V växelventil skrev:
Men om du trycker på ratten och då visar den temperaturer på öka/minska temperaturen så borde du få lägre inomhustemperatur?
Jag har ställt ner temperaturen till 14 grader (börvärde) men jag har nu de senaste dagarna inte kommit under 20grader trots detta.

skulle kunna vara att ventilen är igentäppt med rostpsrticklar som någon skrev ovan. när jag motionerar ventilen så hör jag inte ljudets brukar höras när man växlar(droppljud elle vad man ska säga, typ ljudet när man fyller på tanken istället)
.
Trycket i systemet har varierat mellan 0.5 bar och 1,8bar vilket kanske kan tyda på pågot stop. jag har dock fyllt på med vatten när jag såg att någ på 0.5bar vilket troligtvis har bidragit till den högre siffran.

H Hborg skrev:
Om jag byter till en annan typ av växelventil. är sladdarna de samma då? Alltså plug n play eller kommer det krävas någon typ av modifiering eller finns det kanske någon adapter.
Ny växelventil är vridande LK525 och ser ut så här: https://jsenergi.com/ivt-reservdela...00-fcfr/vaxelventil-525-g1-motor-emv110m.html Anslutningskabeln måste man själv koppla in på rätt positioner (3 st).

H Hborg skrev:
Jag har ställt ner temperaturen till 14 grader (börvärde) men jag har nu de senaste dagarna inte kommit under 20grader trots detta.

skulle kunna vara att ventilen är igentäppt med rostpsrticklar som någon skrev ovan. när jag motionerar ventilen så hör jag inte ljudets brukar höras när man växlar(droppljud elle vad man ska säga, typ ljudet när man fyller på tanken istället)
.
Trycket i systemet har varierat mellan 0.5 bar och 1,8bar vilket kanske kan tyda på pågot stop. jag har dock fyllt på med vatten när jag såg att någ på 0.5bar vilket troligtvis har bidragit till den högre siffran.
Du kan ju testa ställa ner värmesäsången till 15 grader.När värmesäsågen(värmestoppet)blir aktivt ställer sig växeventilen öppen mot varmvattenberedaren och stängd mot värmesystemet och kan ju känna på framledningen när den kör en varmvattensberedening om röret blir varmt.Det är ju lite lurigt nu när det blir kyligt på nätterna så drar ju värmen igång igen.

Jag tömde systemet och rengjorde rören närmast växelventilen från rost/grusansamlingar. tror att jag har löst problemet tillfälligt då den låter sombä den ska vid växling. fick dock andra problem med läckande kopplingar att hantera .

Men jag ska nog köpa växelventilen som föreslås att ha i reserv. Ska aven testa ditt tips att ställa ner till 15grqder.

Det går ju även att handköra alla funktioner från styrsystemet om man vill testa att just växelventilen funkar.

Men om värmesystemet bli orimligt varmt samtidigt som vattenkranen visas i displayen så är det med 99,9% säkerhet fel på växelventilen...

H Hborg skrev:
det är ivt optima 600 med ivt 200 a/w kombimodul från 2010.
Tur att det var en 200... Jag trodde det var en 290 och dom har två ventiler.

V växelventil skrev:
Men om du trycker på ratten och då visar den temperaturer på öka/minska temperaturen så borde du få lägre inomhustemperatur?
Jag är inte riktigt med på hur du menar men det hjälper inte att skruva ner börvärdet. igår när jag kom hem från jobb så började mata elementen trots att börvärdet är inställt på 16 grader och det var 22grader hemma på grund av solen. innomhustempgivaren i pumpen visade 20 grader och borde inte mata ut till elementen.

tänkte beställa en ny ventilinsats och se om det är det som är problemet. och om så är fallet så köper jag ny variant av växelventil som föreslås ovan.

om inte detta fungerar så vet jag inte vad jag gör, börjar bli lite trött på pumpen.

ingen som tror att felet kan vara i kretskortet, dvs styrningen på något sätt?

H Hborg skrev:
Jag är inte riktigt med på hur du menar men det hjälper inte att skruva ner börvärdet. igår när jag kom hem från jobb så började mata elementen trots att börvärdet är inställt på 16 grader och det var 22grader hemma på grund av solen. innomhustempgivaren i pumpen visade 20 grader och borde inte mata ut till elementen.

tänkte beställa en ny ventilinsats och se om det är det som är problemet. och om så är fallet så köper jag ny variant av växelventil som föreslås ovan.

om inte detta fungerar så vet jag inte vad jag gör, börjar bli lite trött på pumpen.
Det vore väl bra om du kollar så det verkligen är växelventilen som krånglar först innan du beställer en LK .När du skriver bör värdet är det kopplingsdifferens 16 grader?Om du går in på avancerat så ser du vilken värmekurva du kör på och eftersom du har en inomhusgivare om den är inställd på 20 grader och värmekurvan står på 20 grader så kommer den värma och det är ju fortfarande rätt kallt på natten/morgonen så hinner nog inte värmestoppet går ur.Det var ju inte så länge sedan du bytte ventilen men visst kan den ge sig igen.Du har inte fått något larm på växelventilen?

Har du testat att köra växelventilen via handkörning i Regon?
Vilka ikoner syns på displayen?

Jag hittade tyvärr inte manualen och har tyvarr inte provat manuella funktioner. Så köpte en ventilinsats som en chansning. ventinsatsen hade fastnat så att jag var tvungen knäcka den.
bytte ventilinsats och nu fungerar pumpen som den ska.

Stort tack för hjälpen allihopa!

köpte denna.
https://jsenergi.com/ventilinsats-vza-esbe.html

useless useless skrev:
Har du testat att köra växelventilen via handkörning i Regon?
Vilka ikoner syns på displayen?
fungerade i en månad nu var det 32 grader hemma oc elementen på max värme..

• Digital uppvärmningskontrollpanel som visar tid, inomhus- och utomhustemperatur samt status för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hborg skrev:
fungerade i en månad nu var det 32 grader hemma oc elementen på max värme..
fattar inte varför den inte slår ifrån.

är det någon som vet I fall man behöver göra någon sommarinställning? jag har bara ställt ner rumpstemperaturen till 12 grader, men det verkar ine fundera. är det något speciellt man behöver göra till sommaren?

Den ska växla automatiskt till sommarläge när utetemperaturen har varit över ett visst värde ett visst antal timmar. Inställningarna hittar du under "Värmesäsong".
Jag tror defaultinställningen är 18 grader/4 timmar, vilket jag tycker är lite mycket. 14 grader brukar vara mer lagom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.