K kurlakarl skrev:
Du får anklaga mig tillbaka för att vara manschauvinist i så fall, det är en srparat diskussion och kanske har du rätt. Men det påverkar ju inte huruvida en annan person är rasist eller ej. Hur är det med logiken egentligen?
Det spelar för mig ingen roll även om TS är rasist, då det gäller långtgående yttrandefrihet i Sverige.
Däremot när det gäller att hyra ut bostäder som ej håller åtminstone 18 grader, saknar ändamålsenlig ventilation och utrymningsvägar, så är det olagligt.
När TS också betalat 2500 för till största del värme, och 6500 för det övriga, är det väl rimligt att det skall levereras, annars förklara gärna, varför inte?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Du får anklaga mig tillbaka för att vara manschauvinist i så fall, det är en srparat diskussion och kanske har du rätt. Men det påverkar ju inte huruvida en annan person är rasist eller ej. Hur är det med logiken egentligen?
Nej, jag tycker egentligen inte heller att den här frågan hör hemma här men jag blev lite förvånad över att just den här tråden spårade iväg så mycket med fokus på kön, gubbsjuka och allmänna bimbo-påhopp (och det började i ärlighetens namn redan innan du dök upp). Hur som helst, jag försöker att förstå hur det är med logiken men får inte riktigt ihop det. Jag kan inte riktigt tolka det på annat sätt än att om någon kan antas vara rasist så trumfar det allt annat och gör det fritt fram för valfria påhopp av allehanda art, inklusive olika "lilla gumman-påståenden" med sexistisk bismak?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M mirevik skrev:
Okej, hur många grader är det möjligt att det diffar då?
Enligt ts beskrivning är det "olidligt varmt på mitt sovloft" så att det är en inte obetydlig differans får vi anta.
Hade det inte redan konstaterats att TS lvp var inställd på minsta möjliga fläkt vid fototillfället.
Ställer man luftvärmepumpen utomhus och det är 12 grader kommer det fortfarande vara vara 12 grader.
Inomhus får vi förutsätta att tempskillnaden mellan ute/inne blir högre.

Visst kan det påverka att fläkten står på lägsta, men det kan också vara så att fläkten inte kan stå högre för att inte komma över 30dBA i sovdel och 35dBA i vardagsrumsdel, det gäller nämligen också för bostäder och om jag jämför min farsas 15år gamla IVT med min 8år gamla Mitsubishi så kan jag köra min på högsta fläkthastighet och den låter ungefär lika som hans på lägsta fläkthastighet.

Kan också jämföra med min kåk som är ca 70-80kvm uppvärmt. Om jag stället värmepumpen på 16 grader har jag mellan 15-17 grader överallt. Då är det ca 10m från ena bodelen till andra och två våningar.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Patrik V.
H happy_sloth skrev:
Säg att du är svensk utan att säga att du är svensk :crysmile:
Denna kommentar och alla som kör med varierande varianter den och i alla avseenden, måste seriöst sakna delar i huvudet.

• Älska
  • Gilla
Johannes56 och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Men det är faktiskt ofattbart hur man med hjälp av flera elradiatorer, elektrisk golvvärme samt även en luftvärmepump inte lyckas få upp temperaturen till mer än 12 grader i en liten etta. Tycker inte du det?
Det finns bilder som visar att stället faktiskt har någon form av väggar, annars hade jag på beskrivningen av uppvärmningssituationen trott att hon bodde i ett tält med 3 öppna sidor.
Ventilationen som alla har gnäller på, utan att veta något, verkar det ju heller inte vara några större fel på eftersom tjejen samtidigt klagar på att luften är fruktansvärt torr.

Vad hon lagt ut från sin hyresvärd så har han gett henne ytterligare en värmekälla i en gasolkamin, men tidigare hyresgäster har inte har problem med värmen så han tycker det är lite märkligt. Han har bevisligen försökt hjälpa henne på olika vis. Hon gråter och klagar i ett på "serberna" flera gånger och hyresvärden har sagt att om dem inte följer reglerna och är tysta på nätterna så kommer dem behöva flytta, men samtidigt förespråkar han att försöka komma överens med dem så att ingen behöver flytta, och även eftersom en i familjen är anställd till värden - detta tolkar TS som närmast ett övergrepp och att den andra hyresgästen är mer värd än henne, hon som alltid varit den lilla prinsessan. Hyresvärden tycker att hon är knäpp som gråter över detta och frågar henne om hon är rasist samt om hon är en sån som gnäller över allting? TS ber om att få flytta ut och inte ha någon längre uppsägningstid, värden låter henne direkt utan någon som helst diskussion flytta direkt på dagen. Läser man mellan raderna är TS både inkompetent, bortskämd, uttrycker rasism, och är gnällig och svår att ha att göra med. Hennes hyresvärd låter fantastisk, hjälpsam, tar hennes besvär med grannarna på allvar, och är väldigt tillmötesgående när hon vill flytta ut. Bättre än många värdar jag haft.
Fast egentligen spelar det ingen roll vem som har rött eller fel är bra eller dålig det enda som är intressant är om hyresvärd får använda bostäderna för uthyrning. Finns bygglov och skattar han för hyresintäkterna.

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, jag tycker egentligen inte heller att den här frågan hör hemma här men jag blev lite förvånad över att just den här tråden spårade iväg så mycket med fokus på kön, gubbsjuka och allmänna bimbo-påhopp (och det började i ärlighetens namn redan innan du dök upp). Hur som helst, jag försöker att förstå hur det är med logiken men får inte riktigt ihop det. Jag kan inte riktigt tolka det på annat sätt än att om någon kan antas vara rasist så trumfar det allt annat och gör det fritt fram för valfria påhopp av allehanda art, inklusive olika "lilla gumman-påståenden" med sexistisk bismak?
Håller med, samma logik på turkar som ska bränna svenska och även schweiziska flaggan nere i Turkiet för att en svensk/dansk eldat Koran och någon hängt upp en Erdogandocka i Fjollträsk i Svedala.
Eller Mahomed 29, som bott 8år i Sverige och har fast jobb på Rustas lager, men som aldrig sett på svensk tv eller läst en tidning och inte vet vad yttrandefrihet är, eller att det är olagligt med blåljusabotage.
Trots att alla i Sverige har ansvar för att känna till svenska lagar och att följa svenska lagar och regler har han inte det och ångrar sig nu efter att ha dömts till 5års fängelse och gråter i rätten och ber om ursäkt.
Har någon dragit rasistkortet, kan man använda obegränsat våld :crysmile:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Med andra ord skulle TS efter att ha legat sömnlös en v med Serbiska (eller Danska, Norrländska eller Stockholms)-grannarnas tvätt/torktumlare pipande vägg i vägg nätterna igenom, kunnat tagit bästa kökskniven och gått till attack, som vore den antirassistiska logiska lösning, med tanke på att TS, för mig outgrundlig, redan dragit rasist-kortet.
Men hon valde istället att ta upp det med sin hyresvärd, som ska garantera värme 18+ och en ljudnivå under 30dBA i sovrum, som i sin tur inte kan lösa problemet mer än att tycka det är bättre att TS flyttar och ta in någon "som inte gnäller". Förslagsvis en Serb, som inte känner till svenska lagar och regler.
Humorn är på topp, så här inför Påsk! :D

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Har någon dragit rasistkortet, kan man använda obegränsat våld :crysmile:
Så är det ju tyvärr, åtminstone om man ska ställa det på sin spets. Och dessvärre dras det kortet väldigt lättvindigt numera så begreppet är i princip helt urvattnat. Det drabbar ALLA bara negativt. :cry:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag väntar för min del med spänning på energideklarationen och OVK-protokoll.
Tråden visar ju med all tydlighet att man bör kräva att de biläggs till hyresavtalet.
(Alldeles oavsett om någon part är vänster, misogyn, rasist, ateist eller homofob :o )

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
J
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag väntar för min del med spänning på energideklarationen och OVK-protokoll.
Tråden visar ju med all tydlighet att man bör kräva att de biläggs till hyresavtalet.
(Alldeles oavsett om någon part är vänster, misogyn, rasist, ateist eller homofob :surprised: )
Ja, och sen när hyresvärden har renoverat och uppfyller alla krav. Så kommer han vara tvungen att höja hyran så att TS inte har råd att bo kvar. På detta forumet är det låginkomsttagare som skriver. Alla krav gör det inte billigare att bo.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
J Johannes56 skrev:
Ja, och sen när hyresvärden har renoverat och uppfyller alla krav. Så kommer han vara tvungen att höja hyran så att TS inte har råd att bo kvar. På detta forumet är det låginkomsttagare som skriver. Alla krav gör det inte billigare att bo.
TS har redan flyttat!

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
J
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
TS har redan flyttat!
Tyst på dig!

Nicke Nyfiken
J Johannes56 skrev:
Tyst på dig!
Är du kommunist, med tanke på att du vill bestämma vad andra får säga?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Nej, man behöver inte höja hyran mer än 6500/mån kallhyra, för en etta/1,5a, det är normal eller något hög hyresnivå i de flesta områden.
Att uppfylla kraven för uthyrning kostar inte speciellt mycket om man gör rätt från början. Däremot om det nu saknas isolering måste ju allt rivas ner och göras om alternativt taket läggas om och isoleras utifrån, det kunde man ju dock räknat ut från början, att det krävs, för att hålla 18 grader.
Jag har sett många ettor i Skåne som är billigare än så, säg runt 2000/mån inkl allt, om man köper i en BRF.
Har själv en etta som kostar runt 1300/mån inkl allt, även parkering. Sedan tillkommer amortering, ränta, men det beror ju snarare på att jag inte var smartare i min ungdom och sparade mer då.

• Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
När det inte fanns några krav på hur bostäder skulle vara utformade så var hyrorna en väldigt stor del av låginkomsttagarnas utgifter och ändå så var det en förskräcklig slum.
Det var först när HSB bildades och krav infördes som det faktiskt blev anständigt

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.