Min värmepump är köpt i slutet av december för snart 5 år sedan. Redan första veckan kom larm om För lågt flöde i samband med avfrostning. Servicefolket installerade då ett magnetfilter. Sedan dess har larmet fortsatt och varje gång går pannan över till elpatron. Upprepade besök av servicefolket som spolat systemet och larmet har fortsatt. Senaste året började vatten att läcka. De kom och bytte en ventil, nästa gång bytte de överfyllnadsventil och nu senast monterades ett nytt expansionskärl.
Larmet om lågt flöde vid avfrostning löser ut varje dag, ibland flera gånger om dagen. Och då har pannan gått över på elpatron. Jag kan återställa larmet varje gång och pannan hoppar igång direkt och symbolen för eltillskott slocknar. Men det senaste året klarar pannan inte att värma huset, högst 17 grader när det är minus 14 utomhus. Ofta 15 grader när den gått på elpatron under natten. Den går så mycket på elpatron vilket stressar ihjäl mig med de elpriser vi har i Skåne. På Everöds el verkar de ha gett upp, inget vet vad som är fel. Finns det någon chans att få sånt här på garantin? Eller ska jag köpa ny panna?

Det lär ju då gå på garanti, för IVT har väl minst 5 år på sina grejer...?

Se till att anmäla det mot leverantören, att du anser att den är defekt, och om de inte gör något anmäl till ARN. Har du en konsumentombudsman i kommunen kan du vända dig dit också för råd, alternativt till Hallå Konsument (https://www.hallakonsument.se/).

• Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det lär ju då gå på garanti, för IVT har väl minst 5 år på sina grejer...?

Se till att anmäla det mot leverantören, att du anser att den är defekt, och om de inte gör något anmäl till ARN. Har du en konsumentombudsman i kommunen kan du vända dig dit också för råd, alternativt till Hallå Konsument ([länk]).
Tack för att du svarar och jag inser att jag måste kontakta företaget vi köpte pannan av och som monterade den. De har inte behörighet att sköta service så det har vi anlitat Everöds el till under de här snart fem åren. Ska kontakta dem direkt i morgon bitti och hoppas företaget finns kvar.

T
Vad är det för modell/storlek på utedelen?

Hur stort är huset och vilken typ av värmesystem? :thinking:

• Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Vad är det för modell/storlek på utedelen?

Hur stort är huset och vilken typ av värmesystem? :thinking:
Det är en IVT Air X90 och villan är på två plan med yta på ca 150kvm. Två rum stängda med nedsatt värme. Pannan inställd på 19 grader men orkar bara upp till 17, 5 när det är plusgrader men senaste året högst 17 grader inne när det är minusgrader ute.

Håll koll på när du först reklamerade felet som de trots flera försök inom kort tidsrymd inte lyckats lösa.
Om ”samma fel” hade du förmodligen rätt till utbyte eller återköp.
Hänvisa till Konsumentköplagen och läs den.

T
Golvvärme eller radiatorer?
Enrörs eller tvårörs system ?

Larmet indikerar att ni har ett dåligt flöde över värmepumpen vid avfrostning eller att vattenvolymen i systemet inte är tillräcklig för att avfrostningen ska fungera.

Problemet med värmen kan bero på felaktiga inställningar.
Har du koll på vilken kurva samt "DUT" installatören valt ?

H Hööks Labradoodle skrev:
Det är en IVT Air X90 och villan är på två plan med yta på ca 150kvm. Två rum stängda med nedsatt värme. Pannan inställd på 19 grader men orkar bara upp till 17, 5 när det är plusgrader men senaste året högst 17 grader inne när det är minusgrader ute.

T tobbetk skrev:
Golvvärme eller radiatorer?
Enrörs eller tvårörs system ?

Larmet indikerar att ni har ett dåligt flöde över värmepumpen vid avfrostning eller att vattenvolymen i systemet inte är tillräcklig för att avfrostningen ska fungera.

Problemet med värmen kan bero på felaktiga inställningar.
Har du koll på vilken kurva samt "DUT" installatören valt ?
Har själv fått samma problem, enrörs system med radiatorer. Hade testat att låta varmtvattnet köra på ett eget program och inte särskilt länge, komfortmässigt har det funkat, men kanske inte på avfrostning.

Ska testa låte programmet köra lite på dagen också för att se om det hjälper.

H
C Credde skrev:
Har själv fått samma problem, enrörs system med radiatorer. Hade testat att låta varmtvattnet köra på ett eget program och inte särskilt länge, komfortmässigt har det funkat, men kanske inte på avfrostning.

Ska testa låte programmet köra lite på dagen också för att se om det hjälper.
En-rörs system. Då behöver du en ukv för att få det att fungera som det ska. Borde ligga på installatören att fixa gratis eftersom dom har sålt dig en anläggning som ska fungera till ditt hus.

Om du har dåligt flöde i systemet kanske du måste ha en arbetstank för att den ska klara av avfrostningen.

Har exakt samma problem sedan ett år tillbaks. Nu ska de testa just magnetfilter-spåret men efter att ha läst detta känns det mindre hoppfullt. Hur har det gått för dig?

H
D Dadah skrev:
Har exakt samma problem sedan ett år tillbaks. Nu ska de testa just magnetfilter-spåret men efter att ha läst detta känns det mindre hoppfullt. Hur har det gått för dig?
Du behöver en UKV. (Arbetstank).
Sedan en cirkpump ut från UKV ut till husets värmesystem.
Ett magnititfilter kommer inte att lösa dina problem. Magnititfilter borde ha varit installerat från första början doc.

• Gilla
Dadah
  • Laddar…
H Hööks Labradoodle skrev:
Min värmepump är köpt i slutet av december för snart 5 år sedan. Redan första veckan kom larm om För lågt flöde i samband med avfrostning. Servicefolket installerade då ett magnetfilter. Sedan dess har larmet fortsatt och varje gång går pannan över till elpatron. Upprepade besök av servicefolket som spolat systemet och larmet har fortsatt. Senaste året började vatten att läcka. De kom och bytte en ventil, nästa gång bytte de överfyllnadsventil och nu senast monterades ett nytt expansionskärl.
Larmet om lågt flöde vid avfrostning löser ut varje dag, ibland flera gånger om dagen. Och då har pannan gått över på elpatron. Jag kan återställa larmet varje gång och pannan hoppar igång direkt och symbolen för eltillskott slocknar. Men det senaste året klarar pannan inte att värma huset, högst 17 grader när det är minus 14 utomhus. Ofta 15 grader när den gått på elpatron under natten. Den går så mycket på elpatron vilket stressar ihjäl mig med de elpriser vi har i Skåne. På Everöds el verkar de ha gett upp, inget vet vad som är fel. Finns det någon chans att få sånt här på garantin? Eller ska jag köpa ny panna?
Uppdatering om värmepumpen som larmar! Tusen tack alla ni här i forum som kom med tips och råd! Efter mer än 5år av ständiga problem med larm om ”För lågt flöde i samband med avfrostning” och oräkneliga besök av tekniker som utan framgång försökt åtgärda felet så fungerar allt perfekt nu. Men det löste sig först sedan jag förmedlat de råd jag fick av er här på Byggahus. Lösningen? Precis som jag fick råd om här! Att byta till grövre rör till utedelen. Det var allt som behövdes. Inte ett enda larm sedan dess. Och go värme i huset nu vilket känns extra viktigt nu när jag har en kull små valpar och kylan slagit till även här på Österlen. Jag är så imponerad över hjälpsamheten i detta forum, tusen tack alla ni som engagerade er!

• Två söta valpar sitter framför en vänd röd hundbädd inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
okunnigt av installatör, sett flera anläggningar och läst om flera som satt 22 eller 28 rör, varför inte 35 på en gång, så är flödesproblemet ett minne blott

H H-Thomasson skrev:
Du behöver en UKV. (Arbetstank).
Sedan en cirkpump ut från UKV ut till husets värmesystem.
Ett magnititfilter kommer inte att lösa dina problem. Magnititfilter borde ha varit installerat från första början doc.
Toppen, tack, tar det med installatören. Vad tror du om lösningen med grövre rör till utedelen som @Hööks Labradoodle nämner i dagens inlägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.