H Hybro skrev:
Verkar inte ens vara inrett för hästar.
Nej, varken grisar eller hästar får bo där heller…

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
David Wallin David Wallin skrev:
Frågan är om det ens är godkänt som bostad, om det ens finns bygglov. ...och om det är godkänt för uthyrning. Vet inte om det kan vara avtalsbrott, men det känns som att brott mot plan- och bygglagen kan vara aktuellt. Ring kommunen och kolla om alla tillstånd finns. Om det inte är tillåtet att hyras ut så blir det ju svårt för hyresvärden att kräva in hyra. :rofl:
Precis, en på vår gata fick söka bygglov för att få hyra ut i ett ombyggt garage, dvs, det ändrade ju ända målet med byggnaden. Och som hyreslägenhet ska väl OVK göras.

Låter som några skojare som hyr ut utan att ha koll.

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Alltså:
Snacka först med sin hyresvärd och försök komma överens. Annars kontakta juridiskt kunniga eller Arbetsmiljöverket om det är ett okej boende för människor.
"Brandkårsinspektören"?? Ursäkta, men är du ledamot i Killgissningsnämnden?

Och Arbetsmiljöverket hade kunnat ha åsikter om detta varit TS' arbetsplats, men nu är det fråga om en bostad. Kommunens byggnadsnämnd (eller motsvarande) kan utöva tillsyn på lägenheten, om de får in en anmälan.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Känner till en som har 3 lägenheter i garaget, och en i källaren.
"Hyr bara ut till Polska byggjobbare, man får kratta cigarettfimpar och de festar hårt på lördagskvällar, men de klarar aldrig"

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
En fastighet med småhus kan ha upp till sex olika hushåll och ändå räknas som privatuthyrning. Detta eftersom bostadshuset kan ha två lägenheter samt tre uthyrningsrum med gemensam toalett och pentry samt att man får ha en attefallsbostad. Så hyr man ut detta privat så ät det privatuthyrningslagen som gäller.
Nu handlar det om lägenheter, inte uthyrningsrum. Jag tycker att lagen är rätt tydlig där:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2978-om-uthyrning-av-egen-bostad_sfs-2012-978

"Om fler än en lägenhet upplåts, gäller lagen endast den första upplåtelsen."

Dessutom verkar det som att det faktiskt även gäller uthyrningsrum:
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...tt/hyra-ut-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

"Lagen gäller även när du hyr ut en del av bostaden, till exempel ett möblerat eller omöblerat rum."
samt
"Du som hyr ut fler än två lägenheter anses bedriva näringsverksamhet och då gäller inte lagen om uthyrning av egen bostad för någon av lägenheterna."

Jag tolkar det som att dom likställer "rum" med "lägenhet" när det gäller privatuthyrningslagen.

Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Är det inte avtalsbrott?

Jag har skrivit på att hyra en bostad. Inte en kall vrå utan till eller från luft och en supertunn vägg mellan mig och grannens tvättmaskin/torktumlare. Inte en glipa luft kommer in i lägenheten. Var det min skyldighet att koll upp detta, innan jag skrev under boende kontraktet?
är det nybyggt och saknar ventilation så är det med all säkerhet ett bygge som inte är godkänt för boende och då faller skyldighet att betala hyra om det är uthyrt som bostad, är det uthyrt som förråd är det en annan fråga. Kolla med kommunen, i mitt hus krävdes att det var utfört en ovk obligatorisk ventilations kontroll av auktoriserad firma innan huset godkändes som bostad.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Brandkårsinspektören"?? Ursäkta, men är du ledamot i Killgissningsnämnden?

Och Arbetsmiljöverket hade kunnat ha åsikter om detta varit TS' arbetsplats, men nu är det fråga om en bostad. Kommunens byggnadsnämnd (eller motsvarande) kan utöva tillsyn på lägenheten, om de får in en anmälan.
Lugn i båten nu. Räddningstjänsten (eller motsvarande myndighet) kan genomföra tillsyn enligt LSO 2kap2 ”skäligt brandskydd”. Inte vanligt att göra i bostäder, men möjligheten finns. Delegeras oftast från räddningschefen till brandinspektörerna enligt förvaltningens delegationsordning.

Flera myndigheter kan utföra tillsyn enligt myndighetens tillsynsansvar (ex miljönämnden, byggnadsnämnden, elsäkerhetsverket m.fl)…

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glad att jag inte hyr av dig!
Menar vad jag skrev. Har haft väldigt trevliga hyresgäster och en del "misstag".
Framförallt när folk från stan hyr ute på landet. Då blir det värsta gnäll över allt. Tom flugor.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Menar vad jag skrev. Har haft väldigt trevliga hyresgäster och en del "misstag".
Framförallt när folk från stan hyr ute på landet. Då blir det värsta gnäll över allt. Tom flugor.
Jag tror jag förstår vad menar indirekt, men i detta fall är det inget gnäll utan en eikrog ”slumlord” :(

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Poolaren Per skrev:
Vad skulle det kosta att hyra en exakt likadan lägenhet av dig? Vad tycker du är rimligt?
Tycker det ser fint ut. TS visste ju inte ens att man ställer lvp på het. Inte konstigt det blir kallt.
Jag hyr inte mer ut till hyresgäster, för mycket tjat. Nu blir det till turister över sommaren som kostar inte värme. 2500 kr/natt

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror jag förstår vad menar indirekt, men i detta fall är det inget gnäll utan en eikrog ”slumlord” :(
Men vad har en hyresgäst att göra med om det är svartbygge eller ej.
På landet gäller Andra reglar.

• Haha
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Tvåtumtvå, till exempel?

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tvåtumtvå, till exempel?
Vad har en regel 45x45 med det att göra?

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Vilka?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Nej samma regler och lagar gäller för bostäder i hela landet. Så här går det när man tar lagen i egna händer.

• Gilla
Joakim654 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.