Du kommer bli såå nöjd!
Bästa jag valt!

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
Har fått någon konstig missfärgning, vet någon vad det beror på och hur man får bort det? Känns som att det ligger på utsidan och borde gå att ta med högtryck eller fasadtvätt?

• Missfärgad träpanel med vitaktiga fläckar, oregelbundet spridda över ytan, möjliga att åtgärda med högtryckstvätt eller fasadtvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad med träpanel och byggställning, synlig missfärgning på panelen.
    Skapa konto
  • Byggställning runt ett hus med träpanel, visar missfärgning på fasaden ovanför fönster. Byggmaterial ligger på marken framför.
    Skapa konto
Är de nybehandlade?
Vänta isf tills solen torkar dem ordentligt!

De är nybehandlade. Stod ett par dagar utan regn innan de monterades.

Färskt gran kan bli flammigt, mindre risk för detta om dom får sitta uppe minst 1 år innan man behandlar dom.

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
Är de nybehandlade?
Vänta isf tills solen torkar dem ordentligt!
R reffotsirk skrev:
De är nybehandlade. Stod ett par dagar utan regn innan de monterades.
Tror inte du behöver oroa dig.
Tycker det ger "liv" i panelen med dess skiftningar till skillnad mot målat med färg. Mitt varierar mycket, men det är vackert!

H Hasselhagen skrev:
Tror inte du behöver oroa dig.
Tycker det ger "liv" i panelen med dess skiftningar till skillnad mot målat med färg. Mitt varierar mycket, men det är vackert!
Du kanske har rätt. Vi har ju valt det här för att vi vill ha liv i panelen och lite skiftningar, men detta ser bättre ut på foto än i verkligenheten. Många som är här och tittar säger att det är snyggt, men det ser jäkla märkligt ut.

Idag skall vi försöka skrubba lite med vatten och borste och se om det blir jämnare. Inte högtryck eller så.

Tror du ska låta det vara. Kan vara avfällning som försvinner av sig själv... När det regnar tex.
Igår var jag själv ute och fyllde på några brädor med vitriol på ett uthus, där jag efter ett år tyckte det saknades.

H Hasselhagen skrev:
Tror du ska låta det vara. Kan vara avfällning som försvinner av sig själv... När det regnar tex.
Igår var jag själv ute och fyllde på några brädor med vitriol på ett uthus, där jag efter ett år tyckte det saknades.
Körde lite med en borste och lite vatten bara. Får fylla på senare om det behövs. Det blev mycket bättre.

• Gilla
Hasselhagen
  • Laddar…
Det varierar en del i början, första 2-3 åren framför allt, jag gjorde mitt sommarhus 2016. Olika väderstreck med olika förutsättningar med sol ger olika resultat, bäst gillar jag solutsatta-västläget där det glimrar silvrigt på ett speciellt sätt. Men alla sidor är vackra. Bästa är att slippa måla om :)

Lite uppdaterade bilder på vår fasad. Det har jämnats ut rätt mycket i färgen men man ser helt klart skuggan av överhänget går. Även lite ojämnheter i mörknad, förmodligen pga att vi inte riktigt fått till en jämn beläggning där. Men det är helt klart mycket jämnare nu efter bara två månader.

Uppdaterad fasad på ett hus med träpanel, där färgskiftningar och skuggor av överhäng syns tydligt mot en klarblå himmel.
Skapa konto
Träfasad på hus med skiftande färgtoner och skugga från överhäng. Några små mörka fläckar, omgivningar med träd och klar himmel.
Skapa konto

• Gilla
Hasselhagen och 1 till
  • Laddar…
Det där kommer bli svinbra :)

• Gilla
reffotsirk och 1 till
  • Laddar…
Håller med! 👍Det kommer bli svinbra!
Levande fasad med skiftningar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.