Hej jag har tänkt lägga ny parkett ovanpå min gamla befintliga parkett. Den gamla parketten är lagd ovanpå sand och har fått en ganska stor svacka, jag uppskattar att djupet på den är ca 6 mm.

Först funderade jag på att flytspackla svackan men är rädd för att underlaget sviktar alldeles för mycket:( så att flytspacklet släpper och går sönder. Att öppna upp parketten och lägga mer sand under tror jag blir för mycket jobb..

Det jag funderar över är om det går att limma/skruva masonit i svackan och sedan jämna ut kanterna med hyvel så att övergången blir jämn?

Eller går det bra att lägga i en massa lager grålumppapp? Blir väl en 10 lager säkert..

För många år sedan gjorde vi masonitlösningen på ett bygge. Fuktade masoniten först så den sväller lite, sen spikar man den med massor av små dyckert. När den torkar krymper den igen och blir stabil (inga bubblor i masoniten). Funkade klockrent....

• Gilla
Joffo
  • Laddar…
Om du inte spikar ända ut i kanten kanske du kan ta en elhyvel och fasa av kanten så du får en mjukare övergång?

Ok då ska jag prova detta, måste man fukta masoniten? Är det för att den ska följa undergolvet bättre? dyckert eller pappspik vad är bäst?

När man lade undergolv av masonit fuktade man och använde dyckert. Då blev det plant och fint. Var vanligt förr med masonit under linolium golv t.ex.

• Gilla
Joffo
  • Laddar…
Jag gjorde åtgärden som Larsa föreslog ovan och det har fungerat ypperligt i tre år nu.

• Gilla
Aldersback och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.