19 308 läst ·
55 svar
19k läst
55 svar
IVT 490 till 200 kvm...ajaj det går inte
Sida 1 av 4
Vi står i nybyggartankar och har bestämt oss för hus, Eksjöhus.
En IVT 490 som ingår med frånluft räcker kanske till huset, men inte till garaget också. Och det är klart att man vill ha kapacitet som räcker.
Någon som vet vad avdraget är på denna pump hos Eksjöhus?
Jag kommer antingen att köra marksling på 400 meter eller bergvärme istället, med annat fabrikat.
En IVT 490 som ingår med frånluft räcker kanske till huset, men inte till garaget också. Och det är klart att man vill ha kapacitet som räcker.
Någon som vet vad avdraget är på denna pump hos Eksjöhus?
Jag kommer antingen att köra marksling på 400 meter eller bergvärme istället, med annat fabrikat.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
En 490:a till 200kvm, oj. Det skulle vid maxeffekt ge 10W/kvm och det kommer inte alls räcka. Inte för att jag är någon värmexpert men utifrån de fakta som jag fann när vi valde bör du med angiven yta ha en pump ger mellan 7-8kW för att inte få för mycket spets-värme.
OM du väljer bort denna pump (vilket kanske är bäst) så kolla så att ventilationsanläggningen inte också försvinner. Behöver du kontakter för ventilation så anlitade vi en bra firma, hör av dig om det behövs. Lycka till med bygget,
OM du väljer bort denna pump (vilket kanske är bäst) så kolla så att ventilationsanläggningen inte också försvinner. Behöver du kontakter för ventilation så anlitade vi en bra firma, hör av dig om det behövs. Lycka till med bygget,
Är det sant att en IVT 490 bara ger 1,7-2,0 kW ?
Det är ju som de sämsta luft/luft pumparna ju!
Jag trodde att den gav upp emot 8 kW ända tills jag kollade nu:
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=IVT490_SV.pdf
Red ut detta nån som kan! Denna pump kan ju på sin höjd vara värd 18-20000:- om den ger så dålig effekt.
Nu ringde jag IVT och frågade också, och de håller med om att det blir klent med en 490 till detta hus. Han bekräftade också att den är på 2 kW.
Patronerna går in ganska tidigt i hus med denna pump installerad...
Jag har idag en Nibe 1230-8 som gått på partron bara under installationen, och ger oss god ekonomi, vill inte byta ner mig på detta.
490 kostar ca 30´ exkl. moms...
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=IVT490_SV.pdf
Red ut detta nån som kan! Denna pump kan ju på sin höjd vara värd 18-20000:- om den ger så dålig effekt.
Nu ringde jag IVT och frågade också, och de håller med om att det blir klent med en 490 till detta hus. Han bekräftade också att den är på 2 kW.
Jag har idag en Nibe 1230-8 som gått på partron bara under installationen, och ger oss god ekonomi, vill inte byta ner mig på detta.
haddirajan skrev:Är det sant att en IVT 490 bara ger 1,7-2,0 kW ?
[länk]
Ja ni ska verkligen inte ha en 490 till dessa kvm! Förstår mej inte på dessa säljare som vill "lura" på oss husköpare saker som inte funkar. Kika runt på detta forum och använd sökfunktionen. Finns massor att läsa om just detta!
I detta fallet lurar de oss inte, men de borde kanske avrått oss eftersom vi pratat om att värma även garaget med pumpen.
Borde vi ta en 495 Twin med jordvärme då istället, eller rent av nåt annat?
Borde vi ta en 495 Twin med jordvärme då istället, eller rent av nåt annat?
Okej. Vi skall bygga ca 170kvm och säljaren tycker det ska räcka med en ivt 495. Jag har läst om div fall där elen redan få gå in vid - 5 alltså kommer elmätaren gå varm. Och kikar man på effekten på den pumpen, ( 4,5 kW tror jag det är), då inser man att den INTE kommer räcka till, då huset behöver ca 8kW eller mer!haddirajan skrev:
Vi kommer satsa på bergvärme, golvvärme både uppe och nere. Ev värmepump utan varmvattenberedare med en separat sådan på ca 300L
Finns massor att läsa här!
Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.
Hej
vi bygger lyckan funkis på 130 m2. där ingår en ivt 490.
Vad tror ni om det?? är det fullt tillräckligt för desa 130 m2?
eller ska man ha ngt annat?
blir det dyrare värmekostnad om man har för klen maskin??
mvh
Fredrik
vi bygger lyckan funkis på 130 m2. där ingår en ivt 490.
Vad tror ni om det?? är det fullt tillräckligt för desa 130 m2?
eller ska man ha ngt annat?
blir det dyrare värmekostnad om man har för klen maskin??
mvh
Fredrik
Räkna på detta sätt så får du fram en toppeffekt för huset = pumpen bör vara nära det värdet du får fram!imported_fr skrev:
En 490, vad klarde den ? 2kW ??!
Vid nybyggnation använder vi oss av husets toppeffekt för att beräkna hur stor värmepumpen måste vara.
Om man inte vet toppeffekten (t.ex. om huset inte är helt färdigritat) kan man göra en överslagsberäkning utgående från ytan och en faktor för watt/m2
Ytan vet man, låt oss säga 150 m2 som exempel.
Faktorn har typiskt värden från 40 till 60. Faktorn 40 kan användas för bra isolerade hus, normala fönsterytor, syd- eller mellansverige. Med sämre isolering, större fönsterytor, lägen i norra Sverige stiger faktorn upp mot 60.
Låt oss anta att vi väljer faktorn 50. Vi mutiplicerar nu ytan med faktorn, 150*50 = 7 500. Detta svar är i sorten watt, och svaret måste divideras med 1000 för att få kW. Således 7 500/1 000 = 7,5 kW som då är husets uppskattade toppeffekt.
130* 50 ( beroende på var du bor ! ) = 6500 W = 6,5 kW
dvs 490 pumpen som klarar ca 2kW kommer behöva ca 4,5 kW extra då iform av El = dyrt! Detta är bara grovt räknat men man kan ju bilda sig en bra uppfattning!
Det beror lite på var du bor i landet, vi bor i Skåne och har exakt 130 kvm boyta och 1-plan, vi har en 490:a och förra året förbrukade vi totalt 12.700 kW/2 på 2 personer. Efterhand har man lärt sig lite mer om hur man skall optimera inställningar och vilka små knep man kan ta till för att få ner förbrukningen utan att för den skull göra avkall på komfort så i år räknar jag med att kunna komma ner kring 11.000 kW/2 då vi dom första månaderna förra året hade alldeles för hög förbrukning p.g.a att installatören inte riktigt visste vad han gav för instruktioner och råd.imported_fr skrev:
impossible skrev:
Jag är osäker på siffror men letar förfullt! Jag har läst att man tydligen inte skall ha 100 % täckning med pumpen utan 90-95 %. Men jag återkommer med mer fakta när jag tagit reda på detta, eller om nån annan kanske kan svara ?!
robban44 skrev:Det beror lite på var du bor i landet, vi bor i Skåne och har exakt 130 kvm boyta och 1-plan, vi har en 490:a och förra året förbrukade vi totalt 12.700 kW/2 på 2 personer. Efterhand har man lärt sig lite mer om hur man skall optimera inställningar och vilka små knep man kan ta till för att få ner förbrukningen utan att för den skull göra avkall på komfort så i år räknar jag med att kunna komma ner kring 11.000 kW/2 då vi dom första månaderna förra året hade alldeles för hög förbrukning p.g.a att installatören inte riktigt visste vad han gav för instruktioner och råd.
hej
vilka råd kan du ge oss?
vi har samma hosstorlek o värmepump.
inställningar mm??
Vi bygger också Eksjöhus Lyckan Funkis (med vinkel).
Nu blir jag orolig att vår IVT 490 kommer vara för klen för våra 138,5 m2??
Vilka inställningar och knep kan ni tipsa om för att optimera effekt och förbrukning?
Nu blir jag orolig att vår IVT 490 kommer vara för klen för våra 138,5 m2??
Vilka inställningar och knep kan ni tipsa om för att optimera effekt och förbrukning?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Dessa uppgifter stämmer med dem jag också fått. Detta kommer sig av att det är ett begränsat antal dagar då man har ett toppeffektbehov och därmed är det inte kostnadseffektivt att ha en pump som täcker fullt behov även de dagar man inte har fullt behov.
danny_falun skrev:
Vi-i-villa skrev:
När man läser här och i andra forum + pratar med IVT så säger dom att 490 räcker till max 140 kvm och det stämmer säkert med dom erfarenheter vi har nu.
Värmepump när det är över +3 ungefär men under det så behöver den ta till patronen ofta och då blir det mer som en elpanna.
Får jag säkert mothugg här från dom som har kaminer och andra kompletterande värmekällor i huset men då frångår vi vad det handlar om, klarar 490:an uppvärmningen själv? Ja självklart gör den det, den klarar säkert hus upp till 200 kvm utan problem men då är det en ren elpanna som brassar på med tillskott så elmätaren får kucku.
För oss med hus upp till 140 kvm så gäller det ju först och främst att få en installatör som vet vad han sysslar med(vilket vi inte hade från början).
För det första skall man inte styra värmen i huset med termostaterna utan med värmekurvan, ju lägre värmekurva man kan ha ju lägre förbrukning, för att göra det optimalt gäller det att slingorna är rätt instrypta så ni får en jämn värme i huset och det skall installatören hjälpa till med, fläkthastighet skall inte vara för hög, man kan som vi köra på ekonomiläge även på vintern, har fungerat alldeles utmärkt, sänkt panntempen från fabriksinställda 52 till 50 gr och detta har gjort att kompressorn jobbar på längre innan tillskottet dunkar in i tid och otid.
Behöver man mer varmvatten kan man köra extra uppvärmning för det annars anser jag inte att man behöver ha över 50 gr.
Legionellakörningen som vanligt 1 gång i veckan har vi behållt för säkerhets skull.
Ställa ner sommartempen till 15 från fabriksinställda 17 som sparar lite, men det märker man ju om det blir för kallt om sommaren är dålig då är det bara att höja igen.
Det är några grejor vi gjort och som fungerar bra, så från kalkylerade 15.000 kW om året hamnade vi förra året på 12.700 och hoppas i år på drygt 11.000.