Har tagit in fyra offerter på en ny bergvärmeanläggning och tre av dessa offererar Nibe medans den fjärde offererar IVT. Även prismässigt skiljer sig offerterna en del där IVT är aningen dyrare. Borrdjupen skiljer sig från 150-170m i offerterna. I övrigt verkar allt vara likvärdigt.

Nibe: 120k-130k (efter ROT)
IVT: 140k (efter ROT)

Om jag har fattat rätt har pumpen från IVT en större kapacitet men varför har då tre företag offererat en mindre Nibe-pump om inte det räcker?

Verkar priserna i övrigt rimliga? Priserna gäller komplett anläggning och återställning inklusive bortförsel av panna och tank samt nytt radiatorpaket i pannrum.

Har inte bott så länge i huset så jag vet inte vad mitt energibehov är. Enligt utförd energideklaration är behovet
ca 25 000kWh då även en luft/luft-pump finns. Har bett att de offererande företagen ska bortse från den då den inte kommer att ersättas när den har gjort sitt. Huset är från 1940-talet, byggt i suterräng och är på ca 200kvm.

Jag fick en 9Kw ivt, C9 HT+ installerad för ca 1,5 månad sedan. 190 meter borrdjup. huset är på 190kvm i etage. Fick också ett expansionskärl på 300liter och så flyttade de på min vattenmätare.

De tog bort min gamla pannan med tanken har jag tagit bort själv. Jag grävde och drog elen själv. Men slutnontan hamnade på 110 000 efter rot. 97 000 utan expansiontank och de andra sakerna som jag skulle ha gjort samtidigt.

Kan tillägga att jag också fick offert ifrån ett IVT center på samma anläggning för 140 000.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.