Kom hem i sommarvärmen till ett orimligt varmt hus med glödheta element och varm golvvärme och det visade sig att bergvärmepumpen fått fnatt och kört elpatron i snart fem timmar i sträck. Det var varmt. Jag stängde av den. (Några radiatorer har haft lite bråkiga/kärvande termostater och dessa har tagits bort. Det var dessa radiatorer som var varma, övriga var kalla)
Den är från 99 och ska bytas så inga stora insatser kommer att göras men det vore trevligt om den kunde göra varmvatten tills den nya är på plats.
Den felindikerade både för "hög retur" och "givarfel". Manualen säger dock:
Jag tänkte mäta resistansen genom de givare jag kan hitta idag och prova att återstarta den. Har har dessutom satt den i sommardrift så att den inte behöver bry sig om något annat än varmvatten.
Något mer jag borde kika på, eller tankar om varför den flippat på just detta vis?
Den är från 99 och ska bytas så inga stora insatser kommer att göras men det vore trevligt om den kunde göra varmvatten tills den nya är på plats.
Den felindikerade både för "hög retur" och "givarfel". Manualen säger dock:
Det verkar ologiskt att dra igång tillskottet om det är för varmt... Dessutom ska ju felen leda till att pumpen stannar, vilket den inte gjorde.RETUR HÖG: I systemet finns inbyggt en givare för returtemperaturen. Om den överstiger cirka 48 °C för stannar pumpen. Den återstartar automatiskt då temperaturen sjunkit någon grad.
GIVARFEL: I systernet ingår ett antal givare. Om signalen från någon av dessa blir orimlig tänds lampan och pumpen starnnar. Orsaken kan vara felaktig kabel, felaktig koppling/anslutning, fel i givare.
Jag tänkte mäta resistansen genom de givare jag kan hitta idag och prova att återstarta den. Har har dessutom satt den i sommardrift så att den inte behöver bry sig om något annat än varmvatten.
Något mer jag borde kika på, eller tankar om varför den flippat på just detta vis?
Har du kollat växentilen?
Jag hade liknande fel för några år sen och då var det både igenkläggat i slangarna längst ner inne i pumpen pga alla järnrör i huset som gjorde att vattnet inte cirkulerade bra men även växelventilen kärvade så när den tillverkade varmvatten så åkte det ut i värmesystemet och larmade för hög temp.
Om du har en honeywell 4012-4013 så kan du genom att trycka på den vita knappen som sitter på ventilhuset och vrida moturs så lossnar ställdonet (motorn) och nu ser du insatsventilen och där brukar själva problemet uppstår för insatsventilen börjar kärva och fastnar öppen mot värmesystemet när den tillverkar varmvatten. Ta lite smörjmedel och tryck uppifrån på insatsventilen några gånger så kan det släppa.Den vita armen om sitter på ställdonet kan du dra nedåt några gånger så ska den fjädra upp av sig själv.J jahallåja skrev:
Har du den blå italienska modellen så är det samma procedur men kolla så inte ställdonet är spruket.
Hög retur kan även har att göra med igensatt smutsfilter eller cirkulationspumpen står still.
Vad skådar mitt öga... Just 4013.
Den var lätt att ta loss
"Spaken" rör sig lätt... Ser inget som ser sprucket ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den var lätt att ta loss
Logga in
Skapa konto
"Spaken" rör sig lätt... Ser inget som ser sprucket ut.
Logga in
Skapa konto
Det är alltså piggen som ska gå att trycka in, och som trycks ut av fjädern? Jag kan knacka eller trycka försiktigt på den och/eller applicera något smörjande där piggen går in i röret (skyms av fjädern)? Någon smörja som man ska undvika för att inte sabba någon packning eller så? 5-56, litiumfett, jag har det mesta i groggskåpet...
Ser ut som insatsventilen går lite väl lätt men montera tillbaka allt igen och se vad som händer.När den tillverkar varmvatten ska armen var rakt ner och när den är klar ska armen stå rakt upp Mao inget mittemellan.J jahallåja skrev:
Om inte det hjälper kanske bäst att kolla smutsfiltret och cirkulationspumpen.
Redigerat:
Nytt startförsök. Ändrade en inställning så att tillskott inte får användas för att värma radiatorsystem utan bara varmvatten. Startade, den visar fortfarande givarfel, men nu går elpatron igång och växelventil verkar vara ställd på varmvatten (spak ner/vänster).
Mätte även motstånd på plintarna till utomhusgivaren och det ligger strax över 5kOhm vilket verkar rimligt vid dagens temp mellan 20-25 grader.
Logga in
Skapa konto
Mätte även motstånd på plintarna till utomhusgivaren och det ligger strax över 5kOhm vilket verkar rimligt vid dagens temp mellan 20-25 grader.
Logga in
Skapa konto
Stängde av och mätte övriga givare. Vet inte vilken som kan tänkas anses helt fel:
plint. motstånd. ca temp enl tabell
vv. 1.64k 50
ute. 5.26k. 20-25
hetgas 2.57k. 40
retur 2.54k. 40
Pressostat hög och låg ligger båda nära noll.
Växelventilen ställde för övrigt tillbaka sig med spak upp/höger när jag stängde av schabraket.
plint. motstånd. ca temp enl tabell
vv. 1.64k 50
ute. 5.26k. 20-25
hetgas 2.57k. 40
retur 2.54k. 40
Pressostat hög och låg ligger båda nära noll.
Logga in
Skapa konto
Växelventilen ställde för övrigt tillbaka sig med spak upp/höger när jag stängde av schabraket.
Hmm, efter en stunds körning indikerar den att varmvatten är tillräckligt varmt, men att tillskott fortfarande behövs. Växelventilen går tillbaka till upp/höger och elpatron fortsätter att gå.
Noterar dock att en cirkulationspump känns varm trots att inget av rören till den är varma.
Jag ska kunna rotera den medsols med en bred mejsel eller mynt eller liknande? Ska det gå "lätt"? Snurrar den synligt om/när den fungerar som den ska? Den tycks inte röra sig.
Noterar dock att en cirkulationspump känns varm trots att inget av rören till den är varma.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag ska kunna rotera den medsols med en bred mejsel eller mynt eller liknande? Ska det gå "lätt"? Snurrar den synligt om/när den fungerar som den ska? Den tycks inte röra sig.
Redigerat:
Om du tar bort centrumskruven och lyser med ficklampa så ska axeln snurra och står den still så kicka igången med skruvmejsel.Den kan ju ha gått upp amnarsJ jahallåja skrev:Hmm, efter en stunds körning indikerar den att varmvatten är tillräckligt varmt, men att tillskott fortfarande behövs. Växelventilen går tillbaka till upp/höger och elpatron fortsätter att gå.
[bild]
[bild]
Tänk på om den står i sommarläge starta bara cirkulationspumpen när den tillverkar varmvatten.