44 949 läst ·
148 svar
45k läst
148 svar
Jag vill riva ut centraldammsugaren, övertala mig varför jag bör spara på den.
Som det sägs """ alla är saliga i sin tro "" felet med centraldammsugare är att det placeras ETT uttag i huset på varje plan. Jag satte in en och det blev 3 st uttag på varje plan och då blir det ingen boaorm att släpa på. Måste vara hemskt att snurra runt med en slang på upp till 10 meter eller mer. Min är 6 meter och det var frugan som ville ha den längden. Så kontentan av att installera en centraldammsugare är att planera var många uttag ska sitta för att bäst suga dammet i huset, men kortast möjliga slang.
Om det är gjort så epa-aktigt som du beskriver sp hade jag rivit ut den! Annars så har vi centraldammsugare å är väldigt nöjd med den (även om nu roboten får jobba oftare)O Omega1 skrev:Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.
Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.
Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...
Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.
Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...
- Förenklar dammsugning av trappor, om man har såna
- Slipper dammsuga så ofta, eftersom mindre damm virvlar runt eller åker ut i utblåset
- Bättre för allergiker och astmatiker
- Bra om man hör till dem som dammar möbler och liknande med dammsugaren
Viktigast tycker jag är att det blir verkligen mycket renare och mer dammfritt. Roboten är OK när man inte ids göra jobbet själv, men jag saknar centraldammsugaren från förra huset. Våra rör satt också öppet först, men vi lyckades klä in dem.
- Slipper dammsuga så ofta, eftersom mindre damm virvlar runt eller åker ut i utblåset
- Bättre för allergiker och astmatiker
- Bra om man hör till dem som dammar möbler och liknande med dammsugaren
Viktigast tycker jag är att det blir verkligen mycket renare och mer dammfritt. Roboten är OK när man inte ids göra jobbet själv, men jag saknar centraldammsugaren från förra huset. Våra rör satt också öppet först, men vi lyckades klä in dem.
Wow, en som enligt reklamen har "79 g-krafter"M MPinje skrev:
Vi har både robot och centraldammsugare. Roboten är perfekt för den dagliga rengöringen men nog behövs det en riktig dammsugare också. Det är lite bökigt att ta fram och rulla ihop slangen men centraldammsugare är ju grymt effektiv, så ungefär varannan vecka drar vi över golv, soffor och badrum med den.
Allt går att sälja med mördande reklam, det verkar som att det blivit en modefluga med robotar och alla ska mer eller mindre ha en. det är liksom lite status i det. Lika så med robotklippare, men där förstår jag det lite mer. Bara att om läser forumet så är det inte problemfritt med en klippare, åska ,vatten + lite annat verkar ta död på sådana. Inget arbetsamt med en motorklippare och en trimmer någon eftermiddag per vecka, det blir motion det med på köpet.
Edit : Klart bor man på en s.k gräddhylla så är det ett måste med snygg gräsmatta, finns en del folk ( grannar ) som morrar om att inte sin granne ansar sitt gräs till golfgreen för jag gör det. Bara ett sidoskott på det hela.
Edit : Klart bor man på en s.k gräddhylla så är det ett måste med snygg gräsmatta, finns en del folk ( grannar ) som morrar om att inte sin granne ansar sitt gräs till golfgreen för jag gör det. Bara ett sidoskott på det hela.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Håller med och skulle gjort så förutsatt att möjligheten fanns att sätta så många uttag. I vårt fall är det en omöjlighet, vi fick öppna upp väggen i en garderob och dra rör i krypgrunden för att få till det överhuvudtaget.J jonaserik skrev:Som det sägs """ alla är saliga i sin tro "" felet med centraldammsugare är att det placeras ETT uttag i huset på varje plan. Jag satte in en och det blev 3 st uttag på varje plan och då blir det ingen boaorm att släpa på. Måste vara hemskt att snurra runt med en slang på upp till 10 meter eller mer. Min är 6 meter och det var frugan som ville ha den längden. Så kontentan av att installera en centraldammsugare är att planera var många uttag ska sitta för att bäst suga dammet i huset, men kortast möjliga slang.
Samtidigt vill man inte ha för många uttag då det är lite jobb att även byta mellan dem.
Då jag kör robotdammsugaren 2-3 gånger i veckan när jag inte är hemma så blir det betydligt mindre damm på möbler. Det damm som blir drar jag ner på golvet med en vippa. En modern robotdammsugare med lidar och kamera är betydligt mer effektiv under soffor, sängar, tv bänkar etc än vad jag normalt sett är med en vanlig dammsugare. Behållaren blir full efter 2-3 dammsugningar så lite damm tar den allt upp.Jonas Persson skrev:
Har testat båda. Förvaringen av slangen tar mera plats är vanlig E-lux med sin slang. Ljudet från centraldammsugaren är inte heller att leka med, en E-lux silence är tystare...
Men det är gott att ha ett par luckor i sockeln i t.ex köket och hallen där man sopar in smulor och grus...
Är det ingen som funderat på hur mycket dyr och uppvärmd luft man blåser ut till fåglarna när man kör c-dammsugaren, jämfört med den vanliga som i stället tillför flera hundra watt värme när man städar...
Men det är gott att ha ett par luckor i sockeln i t.ex köket och hallen där man sopar in smulor och grus...
Är det ingen som funderat på hur mycket dyr och uppvärmd luft man blåser ut till fåglarna när man kör c-dammsugaren, jämfört med den vanliga som i stället tillför flera hundra watt värme när man städar...
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Suger in fräsch luft mot att pumpa runt samma damm menar du ;-)F fp01 skrev:Har testat båda. Förvaringen av slangen tar mera plats är vanlig E-lux med sin slang. Ljudet från centraldammsugaren är inte heller att leka med, en E-lux silence är tystare...
Är det ingen som funderat på hur mycket dyr och uppvärmd luft man blåser ut till fåglarna när man kör c-dammsugaren, jämfört med den vanliga som i stället tillför flera hundra watt värme när man städar...![]()
[fördelen med centraldammsugare är att bli av med skitlukten och allt damm, behåll den för fanQUOTE="Omega1, post: 4074974, member: 150833"]Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.
Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.
Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.
Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...[/QUOTE]
Motivera svaren...[/QUOTE]
Alternativet är väl robot?MathiasS skrev:
Svar ja.
Slangen lär du dig hantera. Den största svårigheten kommer vara att få alla andra att ge fan i att rulla ihop den i en väldigt liten rulle med många varv.
Att släpa runt på en klump i änden på slangen som fastnar på trösklar och runt dörrposter känns väldigt 1983. Samma sak med något som brummar. Det ska bara susa lite mysigt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Råd & Rön skriver så här September 2020:B Elgasen skrev:Då jag kör robotdammsugaren 2-3 gånger i veckan när jag inte är hemma så blir det betydligt mindre damm på möbler. Det damm som blir drar jag ner på golvet med en vippa. En modern robotdammsugare med lidar och kamera är betydligt mer effektiv under soffor, sängar, tv bänkar etc än vad jag normalt sett är med en vanlig dammsugare. Behållaren blir full efter 2-3 dammsugningar så lite damm tar den allt upp.
Vi har utökat vårt stora test av robot dammsugare och som vanligt testar vi de nytillkomna robotarna på exakt samma sätt som de som redan passerat labbet. Tyvärr kommer heller inte årets robotar i närheten av uppsugningsförmågan hos en vanlig dammsugare. Varför det är så kan du läsa om i faktarutan på nästa sida. Främst är det damm på mattor och golv med springor som robotarna genom gående misslyckas med. Men vill du ha en rullande kompanjon som sopar upp smulor och smuts fyller robot dammsugaren sin funktion, så länge du väljer modell med omsorg.
Traditionella dammsugare skapar ett vakuum mellan golvet och munstycket, som gör att skräpet sugs upp. Det är det som gör dem så effektiva och som har gett dem deras engelska namn vacuum cleaner. Men en robotdammsugare kan inte skapa ett vakuum, eftersom de måste ha hjul eller larvfötter för att kunna ta sig fram över trösklar och mattor. Alltså hamnar öppningen där dammet och smulorna ska sugas upp flera centimeter från golvet och det bildas inget vakuum som effektivt suger upp damm. Dessutom är robotarna batteridrivna och kan inte ha så hög effekt på motorn för att batteriet inte ska ta slut på en gång.
Nej inte riktigt. Än så länge fylls påsen upp inne i dammsugaren. Det här eviga snacket om att HEPA-filter släpper igenom dammet stämmer dåligt, men i alla försäljare av centraldammsugare är det ju så...Workingclasshero skrev: