hej,
jag har en ivt värmepump (luft/vatten) dom i te slår ifrån värmen när man har uppnått börvärdet.

Jag har ställt in pumpen på 16 grader och den fortsätter att mata på trots att trmpmätaren i pumpen registrerar 22grader.

Sitter hemma och elementen är varma, 25grader inomhus och framledningstemperaturen(element symbolen) står på 44grader.

Vad tror ni att det kan vara för fel?
jag har bytt välelventil i vintras, kan det vara den igen som spökar på grund av att det är stålrör/ rost?

Eller har det något med värmesäsongmenyn att göra, ser att den har någon eftersläpning på 4h.

Tacksam för alla förslag.
mvh

• En kontrollpanel med skärm och knappar visande temperaturinställningar och tid. Verkar vara till en uppvärmningsanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har drabbats av det absolut vanligaste felet på den där modellen - Växelventilen har hakat upp sig.

Värmepumpen tror att den värmer varmvattenberedaren, men all värme går ut i elementen istället.

useless useless skrev:
Du har drabbats av det absolut vanligaste felet på den där modellen - Växelventilen har hakat upp sig.

Värmepumpen tror att den värmer varmvattenberedaren, men all värme går ut i elementen istället.
useless useless skrev:

Tack för di input!

Jag bytte växelventilen i vintras, ska den inte hålla mer än 6månader?

Det finns två växelventiler. Byttes båda? Vilken sort byttes det till? Samma Italienska skräpventil som original, eller nån bättre typ LK 525?

useless useless skrev:
Det finns två växelventiler. Byttes båda? Vilken sort byttes det till? Samma Italienska skräpventil som original, eller nån bättre typ LK 525?
Visste inte att det fanns två,
jag bytte bara en. Till en likadan som satt där innan, vågade inte byta sort. den jag bytte heter esbe alz 160 och ventilinsats vza. det var ventilinsatsen som kärvade.

Då är det nog dags att se över den andra ventilen.

useless useless skrev:
Då är det nog dags att se över den andra ventilen.
jag kan tyvärr inte se någon annan ventil.

H Hborg skrev:
jag kan tyvärr inte se någon annan ventil.
bara den jag bytte..

• Uppvärmningssystemets interna komponenter, rörledningar, kablage och mekaniska delar syns i en rörig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej igen,
Jag hittar tyvärr inte den andra växelventilen, kan det vara så att jag bara har en?

Vad är det för värmepump du har? Exakt modellbeteckning?

ivt optima 600 med ivt 290 a/w eller 200 a/w kombimodul från 2010.

H Hborg skrev:
ivt optima 600 med ivt 290 a/w eller 200 a/w kombimodul från 2010.
det är ivt optima 600 med ivt 200 a/w kombimodul från 2010.

Ok, ser nästan nyare ut med tanke på all modern frigolitisolering. Kombimodul 200 A/W har bara en växelventil enligt manualen. Vore väldigt konstigt om det är fel på växelventilen när den är så nyligen utbytt. Borde gå att lyfta bort själva ställmotorn och prova att köra växelventilen manuellt för att se om något hindrar rörelsen. Sedan testa ställmotorns rörelse genom tvångsstyrning i installatörsmenyn.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Om jag byter till en annan typ av växelventil. är sladdarna de samma då? Alltså plug n play eller kommer det krävas någon typ av modifiering eller finns det kanske någon adapter.

Men om du trycker på ratten och då visar den temperaturer på öka/minska temperaturen så borde du få lägre inomhustemperatur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.