Jag kan inte låta bli att känna att golvvärmen vi har i huset är knasig, men jag saknar helt erfarenhet om det här är normalt eller inte så söker lite av er visdom.
Huset är ett tvåplans trähus som värms med frånluftvärmepump. Det har golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen.
Systemet som styr golvvärmen är detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har till detta rumstermostater där jag kan ställa temperaturen i 4 olika zoner på bottenvåningen, det styr som ni ser 6 olika ventiler för golvslingor. Till det finns 4 rumstermostater där jag kan sätta börvärde på temperatur och som jag satt ditt "smarta" termostater som jag kan läsa ut ur vad temperaturen är och hur mycket de vill värma, det har jag integrerat i mitt nördsystem och övervakar för att te.x. kunna göra snygga grafer som detta:
I dessa kan jag se för varje zon hur mycket som termostaten skickar signal att värma (Gul linje i procent), vad termostatens bör-värde är inställt på och vad den tycker temperaturen är nu (visas som en diff i blått eller rött mot den rosa linjen beroende på om det för tillfället är för varmt eller för kallt), jag har också en ytterligare givare temperaturgivare som ger det rödstreckade linjen. Här kan vi te.x. se att alla rum är ställda på 22°C utom badrummet som dagtid står på 23°C, vi kan också se att huset är i allmänhet varmare än bör-värdet.
Vad är då mitt problem?
1. Graferna och bilden är från samma tid. Från datan ser vi att ingen av termostaterna vill värma upp huset, ändå är 3 av mina 6 ventiler öppna. Faktum är att det oftast är så, det känns i allmänhet inte som om termostaterna styr värmen.
2. Shunten som styrs av systemet hör man i princip alltid stå och klicka, som om systemet försöker ställa den upp eller ner den men den slår i max eller min, men det ignoreras och den försöker gå längre.
3. Huset är i princip alltid för varmt, en del slingor är oftast öppna, medan andra inte alls, ändå kan jag tydligt se på graferna att termostaterna inte tycker huset skall värmas öht. Det leder till problem då en del golvslingor aldrig jobbar och de delarna av huset upplevs som kalla.
Styrsystemet (till vänster i bild), som är vad jag förstår en EVR-CDR 9904 från UVEAB, har en egen temperaturkurva (C-ratten, samt förskjutning på P-ratten) som ställer kurvan sedan har den ingångar för "Rumsgivare" ditt rumstermostaterna går. Den har också en givare satt mot framledningen och är kopplad på husets ute-givare som frånluftvärmepumpen också använder.
Personligen tycker jag det här känns som kaka på kaka. Frånluftvärmepumpen har i sig en temperaturkurva som anpassar värmen på mediumet efter utetemperaturen, varför skall jag ha ytterligare en kurva i golvvärmen som också jobbar mellan utetemperaturm och tempen på mediet? Jag vill också kunna styra värmen i rummen med mina termostater, men det känns som att systemet bara egentligen styrs av värmekurvan i min golvvärme som verkar ta temperaturen från mina rumsgivare, men ingen styrning.
Har jag missförstått hur detta funkar eller borde fungera? Vad borde jag ha för styrsystem egentligen? (bonuspoäng om styrsystemet är digitalt så jag kan läsa ut vad den sysslar med)
Har man värmepump som kör flytande kondenseringstemperatur bör alla, eller nästan alla, rumstermostater stå öppna och man låter värmekurvan i värmepumpen styra temperaturen inne. Normalt behövs en golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen från den som radiatorerna behöver till den som golvvärmen kräver.
Har man värmepump som kör flytande kondenseringstemperatur bör alla, eller nästan alla, rumstermostater stå öppna och man låter värmekurvan i värmepumpen styra temperaturen inne. Normalt behövs en golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen från den som radiatorerna behöver till den som golvvärmen kräver.
Intressant. Hur reglerar man shunten och cirkulationen i golvet?
På NIBE kan man ha en värmekurva för radiatorerna och en annan för golvvärmen om man kör tillbehöret styrning av två klimatsystem. Annars kan man ju ha en manuell shunt som man får ställa in lagom öppen. Viktigast att flödet inte plötsligt hindras av termostater.
På NIBE kan man ha en värmekurva för radiatorerna och en annan för golvvärmen om man kör tillbehöret styrning av två klimatsystem. Annars kan man ju ha en manuell shunt som man får ställa in lagom öppen. Viktigast att flödet inte plötsligt hindras av termostater.
Jag har inte den styrmöjligheten på min pump dessvärre. Men det är ju rätt enkelt att testa, jag har helt enkelt tagit bort alla styrdon till golvvärmen från ventilerna och även från radiatorerna på övervåningen (well, nästan alla, jag vill ha det svalar i sovrummet). Börjar med att ställa shunten till golvvärmen på typ 20% så ser vi vad det gör.
På först fotot så står shunten i läge rakt ner, på det sista syns det inte. Om man ska gå efter den markeringen så ska GV vara kalla , hur står markeringen vid sista fotot. Du har en shunt där som ska reglera värmen ut till GV , det är en reglercentral och en givare som är tejpad på övre röret som ska känna vad som ska gå ut, den sitter bra efter pumpen. NU så ska vi om vi tillsammans kan få reda på mer. Shunten hr en ratt som går att dra rakt ut och i mitten innanför så sitter en skruv, tas den bort så går det att dra motorn rakt ut , på axeln sitter det en taggig plastbit och den går att dra rakt ut med, axeln har en fasning och den är en markering på var läppen i shunten står, Att göra detta är för att se om shuntläget är fel. Vi får börja här och ev ta resten senare
Hänger du med på hur det ska göras och inget farligt.
På först fotot så står shunten i läge rakt ner, på det sista syns det inte. Om man ska gå efter den markeringen så ska GV vara kalla , hur står markeringen vid sista fotot.
Vet inte om det känns relevant riktigt, bilderna är tagna vid olika tillfällen och shunten står därför olika. Jag har manuellt ställt shunten på ca 20% öppet läge på sista bilden för att testa köra utan separat styrning för golvvärmen (enligt råd ovan).
Jjonaserik skrev:
Du har en shunt där som ska reglera värmen ut till GV , det är en reglercentral och en givare som är tejpad på övre röret som ska känna vad som ska gå ut, den sitter bra efter pumpen. NU så ska vi om vi tillsammans kan få reda på mer. Shunten hr en ratt som går att dra rakt ut och i mitten innanför så sitter en skruv, tas den bort så går det att dra motorn rakt ut , på axeln sitter det en taggig plastbit och den går att dra rakt ut med, axeln har en fasning och den är en markering på var läppen i shunten står, Att göra detta är för att se om shuntläget är fel. Vi får börja här och ev ta resten senare Hänger du med på hur det ska göras och inget farligt.
Jag hänger med, men innan vi går längre här; Vart är vi på väg? Min huvudbry handlar om teorin bakom mitt styrsystem och om det är rätt öht, det känns lite här som du är inne på en felsökning av det?
Jepp vet inte hur shunten står i läget , därav att ta av motorn och se indikerings läge, dessa shuntar går att snurra 360 grader och och motorn kan få vilken placering man vill på axeln. Det behövs inte mycket fel för att det inte ska fungera riktigt.