Hur får man enklast en jämn nivå i övergången mellan klinkersgolvet och parketten? Vill helst undvika att använda nivåutjämnade lister utan bara använda en mjuk fogmassa.

Det beror väl lite på förutsättningarna. Du bör ju ha gips som underlag till klinkers, då kan du ju välja tjocklek på detta undergolv så att det tillsammans med fix och klinkers hamnar på parkettens nivå. En del hustillverkare bygger lite lägre bjälklag i de ytor som skall förses med klinker just för att lätt kunna anpassa nivåerna.

Om du inte har detta och dessutom bygger tunn parkett så kan det kanske bli så att du måste hyvla ner bjälklaget, alternativt höja parketten om jämn nivå är ett måste.

Sen är det bara att fylla skarven med mjukfog.

Om man har platta på mark? Vilket jag skall ha, är det bara att vräka ut en massa flytspackel för att höja klinkernivån?

Har sett snygga katalogbilder (vore ju dumt att visa fula...) där man även har svängda fogar. Är det någon som vet hur man får till det, just med avseende på nivåer?

Trött i mössan, tänkte aldrig så långt som att de flesta har betongen direkt under parketten. Själv kör vi med källare så det första parkettgolvet ligger på träbjälklag. Man blir ju lätt lite insnöad i sina egna problemlösningar.

Jag förmodar att du pytsar ut någon gegga för att få upp nivån, men vad? Nä, det här kan jag inget om så nu backar jag ur....

K
Skall sätta klinkers i köket som övergår i 15mm parkettgolv, (Betongplatta). Hittade denna gamla tråd, nån som vet hur man gör?
Hur mycket bygger bruket man sätter klinkers i? Bör man flytspackla upp nivån lite? På kakelfirman sa dom att man kan lägga extra tjockt bruk mot parketten så det blir lite lutning på dom sista plattraderna, det skulle inte märkas. Låter det riktigt?
Köpa tjockare klinkers kanske...?

Bruket bygger några millimeter, 3mm kanske.

Jag kommer hantera skillnaden i bygghöjd med en tröskel jag fräser till. I mitt fall är parketten cirka 2cm lägre än klinkerplattorna men det är ju sak samma. Jag har lämnat 10-15mm gips fritt fritt från klinker och det blir upplag för tröskel. Det blir tre drag med fräsen för att fixa tröskeln - har aldrig gjort det förut men det känns inte som ett omöjligt uppdrag.

Inte för att vi lägger klinkers, men problematiken är samma. Tarkett plastmatta i köket, 14mm parkett utanför. Lägger 12mm golvgips under mattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.