1 079 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
IVT 608 ver 312
Någon som kan förklara detta?
Har sedan drygt 6 år en anläggning med följande data.
Pump inverter IVT 312 (3-12kW). Uppvärmd yta 225 kvm. Belägen utanför Göteborg.
Har även en fastighet i norra Bohuslän där jag nyligen fick byta den gamla pumpen till en IVT inverter 608 (2-8 kW). Uppvärmd yta är 150 kvm.
Båda husen har ungefär samma värmebehov per kvm det skiljer sig max 10% och den i Bohuslän har ett något högre värde p.g.a. ett äldre hus.
Båda anläggningarna är alltså likvärdiga v.g. installerad effekt per kvm och nästan lika värmebehov.
De tre senaste dagarna har utetemperaturen på båda ställena varit 0 grader +- 3 grader.
Till min stora förvåning skiljer det sig mellan antal start/stopp mellan anläggningarna.
Anläggningen med IVT 312 har i princip gott kontinuerligt de tre senaste dygnen med enbart ett start/stopp. Medan anläggningen med IVT 608 har under samma tid haft 10 start/stopp.
Båda anläggningarna har haft samma önskade rumstemperatur inställd på pumpen (22 grader).
Vad kan detta bero på?
Går det att minska antalet start/stopp på IVT 608?
Om ja vad skall man göra?
Har detta en praktisk betydelse? Eller är det så att 3 till 4 starter per dygn är det normala med en inverter pump då temperaturen är runt noll grader?
PS
Båda anläggningarna har lika stor volymtank installerad.
Har sedan drygt 6 år en anläggning med följande data.
Pump inverter IVT 312 (3-12kW). Uppvärmd yta 225 kvm. Belägen utanför Göteborg.
Har även en fastighet i norra Bohuslän där jag nyligen fick byta den gamla pumpen till en IVT inverter 608 (2-8 kW). Uppvärmd yta är 150 kvm.
Båda husen har ungefär samma värmebehov per kvm det skiljer sig max 10% och den i Bohuslän har ett något högre värde p.g.a. ett äldre hus.
Båda anläggningarna är alltså likvärdiga v.g. installerad effekt per kvm och nästan lika värmebehov.
De tre senaste dagarna har utetemperaturen på båda ställena varit 0 grader +- 3 grader.
Till min stora förvåning skiljer det sig mellan antal start/stopp mellan anläggningarna.
Anläggningen med IVT 312 har i princip gott kontinuerligt de tre senaste dygnen med enbart ett start/stopp. Medan anläggningen med IVT 608 har under samma tid haft 10 start/stopp.
Båda anläggningarna har haft samma önskade rumstemperatur inställd på pumpen (22 grader).
Vad kan detta bero på?
Går det att minska antalet start/stopp på IVT 608?
Om ja vad skall man göra?
Har detta en praktisk betydelse? Eller är det så att 3 till 4 starter per dygn är det normala med en inverter pump då temperaturen är runt noll grader?
PS
Båda anläggningarna har lika stor volymtank installerad.
En gissning är att IVT 608 har producerat mer värme än som förbrukas även vid sin lägsta effektnivå/varvatal och måste stänga av sig då och då.
Medans 312 och kvadratmetermässigt större hus och kanske lite mer värmebehov gör att värmeförbrukningen ligger mer än vad som produceras när kompressorn går i sin lägsta varvtal och därför inte behöver stänga av sig.
Medans 312 och kvadratmetermässigt större hus och kanske lite mer värmebehov gör att värmeförbrukningen ligger mer än vad som produceras när kompressorn går i sin lägsta varvtal och därför inte behöver stänga av sig.
Men 608 stänger av först vid 2 kW medan 312 redan vid 3 kW så driftförhållandena blir i praktiken nästan identiska. Dessutom har det mindre huset historiskt haft marginellt högre energibehov.X xxargs skrev:En gissning är att IVT 608 har producerat mer värme än som förbrukas även vid sin lägsta effektnivå/varvatal och måste stänga av sig då och då.
Hade även 608 stängt ner redan vid 3 kW så hade jag inte tyckt att det skulle vara konstigt med fler on/off på den.
Klicka här för att svara