vid besök i lokala färgbutiken sålde de ut olika varianter av Jape, med hänvisning att produkterna ska bli förbjudna från årsskiftet. Är detta sant?

Såg samma skyltar på Hornbach förra veckan.

Ska man då köpa på sig för framtida bruk då. Och hur lång tid är bäst före datum då.

J jonaserik skrev:
Ska man då köpa på sig för framtida bruk då. Och hur lång tid är bäst före datum då.
Ja det är frågan, om det nu förbjuds?!

Har inte sett någon artikel om förbud och sökte på produkt samt bensaltensid. Japes produkter är de jag använder så av intresse.

Har efter samtal med Jape har jag fått följande information: Produkten slutar säljas efter nyår, men annan produkt, med likvärdiga egenskaper kommer att finnas på marknaden efter nyår. Vad som skiljer dessa två produkter kunde jag inte få förklarat. Företaget som tillverkar Jape ”garanterade” att den nya produkten kommer att fungera lika bra. Vi får därmed vänta och se vad som händer i frågan. Nästan alla liknande omställningar senaste åren har dock alltid lett till sämre produkter till ett högre pris.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
precis, efter miljöpartiets framfart har vi snart ingenting att "försvara" oss med o folk vräker ut halvdant skit för dyra pengar

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag misstänker att sanningen bakom nedläggningen av Jape beror på att medlet bentaltensid blivit klassat som ”giftigt” av EU. det finns en annan tråd som startades efter denna tråd, som tar upp detta. För att denna produkt ska godkännas krävs, vad jag förstår ett tillstånd från kemikalieinspektionen som kostar massa pengar och tester, vilket Jape inte anser sig ha råd med (gissar jag) eller inser att de inte kommer få medlet godkänt av kanske miljöskäl. Hur som helst ligger en hund gravad och man får mest halvsanningar, med risk för ryktesspridning. MIljöpartiet tycker jag i detta sammanhang får oförskämt skit för något de inte ansvar för.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.