hej håller på att att lägga nytt golv på övervåningen. men när jag kapade i gamla golvet har jag råkat kapa sönder ett järnrör som jag inte har en aning vad det går till. är ej vatten eller el i det. kommer från en kallgarderob och fortsätter in i ena sovrummet. har heller inte hittat något från källaren som är liknade.
någon som kanske har en aning om vad det kan va till?
har bergvärme med tryckkärl i källaren
bifogar en bild på hur det ser ut
mvh henrik
någon som kanske har en aning om vad det kan va till?
har bergvärme med tryckkärl i källaren
bifogar en bild på hur det ser ut
mvh henrik
Håller med föregående om att det ser ut som el, har ett lika dant hos mig kvar var i elen till spisen fortfarande går. Med tanke på att jag har en del objudna möss/råttor som far omkring inne i väggar o golv så är jag faktiskt glad åt att några ledningar ligger i stålrör.
Bästa svaret
Skulle också säga att det är nog ett el-rör som aldrig blev utnyttjat.
Jag hade tidigare ett tryckkärl på vindan och där var det ett mycket grövre rör, så jag tror inte det hör till något sådant.
När jag isolerade om kattvindorna på huset ifjol så fann jag massor av svartmålade metallrör som går till placeringar där det finns eluttag samt takbelysningar och strömbrytare.
Och när jag fyllde på med spån på vindan så fann jag fler svartmålade metallrör som används på samma sätt.
*edit*
Fann en bild från då jag isolerade om kattvindan.
Där ser man det svarta metallröret som innehåller elledningarna till några eluttag i köket.
Jag hade tidigare ett tryckkärl på vindan och där var det ett mycket grövre rör, så jag tror inte det hör till något sådant.
När jag isolerade om kattvindorna på huset ifjol så fann jag massor av svartmålade metallrör som går till placeringar där det finns eluttag samt takbelysningar och strömbrytare.
Och när jag fyllde på med spån på vindan så fann jag fler svartmålade metallrör som används på samma sätt.
*edit*
Fann en bild från då jag isolerade om kattvindan.
Där ser man det svarta metallröret som innehåller elledningarna till några eluttag i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är så kallade pansarrör. Det är som flera sagt elrör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
NIBE EVC13 golvvärme fritidshus - underhållsvärme på vintern?
Värmepumpar -
Tips på avloppslösning, källare. Golvbrunn eller inte vid flytt av TM.
Tvättstuga -
Tips på altangolv som inte bygger för högt.
Altan & Uteplats -
Kan man vänta med att lägga in golv över vintern på nybyggd friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Krypgund + Vinter = golv temp?
Grund & Markarbeten