Jag är på jakt efter trossbottenskivor och hittade en gammal tråd här på byggahus.se från 2007 där det visade sig att dom kostade 31,97 kronor för en likvärdig skiva som idag kostar 127 kronor. Detta är nästan 4 ggr pengarna. Snittlönen i Sverige har under samma period gått ifrån 26600 till 43100 (google ai) vilken bara är en ökning på 1,6 ggr. Inte konstigt att det svider i plånboken när man går till bygghandeln. Är det våra löner dom inte hänger med eller är det för lite konkurrens i Sverige?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Än värre är att detta prisraseri har pågått ända sedan 60-70talet och viktigaste anledningen är skattesubventioner till boendet som driver upp priser på bla byggprodukter, enligt samma princip som att ROT och RUT driver upp priser på hantverkartjänster bla.
Det isin tur har gjort att en död hand har lagts över nyproduktion av bostäder på landsbygden långt från städer.

• Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är på jakt efter trossbottenskivor och hittade en gammal tråd här på byggahus.se från 2007 där det visade sig att dom kostade 31,97 kronor för en likvärdig skiva som idag kostar 127 kronor. Detta är nästan 4 ggr pengarna. Snittlönen i Sverige har under samma period gått ifrån 26600 till 43100 (google ai) vilken bara är en ökning på 1,6 ggr. Inte konstigt att det svider i plånboken när man går till bygghandeln. Är det våra löner dom inte hänger med eller är det för lite konkurrens i Sverige?
jag tror inte det handlar om dålig konkurrens i sverige snarare långa och dyra transporter

M maria01 skrev:
jag tror inte det handlar om dålig konkurrens i sverige snarare långa och dyra transporter
De kan väl inte blivit särskilt mycket längre sedan 2007?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
De kan väl inte blivit särskilt mycket längre sedan 2007?
covid krig hänt mycket sen 2007

sen finns det inte så många tillverkare av just en produkt

E
Jo tack, det var bättre förr.

1977 byggde vi ett enplans lösvirkeshus på 120 m2 plus ca 40 m2 biyta också uppvärmt (garage, förråd, pannrum). Kostnadsberäknat till 280 000, banken lånade ut 240 000 till bygget, resten 40 tusen var egen arbetsinsats eller sparade pengar att satsa.
Vi kunde klara av husbygget , en familj på 4 personer, utan sparade medel och en arbetarlön bla på grund av skattesubventioner som generösare ränteavdrag, räntebidrag de 5 första åren, samt att vi hade vid en period bostadsbidrag.
Skriver man in 280 000 i SCB:s prisomräknaren 1977 så motsvarar det idag 1,574 miljoner. Det blir inte mycket till hus för den summan.
Att bygga ett motsvarande hus idag kostar väl 3, 4, 5 miljoner.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev i inlägg #2 att prisraseriet har pågått sedan 60-70 talet, frågan är om det inte har pågått längre än så för på 30-talet bidrog staten till bildande av torp, så kallade Per Albintorp, men om det bidrog till ökade priser på byggmaterial vet jag ej.

M maria01 skrev:
jag tror inte det handlar om dålig konkurrens i Sverige snarare långa och dyra transporter
Jag har jobbat med logistik och vi har ju mer god ut än
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har ju just trävaror som spånskiva stigit i pris som sjutton p g a råvarubrist, det saknas tillräcklig produktion av träfibrer. Eller snarare, det är ingen brist på grund av skogstillväxt på norra halvklotet utan man hugger för lite.

[länk]
Kan det inte vara så att det exporteras i stället till länder dom har starkare valuta? Vi har väl aldrig under min uppväxt avverkat mer träd under de senaste två -tre åren?

Götaland minskade avverkningarna med 3% mellan 23 och 24
Svealand minskade 6% motsvarande period
Södra Norrland ökade med 4%
Norra Norrland var avverkningarna oförändrad mellan 23 och 24.

Claes Sörmland
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kan det inte vara så att det exporteras i stället till länder dom har starkare valuta? Vi har väl aldrig under min uppväxt avverkat mer träd under de senaste två -tre åren?
Det är ju en helt global marknad. Priserna har gått i taket även i USA på spånplattor och relaterade produkter som hör till soft wood fibers, pulp and paper.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
J
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
Där kurvan går brant upp sammanfaller med det senaste kriget mellan Ryssland och Ukraina.
Då upphörde virkesråvaran från Ryssland.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.