93 159 läst ·
384 svar
93k läst
384 svar
Jag är hyresgäst i ett svartbygge?
Om det är mer än en lägenhet så är det väl flera familjer, flerfamiljshus. Och det finns hur mycket regler som helst om det på Boverket sedan så är det väl brandskyddet oxå kan tänka och skattemyndighetenBananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
vi vet alldeles för lite om hur illa det är med ventilationen.Anna_H skrev:
Nej. Inga undantag från reglerna för ventilation. Inte heller från reglerna för tillgänglighet. Försök vända med en rullstol elerl komma in i duschen från en rullstol där....
Regler för störningar finns också, men det är krångligare att bråka om. Men att fråga hyresvärden om vad slutbesiktningen sade om ventilationen och säga att du kanske ska kolla med kommunen om hen inte minns kan ju vara en väg att slippa betala mer hyra. För det här SKRIKER svartbygge.
Ett sätt att göra en "anonym" koll kan vara att be någon bekant att få ut bygglovshandlingar för de senaste X åren för fastigheten "eftersom, de gillar ombyggnaden och vill göra likadant själv".
För visserligen har det löst sig, men för att inte fler ska råka illa ut är det ju bra att få det kontrollerat. Få till kontroll från räddningstjänsten är också en bra idé.
Vi vet inte hur illa det är med värmen. 17gr är godkänt.
Hur lyhört det är? svårt att avgöra så enkelt
Mitt råd var tidigt flytta. Hv visade ingen känsla alls. De visade känsla för pengar
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. En normal inomhustemperaturen ska under normala väderförhållande inte vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren.Bananskalare skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Men hallå, det var under 13 grader! I Skåne!!K kortis skrev:
Då får man väl ändå räkna med att halvt frysa ihjäl, då hyresvärden tyckte det var en jävligt bra ide, att bygga ihop en hel lägenhet men spara in på frånluftsfläkt o isolering. En kostnad på mindre än en månadshyra.
Tycker nog det där med utrymningsvägar är värst av allt, för förutom att fönstren är små ser de inte ut att vara öppningsbara, och är det riktig spröjs räcker det inte ens med att krossa en ruta för att kunna ta sig ut. Börjar det brinna vid dörren är man körd. Finns brandvarnare?
Nog för att kyla och dålig ventilation är otrevligt men det känns inte fullt lika livsfarligt i alla fall. Ser grannfamiljens lägenhet likadan ut tro? Och de bor där med barn dessutom? Finns all anledning att anmäla, inte för att jävlas utan för att ingen annan ska råka illa ut.
Nog för att kyla och dålig ventilation är otrevligt men det känns inte fullt lika livsfarligt i alla fall. Ser grannfamiljens lägenhet likadan ut tro? Och de bor där med barn dessutom? Finns all anledning att anmäla, inte för att jävlas utan för att ingen annan ska råka illa ut.
2500:-/natt?A Alexandra59 skrev:
Jag betalar de pengarna för 4 stjärniga hotell med SPA och full service...
Skulle aldrig betala det för en uthyrningslgh.
varför ens förklara vad du vill ha det till? enligt offentlighetsprincipen så är det till och med olagligt att fråga efter anledningen till att du vill ha informationen..Anna_H skrev:
Nej. Inga undantag från reglerna för ventilation. Inte heller från reglerna för tillgänglighet. Försök vända med en rullstol elerl komma in i duschen från en rullstol där....
Regler för störningar finns också, men det är krångligare att bråka om. Men att fråga hyresvärden om vad slutbesiktningen sade om ventilationen och säga att du kanske ska kolla med kommunen om hen inte minns kan ju vara en väg att slippa betala mer hyra. För det här SKRIKER svartbygge.
Ett sätt att göra en "anonym" koll kan vara att be någon bekant att få ut bygglovshandlingar för de senaste X åren för fastigheten "eftersom, de gillar ombyggnaden och vill göra likadant själv".
För visserligen har det löst sig, men för att inte fler ska råka illa ut är det ju bra att få det kontrollerat. Få till kontroll från räddningstjänsten är också en bra idé.
Förstår vad du menar och håller egentligen med dig, men av erfarenhet vet jag att det inte räcker att antyda att något inte verkar vara helt okej. Inte en chans att de gör tillsyn på så vaga grunder.mrsnhp skrev:
Jag är lite nyfiken... Hur många utrymningsvägar är det krav på att man har på ( vad jag gissar 5x7m) 35kvm med sovloft?W Wagner skrev:
Det handlar inte om hämnd utan om att hindra att lägenheten hyrs ut över huvud taget. För den är uppenbart olämplig som bostad utifrån det vi kan se av TS video och bilder, och det hon beskrivit.Bananskalare skrev:
Folk som yrat om att jävlas med att om myndigheterna. För det första det är bara barnsligt att hämnas. Ska man tipsa om hämmd bör man veta vad man sysslar med.
Värmem Ett element till så är värmen löst. Men vi vet inte om allting var korrekt. Sen
är 17gr inomhus godkänt. Självklart krävs väldig lite för få godkänt. Lyhört? omöjligt att svata om. Jag misstänker att bi ts som väldigt känslig lätt blir av stör ljud av ljud samt att det inte ska vara tyst
Det verkar inte finnas någon utrymningsväg heller.Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.
Jag har stått ut, men nu har jag fått:
•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.
Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.
Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:
•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.
Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.
Vad har JAG för rätt i denna soppa?
/Anja
Om så är fallet så kan kommunen tvinga fastighetsägaren att utrymma bostaden bums!