hej,
jag har en ivt värmepump (luft/vatten) dom i te slår ifrån värmen när man har uppnått börvärdet.
Jag har ställt in pumpen på 16 grader och den fortsätter att mata på trots att trmpmätaren i pumpen registrerar 22grader.
Sitter hemma och elementen är varma, 25grader inomhus och framledningstemperaturen(element symbolen) står på 44grader.
Vad tror ni att det kan vara för fel?
jag har bytt välelventil i vintras, kan det vara den igen som spökar på grund av att det är stålrör/ rost?
Eller har det något med värmesäsongmenyn att göra, ser att den har någon eftersläpning på 4h.
Tacksam för alla förslag.
mvh
jag har en ivt värmepump (luft/vatten) dom i te slår ifrån värmen när man har uppnått börvärdet.
Jag har ställt in pumpen på 16 grader och den fortsätter att mata på trots att trmpmätaren i pumpen registrerar 22grader.
Sitter hemma och elementen är varma, 25grader inomhus och framledningstemperaturen(element symbolen) står på 44grader.
Vad tror ni att det kan vara för fel?
jag har bytt välelventil i vintras, kan det vara den igen som spökar på grund av att det är stålrör/ rost?
Eller har det något med värmesäsongmenyn att göra, ser att den har någon eftersläpning på 4h.
Tacksam för alla förslag.
mvh
useless skrev:
Tack för di input!useless skrev:
Jag bytte växelventilen i vintras, ska den inte hålla mer än 6månader?
Visste inte att det fanns två,useless skrev:
jag bytte bara en. Till en likadan som satt där innan, vågade inte byta sort. den jag bytte heter esbe alz 160 och ventilinsats vza. det var ventilinsatsen som kärvade.
Ok, ser nästan nyare ut med tanke på all modern frigolitisolering. Kombimodul 200 A/W har bara en växelventil enligt manualen. Vore väldigt konstigt om det är fel på växelventilen när den är så nyligen utbytt. Borde gå att lyfta bort själva ställmotorn och prova att köra växelventilen manuellt för att se om något hindrar rörelsen. Sedan testa ställmotorns rörelse genom tvångsstyrning i installatörsmenyn.
Men om du trycker på ratten och då visar den temperaturer på öka/minska temperaturen så borde du få lägre inomhustemperatur?