3 519 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Jaktplan på extrem låg höjd över södra Portugal !
2016 hade de något jubileum och en extra stor flyguppvisning, de övade som bara den dagarna innan, läckrast var nog när de kom med 10 helikoptrar rakt över huset i två rader, eller 5 rotepar i rad? Finns säkert en bra term för själva formationen.H hapazard skrev:
Fullt förståeligt att människor som drabbats i krig hanterar detta på annat sätt, dock får man hoppas att vårt flygvapen är ett instrument att hindra att detta drabbar oss.T Thomas_Blekinge skrev:
Mike
Fruktansvärt, beklagar.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har dock svårt att förstå kopplingen till svenska jaktplan? De är ju en del av garanten för att vi inte skall hamna i en liknande situation i Sverige.
Sen kan man så klart koppla ihop ljud och andra förnimmelser med obehagliga händelser man upplevt, helt naturligt oavsett vilken upplevelsen är.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Man får ju vara glad så länge de håller sig i luften, tycker jag.
#jas@waterfestival
Vad du tar i! lagre uttryckte en förståelse för att man kan associera ljud med hemska händelser man varit med om.T Thomas_Blekinge skrev:
Du har väl varit i Sverige länge nog för att kunna förstå skillnaden på invaderande krigsmakter och den försvarsmakt vi har i Sverige, eller?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Va mer än en gång under uppväxten man höll på o skita på sig när det kom en Viggen flygande på lågan, typ 30m över trädtopparna. Hört otaliga historier om Viggen som landar med granris i huvudstället...
Idag flyger de väl inte riktigt lika aggressivt som då, krigshotet var lite mer på riktigt under 80-talet än nu.
Idag flyger de väl inte riktigt lika aggressivt som då, krigshotet var lite mer på riktigt under 80-talet än nu.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Det var mäktigt att se på själva uppvisningen också!! Dessutom va f18 uppvisningen riktigt grym, såg delar av träningen dagen innan från kontoret också...engs skrev:
"Nuförtiden får vi inte flyga under 30 m över marken. På Viggens tid var de sällan över 30 m."S swirve skrev:Va mer än en gång under uppväxten man höll på o skita på sig när det kom en Viggen flygande på lågan, typ 30m över trädtopparna. Hört otaliga historier om Viggen som landar med granris i huvudstället...
Sa en bekant som är Gripenpilot.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Den händelsen gjorde att jag inte längre vill titta på flyguppvisningar och tycker att det är obehagligt med jaktplan. Stod och såg hur JAS-planet föll och man visste inte alls var det hade landat och hur många som befann sig just där.Stefan Bengtsson skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Det stämmer bra det... Har själv rattat cessna i 105 knop på 30-50m höjd under utbildning, jäklar vad fort allting går. Kan tänka mig ett en Viggen i den höjden kräver lite planering för att inte råka göra bort sig. Kraftledningar etc. är rätt svåra att se.-RB- skrev:
Såg en intressant dokumentär om flygvapnet på 60 och 70-talen. En av piloterna berättade att de flög "hårt och stridsmässigt" men priset var högt, det omkom över 600 stridsflygare under den perioden och när det var som värst omkom ca 50 st per år, dvs ungefär en per vecka.-RB- skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Japp, det var lite andra tider. När jag gjorde lumpen hade vi en officer som var skolad på robotbåt. Han berättade att de under 80-talet ibland körde för hårt i för hög sjö så de i princip slog sönder inredningen i fartyget....M Myckling skrev:
Han framförde fartyget stridsmässigt, min värnplikt slutade ju inte bättre än att han drog upp korvetten på grund i 30 knop och skrotade propellrar och axlar...