292 552 läst ·
225 svar
293k läst
225 svar
Järnsulfat mot mossa
Hos oss börjar temperaturen närma sig 5 - 10 grader igen, så gräset börjar snart växa igen.
Gick faktiskt runt i trädgården och funderade när jag skulle sprida järnsulfat. Så träden förtjänade en liten bump
Gick faktiskt runt i trädgården och funderade när jag skulle sprida järnsulfat. Så träden förtjänade en liten bump
Är lite billigare än bolist eller granngården, om man jämför kg pris mellan deras 25 kg säck och granngårdens 15 kg säck. Även deras 12 kg hink är något billigare, men inte mycket.
Vi har granngården i närheten, och då är det enklare och snabbare för mig att handla där
Vi har granngården i närheten, och då är det enklare och snabbare för mig att handla där
Har en 50/50 gräsmatta på 850m2. Är inte riktigt sugen på att gå och skvätta med en vattenkanna. Så kom på en ide och tänkte dubbel kolla med er, så jag tänkt rätt.
Har en gammal dunk med vattenslangs munstycke, som blandar innehållet i dunken med vattnet. Tyvärr vet jag inte doseringen, men vet att dunken är på 2.5L och räcker till 800m2.
Så räknade jag så här.
1.5dl järnsulfat = 50m2
850/50=17
17*1.5= 25.5dl järnsulfat.
Om jag löser upp 12.5dl järnsulfat i dunken, så borde de vara en korrekt blandning för 400m2?
Sen om någon vet var man kan köpa lösa vattenslangs munstycken, så får ni gärna tipsa.
//Max
Har en gammal dunk med vattenslangs munstycke, som blandar innehållet i dunken med vattnet. Tyvärr vet jag inte doseringen, men vet att dunken är på 2.5L och räcker till 800m2.
Så räknade jag så här.
1.5dl järnsulfat = 50m2
850/50=17
Om jag löser upp 12.5dl järnsulfat i dunken, så borde de vara en korrekt blandning för 400m2?
Sen om någon vet var man kan köpa lösa vattenslangs munstycken, så får ni gärna tipsa.
//Max
Trådlyft de:lux, men hur gick du vidare med "järnsulfat i dunken" lösningen?MaxHugo skrev:Har en 50/50 gräsmatta på 850m2. Är inte riktigt sugen på att gå och skvätta med en vattenkanna. Så kom på en ide och tänkte dubbel kolla med er, så jag tänkt rätt.
Så räknade jag så här.
1.5dl järnsulfat = 50m2
850/50=17
//Max
Gick inte igenom med iden. Men tror fortfarande att det skulle funka.C Christoffer L skrev:
Blev istället att jag köpte Ferrogent granulat som jag kunde sprida med spridvagn väntade en vecka sen vertikalskärare, ströså och toppdress.
Resultatet blev kanon, har kollat gräsmattan nu och mossan håller sig borta.
Här är en före och efter bild. Bild nr 1 är efter jag körde med vertikalskäraren och bild 2 är ca 3-4 veckor senare.
Brukar ta det senare April/Maj men i år bör man nog kunna köra igång tidigare och köra två varv, nu och Maj, iaf. Här där det är barmark och grönt...
Snyggt!MaxHugo skrev:Gick inte igenom med iden. Men tror fortfarande att det skulle funka.
Blev istället att jag köpte Ferrogent granulat som jag kunde sprida med spridvagn väntade en vecka sen vertikalskärare, ströså och toppdress.
Resultatet blev kanon, har kollat gräsmattan nu och mossan håller sig borta.
Här är en före och efter bild. Bild nr 1 är efter jag körde med vertikalskäraren och bild 2 är ca 3-4 veckor senare.