E
Skrivet av: Cust

@bonnier
Med humor så är det ok :)
 
E
Skrivet av: Pontus

Står på kverulanternas sida. Tänk så här då: om man tagit med friggebod på listan, så hade svaret blivit att det bästa stället att handla är de med den billigaste friggeboden. Men hur skulle det påverka jämförelsen då?

Jag slår in sifforrna i excel, räknar ut medelvärdet för varje rad och hur priserna i butiken står sig mot medel. Sen tar vi medelvärdet av detta för varje butik:
Byggmax: 84%
Cheapy: 86%
Bauhaus: 90%
Bygghemma: 140%

Med den räknemodellen blir alltså Bauhaus trea istället för tvåa, men skillnaden mellan dyrast o billigast är ändå 60% i genomsnitt. Så visst går det att förfina metoden, men skillnaden blir inte så stor.
 
E
Skrivet av: Hugo Kjellin

Varför göra en prisjämförelse på olika saker? Klart att saker med olika kvalitet och tillvärkare kostar olika. Helt meningslöst att jämföra.
 
Nu har jag fått hjälp av andersmc med att räkna upp kvantiteterna så att det bättre motsvarar inköpen till en friggebod. Se vad som hände då! Byggmax och Bauhaus hamnar på nästan exakt samma.
 
E
Skrivet av: End

ProBau betongen är inte likvärdig, för det första så är en säck 20 kg hos Bauhaus jämfört med övriga som har 25 kg säck.

Dessutom är det olika hållfasthetsklass på dem, byggmax´s egna och Weber har hållfasthetsklass K40 medan ProBau har K25.

För att inte tala om gipsskivorna, riktigt usla gipsskivor på Bauhaus. De är extremt känsliga och spricker lätt jämfört med andra märken, dessutom dåliga skarvänder så att det blir extra jobbigt att spackla skarvar.

Förövrigt, det har redan diskuterats men summeringen är inte irrelevant för den som vill beställa allt på ett o samma ställe gör det nog för att få en enhetsfrakt däremot speglar inte summeringen ett typiskt projekt.
 
E
Skrivet av: End

Räknade om lite, Bauhaus totalsumma borde bli 11792 kr om man räknar om betongsäcken som är 20 kg istället för 25... För att erhålla lika mycket behöver man alltså 15 säckar från Bauhaus.
 
E
Skrivet av: Roy

Att räkna om allt till procent gör inte resultatet mer relevant. Att räkna medelvärdet av medelvärden ger kanske en lustig bild av de relativa förhållandena, men ger inte mer information.
Bristen med styckpriser finns kvar.
Skiljer det dessutom i både mängder och kvaliteter så kan man väl endast konstatera att det finns skillnader att fundera över innan man handlar.
 
E
Skrivet av: Fredrik

och går man till en riktig bygghandel och ber om en offert så blir det helt andra priser. och vem är dumsnål och köper en ytterdörr för 3000 spänn?
skönt att få saker hemkörda. tycker det är besynnerligt att göra en jämförelse mellan äpplen och päron som den här. ce märkning är ingen bra märkning på byggvaror, den består av fyra olika delar och märkningen i sig säger inte vad som avses i märkingen.
Riktar sig bara Byggahus till de som enbart stirrar på priser och skiter i kvaliten och istället bygger om vart 5:e år ?
 
E
Skrivet av: Jomper

Intressant, men ni har glömt att ta med frakten, eller?
 
Fredrik, du har bara tittat i tabellen och inte läst texten.
 
E
Skrivet av: Lasse

Den som summerat inköpen måste slagit fel på Byggmax siffror. När jag summerar får i alla fall jag det till 10771 kr. har kontrollräknat flera gånger utifrån de prisuppgifter som anges i artikeln. Rätta mig om jag har fel.
 
E
Skrivet av: billy_baver

Studiens stora poänger är för det första att påvisa bristen på öppen kvalitetsmärkning, och för det andra att prisskillnaden är avsevärd mellan enskilda artiklar.

Vad jag saknar äi studien är en jämförelse mellan konkurrenternas fraktpris. Med detta inräknat kan utfallet bli ett helt annat.
 
E
Skrivet av: Erik

Jag håller med Cust om att tabellen är jättebra. Det är precis den här typen av information som forumet borde innehålla mer av. I synnerhet pris kontra kvalitet är hemskt arbetssamt att få fram själv. Att räkna i procent eller med någon form av typhus som mall tycker jag är ointressant. Varför skulle man köpa hela korgen från en tillverkare? Det är klart att man delar upp det på flera företag om det blir bättre och billigare.
 
Lasse, helt rätt. Nu är felet rättat. Tack!
 
E
Skrivet av: ptk

Bra artikel. Ta gärna med Hornbach, K-rauta, Beijer och Woody nästa gång också. Då blir den dubbelt så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.