Hej. Ska köpa en fastighet i bef skick, obesiktigat till ett fördelaktigt pris. (Dödsbo)

Vi har haft med lite vvsare och min bror som jobbat som besiktningsman och fastigheten ser ut att vara i gott skick.

Mannen som bott där vart snickare när han levde och har gjort mycket själv på huset.

Nu till min fråga. Där är installerat bergvärme för inte allt för längesen, tidigare sjö?vattenvärme? Rätta mig om jag har fel ang namnen.

Borrhålet är däremot inte registrerat på sidan min vvs kikade på, är det ett problem?

Pannrummet ser ut som på bild. Undrar om ni kunniga ser något konstigt? Pumpen är från -06.

Enligt min vvs som vart där kunde jag i princip kasta pumpen, men är den så illa? Displayen är kass men nuvarande ägare arbetar lite med värmepumpar, har delar och tänker laga den.

Vad tror ni? Är det en hemsk pump som ”bara är att kasta”?

Tacksam för input 😀

Vh Simon

• IMG_3499.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3500.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3501.jpeg
    Skapa konto
C
S Simon_krontorp skrev:
Pannrummet ser ut som på bild. Undrar om ni kunniga ser något konstigt? Pumpen är från -06.
Är anläggningen i drift som det är nu? Ser ut som lite "work in progress", bl.a. saknas kondensisolering av köldbäraren, vilket säkert är anledningen till att det står en bunke där, och någon ser ut att hålla på och greja med påfyllningskopplet (på vänster sida om pumpen). Man har uppenbarligen behållit värmeväxlaren (stora klumpen till vänster, till sjövärmen?) inkopplad mot pumpen, seriekopplad med borrhålet(?). Vet inte vad planen kan tänkas varit där, då den inte är inkopplad på andra sidan. Så vitt jag vet är inte plaströr tillåtna inomhus på köldbäraren, det kan ju vara värt att nämna.

Är nog klart värt att lägga några tusenlappar på den där pumpen, men det är omöjligt att säga hur många år den har kvar att ge. Kan nog vara allt mellan 0 och 20 år.

I övrigt ser ju installationen snygg och prydlig ut, men tyvärr är det väl så att när man tar dit en annan installatör vill de gärna skära ner alltsammans och skicka det på tippen istället för att jobba med det som finns.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Är anläggningen i drift som det är nu? Ser ut som lite "work in progress", bl.a. saknas kondensisolering av köldbäraren, vilket säkert är anledningen till att det står en bunke där, och någon ser ut att hålla på och greja med påfyllningskopplet (på vänster sida om pumpen). Man har uppenbarligen behållit värmeväxlaren (stora klumpen till vänster, till sjövärmen?) inkopplad mot pumpen, seriekopplad med borrhålet(?). Vet inte vad planen kan tänkas varit där, då den inte är inkopplad på andra sidan. Så vitt jag vet är inte plaströr tillåtna inomhus på köldbäraren, det kan ju vara värt att nämna.

Är nog klart värt att lägga några tusenlappar på den där pumpen, men det är omöjligt att säga hur många år den har kvar att ge. Kan nog vara allt mellan 0 och 20 år.

I övrigt ser ju installationen snygg och prydlig ut, men tyvärr är det väl så att när man tar dit en annan installatör vill de gärna skära ner alltsammans och skicka det på tippen istället för att jobba med det som finns.
Tack för svar, det är inte i drift för tillfället, byggnaden är obebodd.

Den lilla värmeväxlaren är till sjövattnet vad jag fått förklarat för mig? Den stor tror jag är till för att värma ”verkstaden” ute via en manick som sitter på väggen i den byggnaden?

Menar du plaströren? Dom tjocka svarta till värmeväxlaren?

Ursäktar korkade frågor. Vi är inte så duktiga inom detta och vill inte göra en tabbe med att köpa ett hus där värmen är katastrof..

C
S Simon_krontorp skrev:
Den lilla värmeväxlaren är till sjövattnet vad jag fått förklarat för mig? Den stor tror jag är till för att värma ”verkstaden” ute via en manick som sitter på väggen i den byggnaden?
Ah, OK, makes sense. Så VVX till sjövattnet är alltså bortkopplad.
Den stora VVX har till synes bara ena sidan inkopplad, så oavsett vad den är till för verkar det inte vara färdigkopplat.
S Simon_krontorp skrev:
Menar du plaströren? Dom tjocka svarta till värmeväxlaren?
Ja precis.
S Simon_krontorp skrev:
Vi är inte så duktiga inom detta och vill inte göra en tabbe med att köpa ett hus där värmen är katastrof..
Ingen fråga är för dum... Allt är ju relativt - om man tänker sig att kunna slänga sig i TV-soffan i ett varmt hus när kylan börjar krypa på har det nog klar potential att upplevas som katastrof. I synnerhet om man inte får rätt hjälp att slutföra vad som är påbörjat.

Hur har det varit gången vinter? Var det igång då, eller finns det alternativ uppvärmning?

C cpalm skrev:
Ah, OK, makes sense. Så VVX till sjövattnet är alltså bortkopplad.
Den stora VVX har till synes bara ena sidan inkopplad, så oavsett vad den är till för verkar det inte vara färdigkopplat.

Ja precis.

Ingen fråga är för dum... Allt är ju relativt - om man tänker sig att kunna slänga sig i TV-soffan i ett varmt hus när kylan börjar krypa på har det nog klar potential att upplevas som katastrof. I synnerhet om man inte får rätt hjälp att slutföra vad som är påbörjat.

Hur har det varit gången vinter? Var det igång då, eller finns det alternativ uppvärmning?
Enligt ägarna idag är pannan igång via bergvärme på vintrarna, huset har varit obebott i 3 år men aldrig stått kallt pga ledningar osv ej ska frysa, det garanterar ägarna. När vi vart där sist för att kika igenom pannan så sa ägarna att systemet bara är att köra igång, men du menar att detta ej kan vara i bruk enl bilderna?

(Huset är väl underhållet under den obebodda tiden, eldstäder osv besiktigat. Alltså ingenting eftersatt)

Bifogar en till bild på andra dragningar i den ”orenoverade” delen av källaren. För en som ej kan något tycker jag ändå det ser ut som att personen som pillat ändå haft lite koll, kan ha fel🤩

• IMG_3505.jpeg
    Skapa konto
Skulle inte "kasta" den enbart för en trasig display. Fungerar den i övrigt så kan den gå länge till.
Förstår däremot inte varför man har både sjö-och bergvärme i samma anläggning..

C
S Simon_krontorp skrev:
du menar att detta ej kan vara i bruk enl bilderna?
Nä det var inte så jag menade, men det hade ju kunnat vara så med tanke på att vissa saker inte ser klart ut.
Funkar anläggningen är det ju en väldigt bra början. Bara hitta någon som laga displayen och gå igenom anläggningen och fixa det sista och se till att allt är korrekt injusterat. Sen får man väl räkna med att själva pumpen är mer eller mindre avskriven och så småningom kommer att behöva ersättas.

L lordi skrev:
Skulle inte "kasta" den enbart för en trasig display. Fungerar den i övrigt så kan den gå länge till.
Förstår däremot inte varför man har både sjö-och bergvärme i samma anläggning..
Sjövärmen är bortkopplad när dom borrade till bergvärme, den lille värmeväxlaren som vad jag förstått gått till sjövärmen är helt bortkopplad

C cpalm skrev:
Nä det var inte så jag menade, men det hade ju kunnat vara så med tanke på att vissa saker inte ser klart ut.
Funkar anläggningen är det ju en väldigt bra början. Bara hitta någon som laga displayen och gå igenom anläggningen och fixa det sista och se till att allt är korrekt injusterat. Sen får man väl räkna med att själva pumpen är mer eller mindre avskriven och så småningom kommer att behöva ersättas.
Enligt ägaren fixar han pumpen och värmen innan överlåtelse.. vi vill ej köpa en fastighet där värmesystemet inte funkar, framförallt inte med tanke på att överlåtelsen blir när kylan är kommen. Sen har vi nog kommit till insikt med att inom en viss tid bör pannan bytas..

Stort tack för hjälpen 🙏 det är en unik fastighet som vi gärna inte missar, men plånboken är ej oändlig. Därav hade jag velat driva denna pannan något år till.

S Simon_krontorp skrev:
Sjövärmen är bortkopplad när dom borrade till bergvärme, den lille värmeväxlaren som vad jag förstått gått till sjövärmen är helt bortkopplad
Märkligt ändå. Hade jag haft tillgång till sjövärme så hade jag inte lagt pengar på att borra.
Kanske man hade behövt komplettera med någon mer slinga vid byte till nyare värmepump men det är ju ändå hyfsat lätt att fixa.

Men men, är det bara displayen som är kass, och allt annat är ok, så hade jag kört på.
Det krävs nog att någon tekniker tar en titt på den för att bedöma resten

L lordi skrev:
Märkligt ändå. Hade jag haft tillgång till sjövärme så hade jag inte lagt pengar på att borra.
Kanske man hade behövt komplettera med någon mer slinga vid byte till nyare värmepump men det är ju ändå hyfsat lätt att fixa.

Men men, är det bara displayen som är kass, och allt annat är ok, så hade jag kört på.
Ingen aning om vad tanken vart med att byta från sjövärmen. Där är 1.6h tomt och vattnet ligger ca 50-100m från huset. Om det har någon inverkan på hans val kanske?

L lordi skrev:

Vi får ta dit någon som kikar på allt, ägaren lovar att värmen är igång tills vi övertar fastigheten. Får hoppas på det 😀

C
S Simon_krontorp skrev:
Därav hade jag velat driva denna pannan något år till.
Med tanke på att borrhålet inte verkar vara registrerat, vet du något om borrdjup?
Ett vanligt dilemma när det blir dags att byta pump är att befintligt hål inte räcker till för att utnyttja pumpen till sin fulla potential. Och borrhålet är ju en avsevärd del av kostnaden.

C cpalm skrev:
Med tanke på att borrhålet inte verkar vara registrerat, vet du något om borrdjup?
Ett vanligt dilemma när det blir dags att byta pump är att befintligt hål inte räcker till för att utnyttja pumpen till sin fulla potential. Och borrhålet är ju en avsevärd del av kostnaden.
Detta får vi forska vidare i. Iomed att herren som bott där gått bort tror jag egentligen inte man vet varken vem som gjort hålet, eller borrdjup.

Köpet blir lite ”grisen i säcken” men då vi finner fastigheten såpass unik är vi nästan beredda att ta risken..

S
S Simon_krontorp skrev:
Hej. Ska köpa en fastighet i bef skick, obesiktigat till ett fördelaktigt pris. (Dödsbo)

Vi har haft med lite vvsare och min bror som jobbat som besiktningsman och fastigheten ser ut att vara i gott skick.

Mannen som bott där vart snickare när han levde och har gjort mycket själv på huset.

Nu till min fråga. Där är installerat bergvärme för inte allt för längesen, tidigare sjö?vattenvärme? Rätta mig om jag har fel ang namnen.

Borrhålet är däremot inte registrerat på sidan min vvs kikade på, är det ett problem?

Enligt min vvs som vart där kunde jag i princip kasta pumpen, men är den så illa? Displayen är kass men nuvarande ägare arbetar lite med värmepumpar, har delar och tänker laga den.

Vad tror ni? Är det en hemsk pump som ”bara är att kasta”?

Tacksam för input 😀

Vh Simon
Jag har ingen åsikt om berg- eller sjövärme och hur den är installerad. Däremot, jag hade en likadan för bergvärme från 2003, den krånglade för ett år sedan och bytte då mot en ny jämförbar IVT HE E9. Fick rådet att byta hela 'paketet' då inte värt att hålla på med punktinsatser. Varmvattenkärlet behöll jag. Har inte ångrat mig. Jag skulle byta upp mig även för en 2006, så fort något händer med den som kräver reparation och ny någon komponent.

Den gamla hade ett vred, som var hopplöst svårhanterad. Nu stor skillnad, så mycket har hänt på 20 år. Nu genomtänkt användargränssnitt, lättskött, tystare. IVT har verkligen tänkt till. Däremot om man vill, finns begagnade komponenter, som t.ex. display och 'elektronik låda' att få tag på, på ex. Blocket. Väsentligt billigare än att köpa ny komponent. Jag sålde själv den gamla 'elektronik lådan' på blocket till en nöjd köpare. Win-win.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.