Bra gjort!
Mera sådant!

Hur går det Heimlaga - paddlar du något numera?

Min fynd denna sommar bör summera sig till ca fyra fulla soptunnor. Mycket tampar, kätting och ankare då jag gjort ett rätt omfattande dykjobb i en gästhamn i år. Mest avlägsna fyndet är en flaska mineralvatten från Malaysia.

Det är tydligt att skräpet skiljer sig mellan innerskärgård och ytterskärgård. I innerskärgården är det mest "lokalt" skräp. Engångsgrillar (inte många sådana i år som väl är), oljedunkar av här välkända märken, plastpåsar, gamla bojar osv. I ytterskärgården hittar jag mycket som uppenbart härhör från internationell sjöfart. Grova trossar, färghinkar, och allsköns skräp med text på främmande språk.

Om ni inte redan har det - lägg en rulle sopsäckar i båten och ta med er både ert eget skräp och sådant ni hittar!

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukade på den tiden då jag fjällvandrade försöka städa fjället något lite på varje tur.
Dvs få med mig en liten mindre mängd skräp att slänga efter att man lämnat fjällvärlden.

Nu var det ju aldrig några stora mängder iom att det skulle bäras på i många mil, men tanken var i alla fall att skräpnettot på fjället skulle minska, en viss kompensation för att man ofta själv kunde råka tappa något som snabbt blåste iväg.

Jag har också som mål att få med ner skräp hem än jag har med mig ut. Packningen är ju ändå lättare på hemvägen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja jag fortsätter med träningen men i sommar har jag mest rott för att få litet annorlunda träning.

Skräpmängderna har minskat påtagligt i vattnen där jag rör mig så hittills har det bara blivit 5 eller 6 sopsäckar plast och litet tryckimpregnerat virke och så har jag ett bilkärrslass gamla bildäck som ligger vid stranden i en hög och väntar på hämtning.

harry73
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Har varje vår en årensning här och samlar massor med skräp bl.a. mängder med fiskelina och det tråkiga med den är ju att grannens kor får detta runt benen med mycket lidande och problem. Jag undrar hur många vilda djur som råkar illa ut .

En annan sak jag reagerat över är hur mycket skräp som slängs efter vägarna nu, körde rv26 förra veckan och stannade på många parkeringsplatser för att kolla min last och passade på att gå en runda och reagerade över att det såg ut som en soptipp bland träden.

Bra att fler vill vara med och städa!

Strax innan det frös i december rodde jag hem flera båtlaster tryckimpregnerat virke som jag hade hittat ilandflutet i en vik men alltihop ligger kvar i hamnen.
Bilkärran havererade och innan jag hade helrenoverat den så hade det kommit så mycket snö att jag inte kom åt virkeshögen.

En eloge till alla initiativtagare till att plocka upp skräp och hålla er närmiljö ren och fin.
Ni gör ett mycket bättre jobb än miljöpartisterna i riksdagen

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
I parkeringshuset där jag har min bil ser jag ganska ofta att folk bara öppnat dörren och lagt skräp, oftast McDonalds takeaway på marken sen kört iväg. Trots att det finns soptunna nära.

Slutsatsen är att vi måste förbjuda takeaway, rökning, snus, tuggummi och kvitton..

Redigerat:
  • Gilla
severin
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Slutsatsen är att vi måste förbjuda takeaway, rökning, snut, tuggummi och kvitton
Ingen skulle bli gladare än jag.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Båten är i sjön. Började säsongen med en provtur. Mycket skräp blåste uppenbarligen i sjön under stormen Alfrida. Inte bara skräp, utan säkert också ett och annat som inte var avsett att bli skräp, såsom denna IBC som jag bärgade i en vassrugge. Men den var utmärkt att samla annat skräp i.
IBC-behållare bärgad vid vassrugge, använts för att samla skräp efter stormen Alfrida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Bra gjort PNO!

Jag har också inlett årets plocksäsong och samlat ihop en sopsäck småplast och ett bildäck och några större plastgrejor såhär långt.
Fast det märks tydligt i år att mängden plast minskar i den närmaste skärgården. Antagligen för att jag har plockat bort så mycket de senaste åren att det är mindre mängder som flyter omkring från strand till strand lokalt när det är högvatten.

Fick hjälp av flickvännen med att lasta och köra till sophanteringen ett lass plast och ett lass tryckimpregnerat trä som jag hade samlat ihop i höstas och inte hann föra till sophanteringen innan snön kom.
Släpvagn fullastad med tryckimpregnerat trä och andra avfallsmaterial redo för sophantering.
Skapa konto

En släpvagn lastad med säckar av insamlad småplast redo för sophantering.
Skapa konto

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Imponerad. Senaste vändan jag plockade lir hittade jag en pantburk, en engångsmugg, en plastkasse, diverse godispapper, rester av en hjulsida, en kniv, lite frigolit och en soffkudde.

Barnen gnällde lite på mig. ”Det är så jobbigt att cykla med pappa, för han är nere i diket var tionde meter.”

Andra vändor i år har jag hittat en 19mm krafthylsa och växelspaksdamask. Bortsett från det vanliga med engångs muggar, godispapper, aluminiumburkar och balplast.

Mikael_L
Jag stannade bilen och plockade upp ett sånt här lastsspännband som någon tappat så det låg och skräpade i dikeskanten.

Det var helt, så jag tjänade lite på stoppet. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.