6 917 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
IVT Greenline E11, 44° diff GT6 GT8
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Hetgasen (GT6) varierar hela tiden beroende på produktion av vv eller värme dvs vilken måltemp som ska uppnås. Det finns ju inget fast delta i förhållande till GT6/8 vilket gjorde mig lite förbryllad.N nicky6 skrev:
Frågar igen: fick du ett protokoll från mätningarna?
Utan att räkna på detajnivå är 188m otillräkligt och spontant skulle jag säga det dubbla. Börja dock med att räkna på husets eneregibehov. Om man tex kör en tumregel på ca 35-50W/kvm (beroende på isolervärde) så blir exempelvis 40*570 = 22,8 kW (G111). Jag lämnar över uträkningen av energuttag från borrhåll till dig så får vi se vad du kommer fram till för behov av antal meter i ditt fall.
Nej inget protokoll. Han var inne för att jag bett om justering av temperaturen i huset utifrån utetemperaturen. Jag trodde då inte han bara skulle justera tempkurvan utan göra på riktigt med fullt flöde överallt, mätning, justering av pumpen osv. Det som väl tar en vecka. Men jag fick inte min ordinarie snubbe
btw borde man nog räkna m3 i mitt fall, med 360, 340 resp 220 i takhöjder.
btw borde man nog räkna m3 i mitt fall, med 360, 340 resp 220 i takhöjder.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Det är nog klokt, glömde bort delen med sekelskifteshus..N nicky6 skrev:
Att växla upp ett snäpp till en korrekt dimensionerad anläggning med ett nytt hål blir en investering på kanske 250-300 tkr. Detta höjer dock samtidigt värdet på fastigheten vid en ev försäljningen i synnerhet om elpriserna fortsätter att vara höga. Ränteläget är dessutom fortsatt gynnsamt för fastigheter.
Redigerat:
Jag kan inte svara på det egentligen.C cpalm skrev:
Det var min säljare av värmepumpen som jag pratade med om att jag vill få bort mitt tillskott av olja, då frågade han om det gick att få ner 100-200m slang.
Har väl en 20-25m ner till berg så det drar iväg ordentligt med foderrör.
Går det att förlänga ett bef borrhål?
Kan inte tänka mig att det är omöjligt, men i praktiken gör man nog inte det.nino skrev:
Dels är det nog inte ekonomiskt försvarbart, dels har jag hört att risken är stor att man kör fast.
Kan man seriekoppla befintligt borrhål med en jordvärmeslinga är det nog inget problem, men om hålet är djupt går man i taket på max längd på slangen och måste parallellkoppla, och då tänker jag att det är svårt att få en bra balans på flödet mellan jord- och bergslingan så att de utnyttjas effektivt. Eftersom de har lite olika egenskaper.
mm, hade inte riktigt tänkt mig ett nytt borrhål men som du säger, med den elekonomin som vi ser nu och framåt så länder nog vara en bra investering.
Med tanke på att jag haft tillskott ⅔ av tiden (iaf senaste 30000 timmarna)… dock vet jag ju inte hur mycket av det som varit på vilken effekt så det blir svårt att räkna på besparingen väl?
- förra vintern gick den på ⅔ effekt tillskott (6A) pga dåligt uppsäkrat (25A in i huset), vilket jag låtit fixa i sommar så att den kan gå på 100%
Med tanke på att jag haft tillskott ⅔ av tiden (iaf senaste 30000 timmarna)… dock vet jag ju inte hur mycket av det som varit på vilken effekt så det blir svårt att räkna på besparingen väl?
- förra vintern gick den på ⅔ effekt tillskott (6A) pga dåligt uppsäkrat (25A in i huset), vilket jag låtit fixa i sommar så att den kan gå på 100%
Boilerplate4U skrev:
Det är nog klokt, glömde bort delen med sekelskifteshus..
Att växla upp ett snäpp till en korrekt dimensionerad anläggning med ett nytt hål blir en investering på kanske 250-300 tkr. Detta höjer dock samtidigt värdet på fastigheten vid en ev försäljningen i synnerhet om elpriserna fortsätter att vara höga. Ränteläget är dessutom fortsatt gynnsamt för fastigheter.
Boilerplate4U skrev:
Hetgasen (GT6) varierar hela tiden beroende på produktion av vv eller värme dvs vilken måltemp som ska uppnås. Det finns ju inget fast delta i förhållande till GT6/8 vilket gjorde mig lite förbryllad.
Frågar igen: fick du ett protokoll från mätningarna?
Utan att räkna på detajnivå är 188m otillräkligt och spontant skulle jag säga det dubbla. Börja dock med att räkna på husets eneregibehov. Om man tex kör en tumregel på ca 35-50W/kvm (beroende på isolervärde) så blir exempelvis 40*570 = 22,8 kW (G111). Jag lämnar över uträkningen av energuttag från borrhåll till dig så får vi se vad du kommer fram till för behov av antal meter i ditt fall.
- Wiki - Bergvärme
- Värmepumpsforum - Ämne: watt per meter
Är nog lite samma sak där. Svårt att motivera ekonomiskt om alternativet är att köra en stor pump. En stor pump är helt enkelt billigare än två små, utöver den komplexitet som följer med dubbla pannor.nino skrev:
Med det sagt så finns det ju sådana lösningar för större fastigheter. Har en bekant som jobbar med värmepumpar i kommersiella fastigheter, och de kan ha kluster med typ 8-10 pumpar.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Inte lätt att räkna på och tyvärr finns det ingen kristallkula ang framtida elpriser.N nicky6 skrev:mm, hade inte riktigt tänkt mig ett nytt borrhål men som du säger, med den elekonomin som vi ser nu och framåt så länder nog vara en bra investering.
Med det aktuella värmebehovet maxar man i alla fall uttaget på borran. Att enbart slänga in en nya maskin gör ingen större nytta i förhållande till investeringen.
Glömde nämnde att kostnaderna jag angav innan var konsumentpriser dvs ink moms. Här ca priser med ex moms:
- 180m borra ca 55 tkr
- IVT GEO G222 ca 145 tkr
- installation ca 50 tkr
- tot ca 200 tkr
Nu tänkte jag på en extra cirkpump till slingan om den blir långC cpalm skrev:Är nog lite samma sak där. Svårt att motivera ekonomiskt om alternativet är att köra en stor pump. En stor pump är helt enkelt billigare än två små, utöver den komplexitet som följer med dubbla pannor.
Med det sagt så finns det ju sådana lösningar för större fastigheter. Har en bekant som jobbar med värmepumpar i kommersiella fastigheter, och de kan ha kluster med typ 8-10 pumpar.
Nu hängde jag inte med i facklingon. Hur menar du?Boilerplate4U skrev:
Men, vad skulle jag kunna maxa med mitt nuvarande borrhål? Jag måste ändå ha en ny pump. Om inte jag ska låta dom byta till expansionsventilerna för att få ner kompressortemperaturen, som de här trodde.