Vi håller på och ska beställa diskmaskin och tittar på hel integrerade. Men vi får inte ihop det. Vi trodde att man byggde in maskinen i en skåpsstomme, för vi ska använda Ikeas stommar och bygga lite eget på dem. Men på alla maskiner vi tittar på så verkar inbyggnadsmåttet vara 59.8 cm, samt höjd om drygt 80 cm.
Ikeas skåp på för diskmaskin är bara 70 cm högt. Tom deras egna maskiner är ju högre än 70 cm.
Hur hänger detta ihop? Kan någon förklara!
Ikeas skåp på för diskmaskin är bara 70 cm högt. Tom deras egna maskiner är ju högre än 70 cm.
Hur hänger detta ihop? Kan någon förklara!
Det finns ingen stomme, bara en lucka på 70 cm som skruvas fast i maskinen.
Tack för snabbt svar. Då får vi tänka om en smula.
Och en liten varning kring integrerade maskiner och Ikeas målade luckor, ställ inte maskinen på glänt då den är klar, vattenångan förstör luckorna. Jag fick byta min efter några månader och Ikea menade att detta inte var ett garantifel. Även lådfronterna högst upp på varje sida av maskinen har skadats.
Antingen får disken svalna i maskinen eller så ställer man upp luckan helt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är inte bara Ikeas luckor som tar stryk på det viset utan det gör de flestas...pbengtsson skrev:Och en liten varning kring integrerade maskiner och Ikeas målade luckor, ställ inte maskinen på glänt då den är klar, vattenångan förstör luckorna. Jag fick byta min efter några månader och Ikea menade att detta inte var ett garantifel. Även lådfronterna högst upp på varje sida av maskinen har skadats.
Man ska alltid göra som du själv skriver på slutet.
Låt maskinen svalna innan du öppnar den eller så öppnar man upp den helt och drar ut korgarna så all ånga går rakt ut och inte upp i bänkskiva eller på fronterna.
Det verkar ju ganska rimligt. Användar man inte vattenånga för att få material att släppa? Svårare dock att efterleva.
Manualen till vår Bosch rekommenderar att man låter disken torka i maskinen, med stängd lucka.pbengtsson skrev:Och en liten varning kring integrerade maskiner och Ikeas målade luckor, ställ inte maskinen på glänt då den är klar, vattenångan förstör luckorna. Jag fick byta min efter några månader och Ikea menade att detta inte var ett garantifel. Även lådfronterna högst upp på varje sida av maskinen har skadats.
Har också en Bosch, problemet var att den pep då den var klar och då gick man upp på nätterna och ställde upp luckan lite granna. Inte bra...FredrikR skrev:
Nu har jag läst att det går att stänga av pipet, skall läsa manualen lite mera.
Problemet är på dagarna då maskinen är klar, då orkar man inte vänta på att disken skall torka med stängd lucka, och helt öppen är den lite i vägen. så visst händer det att man den hamnar lite på glänt fortfarande. Så jag har penslat de mest utsatta ställena med genomskinligt nagellack och då håller det. Det är ju kanterna som tar mest stryk.
Men nog tycker jag att kökstillverkarna borde kunna ha bättre färg på sina luckor som tål mer än 65-70 gradig ånga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varmgalvaniserad stålplåt håller bättre.
Nä faktiskt så har det inte hänt så mycket, det går att få bättre färg men det är väl ingen som betalar.
Protte
Nä faktiskt så har det inte hänt så mycket, det går att få bättre färg men det är väl ingen som betalar.
Protte
pb: det kommer vara stommar på båda sidor så det är ingen fara tror jag. Dessutom ska vi bygga ett eget "ramverk" så att fronterna är infällda, så då hittar vi väl på något stöd ovanför maskinen. Det löser sig sa kärringen som sket i vasken.
Till inbyggnadsmaskiner följer det med en borrmall så i princip kan du ta vad som helst som front.
Men var lite uppmärksam på sockeln, ex min bosch går emot i underkant på en 16cm sockel, så sockeln får jackas ur några cm i överkant för att luckan skall gå att öppna helt. Tror det följde med ett kitt för att kunna kapa sockeln vid maskinen och fästa 60cm stumpen, ex om man har fast sockel.
Bygger du egna luckor infällda i ikeastommar, eller ikealuckor i egna stommar?
Men var lite uppmärksam på sockeln, ex min bosch går emot i underkant på en 16cm sockel, så sockeln får jackas ur några cm i överkant för att luckan skall gå att öppna helt. Tror det följde med ett kitt för att kunna kapa sockeln vid maskinen och fästa 60cm stumpen, ex om man har fast sockel.
Bygger du egna luckor infällda i ikeastommar, eller ikealuckor i egna stommar?
pb: låter så härligt när du pratar i presens, men där är jag inte riktigt än. 
Men planen är att bygga egna fronter till ikeastommar. Ramverket som vi bygger ut stommarna med gör ju att köpluckorna inte passar länge. Det hela är görlätt i tanken, får se i praktiken om några veckor.
Men planen är att bygga egna fronter till ikeastommar. Ramverket som vi bygger ut stommarna med gör ju att köpluckorna inte passar länge. Det hela är görlätt i tanken, får se i praktiken om några veckor.
Byggahus har en feature som gör att då du läser denna tråd om ett är så år allt i perfekt.
Lycka till.
(var tvungen att googla på presens:blushing
Lycka till.
(var tvungen att googla på presens:blushing