Håller inte med riktigt. Se tidigare kommentar angående skrovlig yta som bildats pga rosten => sämre resultat. Dessutom vill man ibland använda spackeln där man inte vill att det ska smetas av rostfläckar på intilliggande yta.

Sen har jag fortfarande inte fått nått svar på varför man ska köpa alternativ A när alternativ B är bättre!?

Redigerat:
Det värsta med dom här japanspacklarna är ju inte rosten utan att man skär sig av bara he----te på dom ideligen.
Fast lite jobbigt om man matchar upp skadat ljust trä med färgat träspackel rostar blandar sig i men det är inte ofta man gör sådana reparationer så bläblä... hehe

Föredrar att ha ett handtag oftast, men allt skall ju få plats i fickan också.

Jag gillar gammaldags med trähandtag, håller ju hela livet. Brukar slipa upp dom så dom får lite tunnare kant.

Nu skall ju alla vara glada och köpa vad dom vill..! En spackel är en spackel är en spackel

Redigerat:
Jag har rensat lite här. Håll er till ämnet. Det kan väl vara bra att få tips om hur man sköter sina verktyg även om de är billiga.

NyfikenVit skrev:
Håller inte med riktigt. Se tidigare kommentar angående skrovlig yta som bildats pga rosten => sämre resultat. Dessutom vill man ibland använda spackeln där man inte vill att det ska smetas av rostfläckar på intilliggande yta.

Sen har jag fortfarande inte fått nått svar på varför man ska köpa alternativ A när alternativ B är bättre!?
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Skrapa dem rena mot varandra räcker. Visst ska man ha dem på väggen som prydnad tycker jag ni kan köpa nya för det ändamålet och använda verktygen som de är menade. Jag har haft rostiga spackelspadar men aldrig lyckats få rostfläckar på något. Visste faktiskt inte att det problemet existerade.

Annars om man är jättekänslig mot att stål ytan rostar så kan man tvätta de med vatten och sedan smörja in dem med olja som man gör med stål. Alla gör hur de vill oavsett om jag tycker det är vansinne eller ej :D

Jag upprepar frågan:

Varför ska man köpa alternativ A när alternativ B är bättre!?

Eller: Varför köpa spackel A som rostar väldigt lätt, när spackel B inte gör det?

Om man lyfter över ditt resonemang till bilköp, så köper du alltså hellre en bil som du får ha på verkstan en gång i månaden än en bil som aldrig strular (förutsatt att de kostar lika mycket och är lika i övrigt). Eller på samma sätt hellre köper en tomat som lite rutten än en tomat som är ok, men motiveringen att man ju kan skära bort den ruttna biten.

Redigerat:
A är ju lika bra som B.

Ytan blev "skrovlig" efter ett tags användande vilket gav sämre resultat.
Fel, dom blir inte sämre.

Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Skrapa dem rena mot varandra räcker. Visst ska man ha dem på väggen som prydnad tycker jag ni kan köpa nya för det ändamålet och använda verktygen som de är menade. Jag har haft rostiga spackelspadar men aldrig lyckats få rostfläckar på något. Visste faktiskt inte att det problemet existerade.
Samma här.
Men nu ser min alltså ut så här:

Jag har rengjort den med vanligt vatten efter varje användning och sedan låtit den lufttorka. Dvs precis samma behandling som för vanliga bredspacklar.
Dom ser ju helt perfekta ut.

Sluta oroa dig över måleriverktygen. Lägg din tid på att spackla och måla, så du blir färdig nån gång.

1. A är inte lika bra som B.
2. Rosten försämrar resultatet (som även andra personers inlägg vittnat om).
3. Jag oroar mig inte över verktygen, utan över resultatet som verktygen ger.
4. Jag har nu ett par andra japanspacklar som fungerar bättre än de som rostade, så jag är nöjd!
5. Jag är redan klar med det jag skulle göra, så du behöver inte oroa dig för det!

Redigerat:
1. Jo det är dom.
2. Rosten försämrar inte resultatet, tvärtom; man ser vart man har spacklat.
3. se ovan.
4. Äntligen!
5. se ovan.

5.2 racing skrev:
Rosten försämrar inte resultatet, tvärtom; man ser vart man har spacklat.
Ja, det är ju också ett sätt att se på det. Ärligt talat tror jag inte vi kommer längre med det här. Vi har helt olika åsikter i frågan och får nog komma överens om att inte komma överens så att säga.

Mmm. Som vanligt.

Jag har väldigt svårt att se att spackelspadarna verkligen skulle bli "skrovliga". Det är inte gravrost vi pratar om. Som sagt, vårda dom väl och torka alltid rent. Sandpappra bort rosten om det nu mot all förmodan skulle ge ett sämre resultat, vilket jag också har otroligt svårt att se. Bilder på buckliga/skrovliga/ojämna spackelspadar orsakade av lätt rost får gärna bifogas.

Hittade några japanspacklar hos en bekant som såg ut så här:

Fem japanspacklar av varierande storlek med rostfläckar, placerade på vitt underlag.

Vissa var mer använda än andra men det var rost på alla i varierande grad. Jag frågade vad det var för tillverkare och mycket riktigt var det Anza. Så jag kunde inte låta bli att följa upp den här gamla tråden. :)

En del personer kanske inte bekymras av att få rostfläckar på ytor där de används. I så fall är det eventuellt inget problem för dem. Men för ställen där det kan bli rostfläckar, tex genom att rost på spacklade ytor blöder in i färgen när man målar över spacklet är det inget vidare.

Oavsett vilket, att kalla dem för rostfria är hur som helst inte korrekt och falsk marknadsföring.

Claes Sörmland
Ser du ut så där så rengör man dem före användning. Rosten går snabbt bort med fint sandpapper.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser du ut så där så rengör man dem före användning. Rosten går snabbt bort med fint sandpapper.
Ja, man kan naturligtvis slipa dem. Men det är ju enklare att ha en variant som faktiskt är rostfri så man slipper hålla på med det.

Att kalla den här varianten från Anza för rostfri (vilket det står att de är på en del butikshemsidor) är fel hur som helst.

Inte ens hushålls rostfritt som 18/8-stål i tex bestick, diskbänkar och karotter/grytor är att anses som rostfritt när vissa typer av kemikalier är på dess ytan, tex järnsulfat eller järnklorid, som snabbt ger gravrost som aldrig slutar att borra vidare i djupet hur mycket man än sköljer, och svartnar av starkt, utblandad oxalsyra och svagare blandningar av saltsyra.

När man pratar inom industrin om stållegeringar som inte påverkas ens av rätt starka kemikalier så använder man ordet 'syrafast', inte rostfritt. - men det fins heller ingen syrafast legering som klarar alla typer av kemiska påfrestningar eller i kombination med mekanisk stress - tex. mekaniska dragverkan på 18/8 hushållsrostfritt som innerflaskan i en ståltermos går läck av korrosion och vakumet försvinner inom enstaka veckor förvarad med saltlake i termos. Det tog mig 2 termosar läck på kort tid med saltköldblandning innan jag insåg det...

Man kan lösa upp rosten utan att äta för mycket på metallen med citronsyra som man neutraliseras med bikarbonat/soda tills det sluta fräsa och en smula lite till, några droppar diskmedel för att minska ytspänningen och sedan låta det ligga i denna och all rödrost kommer så småningom försvinna, men märkena och urgröpningen av frätningen av rosten kommer givetvis vara kvar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.