7 340 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Järnvitriol, åtgång / kvadratmeter
Har någon siffror på åtgång? Vi har fått ett "recept" på 0,7 kg/10 liter ljummet vatten, plus litet såpa eller flytande diskmedel. Eventuellt med litet gråbets i för att bryta.
Sedan för man på en lösning av 10gr garvsyra i 20l vatten vilket gör att man får en blågrå ton.
Har någon som målat med järnvitriol en uppfattning om åtgång per kvadratmeter?
Sedan för man på en lösning av 10gr garvsyra i 20l vatten vilket gör att man får en blågrå ton.
Har någon som målat med järnvitriol en uppfattning om åtgång per kvadratmeter?
Håller som bäst på och stryker samtidigt som snickarna spikar upp panelen. Skall försöka ta mig samman och lägga ihop en egen sida om det hela, men kolla annars in min hus-sida.
Vet inte om att panelen skulle spricka fortare. Huset som vi haft som mall har stått i sex år nu och panelen är jättesnygg.
Dock bör du notera att Järnvitriol inte ger samma skydd som tryckimpregnering eller annan behandling med träskyddsolja. Å andra sidan så skall en omålad panel hålla i 50-100 år om den är bra utförd och torr. Vi kommer att stryka ändträet i nedrekanten med träskyddsmedel som komplettering.
Vi kör med 28mm spontad, stående panel som spikas fast för hand eftersom spikpistolen ger kratrar där vatten samlas.
Blandningen är 0,5..0,8Kg järnvitriol på 10l vatten. Två strykningar, sedan torka över natten. Efter detta en tunn strykning med garvsyra, 10g/20l vatten. Det ger en blå nyans (eftersom järnvitriol och garvsyra var det man gjorde bläck av förr)
Något annat du undrar över??
Vet inte om att panelen skulle spricka fortare. Huset som vi haft som mall har stått i sex år nu och panelen är jättesnygg.
Dock bör du notera att Järnvitriol inte ger samma skydd som tryckimpregnering eller annan behandling med träskyddsolja. Å andra sidan så skall en omålad panel hålla i 50-100 år om den är bra utförd och torr. Vi kommer att stryka ändträet i nedrekanten med träskyddsmedel som komplettering.
Vi kör med 28mm spontad, stående panel som spikas fast för hand eftersom spikpistolen ger kratrar där vatten samlas.
Blandningen är 0,5..0,8Kg järnvitriol på 10l vatten. Två strykningar, sedan torka över natten. Efter detta en tunn strykning med garvsyra, 10g/20l vatten. Det ger en blå nyans (eftersom järnvitriol och garvsyra var det man gjorde bläck av förr)
Något annat du undrar över??
Klicka här för att svara