Jag frågade min lokala byggmax varför frakten var så dyr. Köper jag ( betydligt dyrare) material hos Karl Hedin så kör de ut med lastbil för 700kr. Svaret var att hemkörning är en extraservice de erbjuder, och priset är högt för att de måste plocka ihop varorna i butiken och beställa en transport. De har inga egna bilar. Deras rekommendation var att man skulle låna släp gratis istället.

Jag konstaterade samtidigt att ett femtiotal OSB- skivor hemkörda var billigast från byggmax ändå.

G
Varför är inte K-Rauta med i jämförelsen?

G
Hos Beijer får du iallafall hjälp.

G
gäst skrev:
Hos Beijer får du iallafall hjälp.
Så du får hjälp av Beijer när du handlar på nätet , åker dom hem till dej innan du påbörjar ditt köp ?

Saker som kan skilja i kvalitet mellan exemplar skulle jag inte köpa på nätet, som OSB; reglar etc. Men tätskikt, fix och lite grejer har jag köpt på nätet

S
Varför är inte Hornbach med i jämförelsen ?

Snurrespratt skrev:
Varför är inte Hornbach med i jämförelsen ?
För att de inte erbjuder hemleverans?

G
Jag köpte en byggsats till en friggebod på 15 kvm för 14 000 kr. Fönster och dörr ingick men inte beslagen. Inte heller något isoleringsmaterial eller innerväggar, inte någon takpapp eller något att lägga på golvet. Priset var tillfälligt, utförsäljning pga leverantörens konkurs. Ordinarie priset hade varit 24 000 kr. Konstruktionen var ovanligt stabil eftersom arkitekten och tillverkaren hade tänkt sig att man skulle köpa en takaltan och en spiraltrappa också, med åtföljande tyngd på väggarna. Undrar om isoleringen och det andra som saknades måste kosta lika mycket som stommen. Och så undrar jag om det är vettigt att köpa lösvirke när det finns gott om byggsatser.

Hornbach har ju inte ens någon vettig webbplats. Synd då dom har den absolut bästa drive-in hallen.
Bra jämförelse!

G
En helt irrelevant jämförelse. Byggmax och Bauhaus har oftast sämre kvalitet på alla sina produkter. Hur ser prisjämförelsen ut om man jämför motsvarande kvalitet på de olika varuhusen?

Tack för en trevlig och ingående jämförelse. Givetvis är det olika kvalité, det får vara upp till oss läsare att söka vidare på det! Jämförelsen är ju främst riktad till pris /producerad enhet och att göra beställningen via nätet. Angående vem som har bäst drive-in är ju väldigt relativ på vilken ort man bor på (Men det hoppas jag på att alla övriga läsare än "Gästen" nedan förstår). Ofta kan ytan för drive-in vara för liten och då blir det oftare sämre. Sen tycker jag att upplägget som ex. Byggmax har där man faktiskt kan sitta hemma i lugn och ro att se vad som finns i sortimentet och om det finns hemma! Det blir lätt annars att man kommer för att handla och så får man stå på brädgården och tänka ut nya lösningar för att det man tänkt sig inte finns, då blir det oftast fel och man får bara med sig hälften!

Tänkte bara för sakens skull nämna att Beijer här i Umeå har utkörning med egen lastbil till orten med omnejd. Något pris vet jag inte men skulle gissa på runt 1000-lappen. Ett fraktalternativ som lär finnas på fler orter men att man får kontakta butiken för priser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.