L Lilleja skrev:
...
Du vet att du svarade på ett nästan sju år gammalt inlägg?
Ja, ”liknande ämnen” visar ofta gamla trådar, så det gäller att kolla från när tråden/inläggen är ifrån innan man svarar, ja vissa ämnen dör aldrig.

Demmpa Demmpa skrev:
Du vet att du svarade på ett nästan sju år gammalt inlägg?
Ja, ”liknande ämnen” visar ofta gamla trådar, så det gäller att kolla från när tråden/inläggen är ifrån innan man svarar, ja vissa ämnen dör aldrig.
Sorry. Inte mossan heller...återuppstår.

harry73
Hos oss börjar temperaturen närma sig 5 - 10 grader igen, så gräset börjar snart växa igen.
Gick faktiskt runt i trädgården och funderade när jag skulle sprida järnsulfat. Så träden förtjänade en liten bump :)

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Är det fortfarande allt-fraktfritt sidan på nätet som är bästa alternativet för att köpa järnsulfat? Kommer det påverka om det skvätter på träd och buskar?

harry73
Är lite billigare än bolist eller granngården, om man jämför kg pris mellan deras 25 kg säck och granngårdens 15 kg säck. Även deras 12 kg hink är något billigare, men inte mycket.
Vi har granngården i närheten, och då är det enklare och snabbare för mig att handla där

• Gilla
Akoa
  • Laddar…
Tänkte sprida i helgen om det regnar. Är det även lönt att börja kasta ut gräsfrön tro?:thinking:
Är ett par plusgrader nu men har kommit en och annan köldknäpp.

Gräs börjar inte växa förrän det är 7 grader i jorden. Fryser det när de grott är risken stor att de dör, så ligg lågt ett tag till.

• Gilla
Burkkurt
  • Laddar…
P
Har en 50/50 gräsmatta på 850m2. Är inte riktigt sugen på att gå och skvätta med en vattenkanna. Så kom på en ide och tänkte dubbel kolla med er, så jag tänkt rätt.

Har en gammal dunk med vattenslangs munstycke, som blandar innehållet i dunken med vattnet. Tyvärr vet jag inte doseringen, men vet att dunken är på 2.5L och räcker till 800m2.

Så räknade jag så här.
1.5dl järnsulfat = 50m2
850/50=17
17*1.5= 25.5dl järnsulfat.

Om jag löser upp 12.5dl järnsulfat i dunken, så borde de vara en korrekt blandning för 400m2?

Sen om någon vet var man kan köpa lösa vattenslangs munstycken, så får ni gärna tipsa.

//Max

MaxHugo skrev:
Har en 50/50 gräsmatta på 850m2. Är inte riktigt sugen på att gå och skvätta med en vattenkanna. Så kom på en ide och tänkte dubbel kolla med er, så jag tänkt rätt.

Har en gammal dunk med vattenslangs munstycke, som blandar innehållet i dunken med vattnet. Tyvärr vet jag inte doseringen, men vet att dunken är på 2.5L och räcker till 800m2.

Så räknade jag så här.
1.5dl järnsulfat = 50m2
850/50=17
17*1.5= 25.5dl järnsulfat.

Om jag löser upp 12.5dl järnsulfat i dunken, så borde de vara en korrekt blandning för 400m2?

Sen om någon vet var man kan köpa lösa vattenslangs munstycken, så får ni gärna tipsa.

//Max
Trådlyft de:lux, men hur gick du vidare med "järnsulfat i dunken" lösningen?

P
C Christoffer L skrev:
Trådlyft de:lux, men hur gick du vidare med "järnsulfat i dunken" lösningen?
Gick inte igenom med iden. Men tror fortfarande att det skulle funka.

Blev istället att jag köpte Ferrogent granulat som jag kunde sprida med spridvagn väntade en vecka sen vertikalskärare, ströså och toppdress.
Resultatet blev kanon, har kollat gräsmattan nu och mossan håller sig borta.

Här är en före och efter bild. Bild nr 1 är efter jag körde med vertikalskäraren och bild 2 är ca 3-4 veckor senare.

• Trädgård efter vertikalskärning med sparsam grästillväxt, trätrall och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En välskött gräsmatta efter behandling med tydliga spår av vertikalskärning och en uteplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
När på våren ska man sprida järnsulfat?

harry73
Mossan växer i alla fall då det knakar, så nu borde inte vara fel.
Även gräset växeemr något

Brukar ta det senare April/Maj men i år bör man nog kunna köra igång tidigare och köra två varv, nu och Maj, iaf. Här där det är barmark och grönt...

MaxHugo skrev:
Gick inte igenom med iden. Men tror fortfarande att det skulle funka.

Blev istället att jag köpte Ferrogent granulat som jag kunde sprida med spridvagn väntade en vecka sen vertikalskärare, ströså och toppdress.
Resultatet blev kanon, har kollat gräsmattan nu och mossan håller sig borta.

Här är en före och efter bild. Bild nr 1 är efter jag körde med vertikalskäraren och bild 2 är ca 3-4 veckor senare.
Snyggt!

P
Wtf,jag flyttar snart! Själv ser jag inte hur gräset ser ut under nästan 1m snöhelv...:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.