9 881 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Jämna ut svacka med masonit?
Hej jag har tänkt lägga ny parkett ovanpå min gamla befintliga parkett. Den gamla parketten är lagd ovanpå sand och har fått en ganska stor svacka, jag uppskattar att djupet på den är ca 6 mm.
Först funderade jag på att flytspackla svackan men är rädd för att underlaget sviktar alldeles för mycket
så att flytspacklet släpper och går sönder. Att öppna upp parketten och lägga mer sand under tror jag blir för mycket jobb..
Det jag funderar över är om det går att limma/skruva masonit i svackan och sedan jämna ut kanterna med hyvel så att övergången blir jämn?
Eller går det bra att lägga i en massa lager grålumppapp? Blir väl en 10 lager säkert..
Först funderade jag på att flytspackla svackan men är rädd för att underlaget sviktar alldeles för mycket
Det jag funderar över är om det går att limma/skruva masonit i svackan och sedan jämna ut kanterna med hyvel så att övergången blir jämn?
Eller går det bra att lägga i en massa lager grålumppapp? Blir väl en 10 lager säkert..
För många år sedan gjorde vi masonitlösningen på ett bygge. Fuktade masoniten först så den sväller lite, sen spikar man den med massor av små dyckert. När den torkar krymper den igen och blir stabil (inga bubblor i masoniten). Funkade klockrent....
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Jämna ut hål innan spackling?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör jag bäst vid ojämna innerväggar i kök, regla ut?
Byggmaterial & Byggteknik -
Jämna ut golv i tidigare garage
Golv -
Hur jämna ut marken så att det lutar svagt ut, bort från torpet?
Grund & Markarbeten -
hur gör jag för att jämna ut tomt?
Trädgård allmänt