Ok, för tillfället är styrspänningen till kontaktorn för elpatronen bortkopplad, så även om den tycker sig behöva tillskott även nu så blir ingen elpatron. Det finns även en cirkulationspump på utsidan av värmepumpen och den tycks gå (mer tydligt). Jag är osäker på om den yttre är tillräcklig för att driva runt radiatorvattnet eller om den inre cirkulationspumpen kan anses bevisligen ha gått i och med att radiatorerna var väldigt varma igår.

Jag låter pumpen vara igång en stund för att se om den tycker att tillskott inte längre behövs. Nästa prov blir att ställa tillbaka i normalläge och se om jag kan se något på inre cirkusföreställning.

Det ska inte komma mer än en skvätt vatten när jag tar bort skruven?

Tog bort täckbrickan i mitten och bekräftade att den där cirkulationspumpen snurrar i varje fall.

Förfarande lite oklart varför den tycker att den behöver tillskottsvärme. Huset är varmt nog och när varmvattnet tar slut så borde det räcka att försöka med kompressorn.

Det är inte heller kontaktorn till elpatronen som har kärvat/svetsat fast utan den dras aktivt av styrenheten. Jag ser att den rör sig. Funderar på det kan vara något relä på styrkortet som har fastnat och det därför den tycks begära tillskott. Tyvärr möts man av ännu ett skal om man tar bort den yttre skyddskåpan och jag har inte vågat ge mig in i den inre lådan eftersom det inte dräller av dessa styrkort på marknaden...

Svart styrenhet märkt "CL300" med synliga kablar, monterad inomhus på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett styrkort med flera anslutna kablar, märkningar för pumpar och kompressor syns. En svart box med etikett nederst.
Skapa konto
Kontrollmodul med etikett "Typ CL300" och diverse kablar kopplade till anslutningar, inklusive en com-port.
Skapa konto

Det finns en com-port där... Någon som vet om den kan användas till någon felsökning?

J jahallåja skrev:
Tog bort täckbrickan i mitten och bekräftade att den där cirkulationspumpen snurrar i varje fall.

Förfarande lite oklart varför den tycker att den behöver tillskottsvärme. Huset är varmt nog och när varmvattnet tar slut så borde det räcka att försöka med kompressorn.

Det är inte heller kontaktorn till elpatronen som har kärvat/svetsat fast utan den dras aktivt av styrenheten. Jag ser att den rör sig. Funderar på det kan vara något relä på styrkortet som har fastnat och det därför den tycks begära tillskott. Tyvärr möts man av ännu ett skal om man tar bort den yttre skyddskåpan och jag har inte vågat ge mig in i den inre lådan eftersom det inte dräller av dessa styrkort på marknaden...

[bild]
[bild][bild]

Det finns en com-port där... Någon som vet om den kan användas till någon felsökning?
Du har ingen display så du kan se vilken temperatur du har på varmvattnet?

Display hade tyvärr inte uppfunnits då denna producerades.

Nu verkar det dock vara viss framgång... Någon gång under dagen har någon (och jag är på riktigt lite bekymrad över mitt mentala tillstånd, för jag har inget minne av detta alls) ändrat ett stift så att den enbart får värma mha elpatron (lämpligt exempelvis innan kollektor har installerats klart). Nu har jag stängt av detta, och stängt av sommarläge, och stängt av så att den inte får ha igång tillskott då returtemp är för hög (vilket gör att den inte skulle funka i vissa lägen på kall vinter).

Summa summarum så går kompressorn just nu.

Ska prova att slå på sommardrift igen och se om den stannar och sedan slår på för att tillverka varmvatten med kompressor.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Hmmm, inte riktigt ute ur snårskogen än... Kompressorn går igång då och då, men den värmer radiatorvattnet, trots att pumpen är ställd i sommarläge och inte borde värma radiatorsystemet så länge ute temp är över 18.

Har tömt det mesta av varmvattnet men den verkar inte vilja värma nytt. Det finns en led som tänds när den övergår till varmvattenproduktion, och den är inte på, så jag tror inte ens att den försöker att dra växelventilen.

Jag har mätt lite på tempsensorn för vattentanken och den visar lite underliga värden (alldeles för varmt) vilket kanske skulle kunna förklara varför min värmepump startar men verkar ointresserad av att göra varmvatten..

Så jag inte lurar mig själv, måste jag koppla loss den från kretskortet när jag mäter resterande resistans eller räcker det att jag har stängt av vpumpen?

Som exempel mäter jag mot tanken:
24 grader med kökstermometer, men mäter 2.6kOhm med multimeter vilket motsvarar ca 39 grader enligt tabellen.
Jag provade också att lägga givaren mellan två frysklampar och fick då resistans som motsvarar 20 grader.

För att mäta sensorn rätt så bör du lossa minst en av anslutningarna till givaren, annars mäter du också resistansen i mätingången parallellt, som dessutom i sig lägger på en mätspänning för att mäta sensormotståndet om den är spänningssatt och aktiv, precis som multimetern gör och det kan bli vilka värden som helst.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Då ska jag göra en ordentlig mätning. Ska även kolla utegivaren eftersom jag har mätt även denna på fel sätt.

Då så, utomhusgivaren var i själva verket trasig, vilket märktes när jag kopplade ur en av kabeländarna och mätte genom endast motståndet.

Grön kretskort i en plastkapsling med kablar ansluten till terminal. Märkt med CTE 001 94V-0 och R158.
Skapa konto

Jag har satt dit en ersättare med motsvarande karakteristik Närbild på kopplingsplint och kretskort, del av en värmepumpsinstallation. Visa anslutna kablar och komponenter.
Skapa konto
och om jag mäter upp det inifrån värmepumpen (utav att ha kopplat in båda ändar i anslutningsplinten) så gav det en rimlig resistens för motsvarande temperatur.

Värmepumpen startar nu och kör kompressor i några minuter, sen stannar den och efter ca 15 minuter så börjar den om.

Min teori har varit att den först vill säkerställa att returen är tillräckligt varm för den uppmätta utetemperaturen innan den prioriterar att tillverka varmvatten. Nu har den dock kört några cykler radiatorvärme.. någon som vet om detta beteende är normalt och om den efter några försök tänker försöka göra varmvatten... Hur långt tid kan man räkna med i så fall?

Efter att ha "kvitterat driftläget" genom att hålla in knappen "Återställ" så verkar värmepumpen ha återfått livsgnistan och tillverkar nu varmvatten för första gången sedan haveriet och bytet av trasig utomhusgivare.

Kontrollpanel på värmepump med inställningar för drift, tillskott och varmvatten. Grön lampa lyser för drift och varmvatten.
Skapa konto

Ser fram emot en dusch i varmvatten som omväxling imorgon bitti och ytterligare 26 år av felfri drift!

Tack för hjälp, nu kan jag mer inför nästa gång den strular.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.