5 540 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Jämföra hustillverkare
Myresjöhus går ju bort direkt. Standard & konstruktion håller inte mot GH/TH. Tror TH säljer massor med hus för sitt lull lull som ser bra ut. GH konstruktion och utgångsstandard anser jag är överlägsen de båda andra leverantörerna.
Kan hålla med om att grundkonstruktionen med råspont på taket och något vassare vägg är till Götenehus fördel gentemot TH. Men övrig utgångsstandard håller jag nog TH som bättre eller minst lika bra som Götenehus, beroende på vad bumpaberra menar med utgångsstandard utöver "konstruktion".
TH är väldigt flexibla också, går att välja Sunlightväggen om man vill som är den mest energisnåla jag sett i varje fall. Råspont är tillval, en ganska liten kostnad också i sammanhanget.
Men tillbaka till frågan så anser även jag att både GH/TH har bättre utgångsstandard än Myresjöhus.
TH är väldigt flexibla också, går att välja Sunlightväggen om man vill som är den mest energisnåla jag sett i varje fall. Råspont är tillval, en ganska liten kostnad också i sammanhanget.
Men tillbaka till frågan så anser även jag att både GH/TH har bättre utgångsstandard än Myresjöhus.
Helt enig dig. TH är väldigt vassa vad gäller "upplevd" standard. Snygga hus, bra planlösningar, flexibla, juste lull lull i priset.blizzet skrev:Kan hålla med om att grundkonstruktionen med råspont på taket och något vassare vägg är till Götenehus fördel gentemot TH. Men övrig utgångsstandard håller jag nog TH som bättre eller minst lika bra som Götenehus, beroende på vad bumpaberra menar med utgångsstandard utöver "konstruktion".
Har ej byggt med någon av dessa själv. Har ett Eksjöhus och 2 lösvirkeshus på "meritlistan". Sista lösvirkeshuset byggde vi väggen precis som GH:s vägg ser ut förutom utegips istället för duken som GH har.
Grannen har ett Trivselhus och det är mycket trevligt och välbyggt. Känns som om de är noga med valet av snickare.
Bara en sån sak som Myresjöhus elinstallationer skulle få mig att välja annan leverantör.
Då har du ett par hus på meritlistan och erfarenhet, jag har inget hus på meritlistan än ska tilläggas i jämförelse.bumpaberra skrev:Helt enig dig. TH är väldigt vassa vad gäller "upplevd" standard. Snygga hus, bra planlösningar, flexibla, juste lull lull i priset.
Har ej byggt med någon av dessa själv. Har ett Eksjöhus och 2 lösvirkeshus på "meritlistan". Sista lösvirkeshuset byggde vi väggen precis som GH:s vägg ser ut förutom utegips istället för duken som GH har.
Grannen har ett Trivselhus och det är mycket trevligt och välbyggt. Känns som om de är noga med valet av snickare.
Bara en sån sak som Myresjöhus elinstallationer skulle få mig att välja annan leverantör.
Vi ska göra slutbeställningen på vårt Trivselhus i dagarna. Vi slet hårt i vår research med diverse tillverkare under lång tid. Faktiskt så var varken GH eller Myresjö med på ett detaljerat plan i slutet, utan det var A-hus, Eksjöhus och TH i slutet främst för vår del.
Det jag lärde mig av researchen är att det är svårt att hitta något där man är nöjd till 100% med allt. D.v.s. allt från att komma överens med/gilla säljaren till att vara nöjd med priset, konstruktionen och vad som ingår standard hos de olika leverantörerna. Man blir tvungen att prioritera i slutet helt enkelt.
Bäst och mest nöjd blir man antagligen om man kan bygga lösvirke och kan styra allt från väggkonstruktion till minst detalj själv.
Du som har erfarenhet, hade du tyckt det är värt 15 000kr för råspont istället för Paroc-skivor i undertaket? Har fortfarande inte bestämt oss där.
Det är oerhört delade meningar tycker jag, då vissa hävdar board är mer fuktsäkert.
Av ren nyfikenhet, Myresjöhus elinstallationer, vad skiljer dem mot de andra?
Hur flexibla upplever du att Triveslhus är d.v.s. har de kunnat anpassa ritningar mm till dina krav eller har ni mer eller mindre utgått ifrån deras husskisser? Har ni haft arkitekter/ designers som har varit ute och tittat på er tomt etc?blizzet skrev:Då har du ett par hus på meritlistan och erfarenhet, jag har inget hus på meritlistan än ska tilläggas i jämförelse.
Vi ska göra slutbeställningen på vårt Trivselhus i dagarna. Vi slet hårt i vår research med diverse tillverkare under lång tid. Faktiskt så var varken GH eller Myresjö med på ett detaljerat plan i slutet, utan det var A-hus, Eksjöhus och TH i slutet främst för vår del.
Personligen tycker jag det är viktigt att husstillverkaren kan anpassa huset så att det passar bra in på den tomt man har, samt att de kan anpassa ritningarna till övriga önskemål så långt det är möjligt. I vissa fall känns det som att det är hussäljarna själva som sitter och ritar/anpassar husen och inte arkitekter/designers.
Själv upplever jag A-hus som den minst flexibla husstillverkaren utöver Myresjöhus.
Jag skulle välja råspont och papp alla dagar i veckan. Paroc skivorna funkar säkert men råsponten är ju beprövad sedan många år.
Myresjöhus elinstallationer är framför allt vansinnigt fula. På utsidan har de utanpåliggande dragning då de ej får borra genom väggen vilket i och för sig är bra. Det går ju dock att tejpa sådant om man är noggrann eller dra det innanför panelen. Invändiga eldosor är inte heller att leka med. Riktiga klossar må jag säga.
Myresjöhus elinstallationer är framför allt vansinnigt fula. På utsidan har de utanpåliggande dragning då de ej får borra genom väggen vilket i och för sig är bra. Det går ju dock att tejpa sådant om man är noggrann eller dra det innanför panelen. Invändiga eldosor är inte heller att leka med. Riktiga klossar må jag säga.
Jag upplever att de har varit 100% flexibla hittills. Vi utgick från ett sluttningshus (skiss), som nu blivit 2-planshus med en planlösning vi valt helt själva.Cancellara skrev:Hur flexibla upplever du att Triveslhus är d.v.s. har de kunnat anpassa ritningar mm till dina krav eller har ni mer eller mindre utgått ifrån deras husskisser? Har ni haft arkitekter/ designers som har varit ute och tittat på er tomt etc?
Personligen tycker jag det är viktigt att husstillverkaren kan anpassa huset så att det passar bra in på den tomt man har, samt att de kan anpassa ritningarna till övriga önskemål så långt det är möjligt. I vissa fall känns det som att det är hussäljarna själva som sitter och ritar/anpassar husen och inte arkitekter/designers.
Själv upplever jag A-hus som den minst flexibla husstillverkaren utöver Myresjöhus.
Deras arkitekt ritade först ett förslag efter ett mail med våra önskemål som vi skrev ihop, och sedan jobbade vi vidare utifrån det. Vi fick prata direkt med arkitekten. I princip ritade arkitekten 2 hus helt från scratch till oss. Det tog sin tid, men till sist var vi nöjda med resultatet. Huset hade då även blivit 5kvm större än det var tänkt från början, samt vi hade satte en 2.70vägg på nedre plan, ändrat taklutning fram och tillbaka o.s.v.
Tomten har de inte kikat på annat än på kartan, men vi har heller inte bett om det. Vet att de gör det om man vill, och att de gjorde det åt några bekanta till oss. Vi har haft med några vi känner, bl.a. en anläggare som kikat på tomten åt oss.
När det gäller A-hus hade jag 2 säljare där. Den ena var ung och fixade ritningar själv snabbt som du säger, vilket var bra, men för större ändringar hade det nog inte varit att rekommendera. Den andre äldre säljaren vi hade i slutet skickade iväg till arkitekt innan vi fick förslag. Det trista med det var att det tog sån enorm tid allting, flera veckor.
Med TH gick det snabbt och smidigt. När vi väl fått kontakt med deras arkitekt fixade hon direkt samma dag i princip, vi snackade på telefon och bollade ideer osv. I slutändan blev därför valet enkelt för oss då TH hade lägre pris, TH var 10kvm större, hade bergvärme ist för FLVP, samt ett bättre bemötande och bättre standard än i A-huset invändigt.
På A-hus plussida fanns en lite bättre 3-skiktsvägg och råspont standard. Men det var inte argument nog för oss att välja dem istället, och det var det enda de hade att komma med.
Någon kanske hade valt annorlunda, men som sagt, man får prioritera det man själv tycker är viktigast.
Min bror byggde ett hus med Trivselhus just för att de var så flexibla. Det var tredje huset han byggde och hans fru har jobbat som säljare åt både Sjödalshus och Götenehus så de har nog ganska bra koll. Men själv så drömmer jag om Götenehus största enplanshus, men det är för dyrt så det blev Fiskarhedenvillan och en himla massa eget arbete istället.
Till bumpaberra: Angående elinstallationen i Myresjöhus så är numera alla kontakter och elledningar infällda i väggen. Enda problemet som vi upplevt är att placeringen på vägguttag och kontakter i ytterväggarna bestämdes redan på fabrik, vi hade inte möjlighet att påverka det.
jnys72 skrev:
Vet inte vilken rutin Myresjö har i vanliga fall, men det går att få elritningar för påseende innan huset tillverkas. Dock har man bara max 1 vecka på sig att meddela ev. ändringar.
Hur mycket skulle GH ha för sitt största 1-plan? Kul att jämföra mot vad det skulle kosta att lösvirka det!byggankan skrev:Min bror byggde ett hus med Trivselhus just för att de var så flexibla. Det var tredje huset han byggde och hans fru har jobbat som säljare åt både Sjödalshus och Götenehus så de har nog ganska bra koll. Men själv så drömmer jag om Götenehus största enplanshus, men det är för dyrt så det blev Fiskarhedenvillan och en himla massa eget arbete istället.
Vårt kommande hus är helt egen ritat och det var endast Trivselhus som kunde matcha vår ritning. De andra började flytta både det ena och det andra så att det skulle passa dem. Så i vissa fall så det helt annorlunda ut...bumpaberra skrev:Jag skulle välja råspont och papp alla dagar i veckan. Paroc skivorna funkar säkert men råsponten är ju beprövad sedan många år.
Vi är i slutfasen med att välja husleverantör och en av finalisterna är A-hus (Trivselhus är med också), och deras arkitekt har ritat om huset så att det passar oss bättre än katalog huset. Dem har gjort huset längre, bredare, ändrat vinkeln på taket m.m. Och det har dem gjort väldigt fort tycker jag, men som alltid beror väl det på hur duktig säljaren/arkitekten är på sitt jobb.Cancellara skrev:Hur flexibla upplever du att Triveslhus är d.v.s. har de kunnat anpassa ritningar mm till dina krav eller har ni mer eller mindre utgått ifrån deras husskisser? Har ni haft arkitekter/ designers som har varit ute och tittat på er tomt etc?
A-hus bygger säker bra hus men jag tycker de är alldeles för dyra jämfört med de andra. Man får ju inget som är bättre än de andra i samma segment.dempa skrev:Vi är i slutfasen med att välja husleverantör och en av finalisterna är A-hus (Trivselhus är med också), och deras arkitekt har ritat om huset så att det passar oss bättre än katalog huset. Dem har gjort huset längre, bredare, ändrat vinkeln på taket m.m. Och det har dem gjort väldigt fort tycker jag, men som alltid beror väl det på hur duktig säljaren/arkitekten är på sitt jobb.
Som Bumpaberra säger, tycker också de var för dyra i förhållande till vad man fick. Däremot inte sagt att TH alltid är billigare t.ex. Men på ett likvärdigt exakt likadant hus som vi jämförde var det en markant skillnad i vårt fall.
Det man får som är lite bättre än en del andra är som sagt deras nya 3-skiktsvägg som även kommer att användas i deras passivhuskoncept, enligt deras säljare.
Det man får som är lite bättre än en del andra är som sagt deras nya 3-skiktsvägg som även kommer att användas i deras passivhuskoncept, enligt deras säljare.