Byggahus.se
Är det cirkulationspumpen som börjat ge upp tro? Pumpen är ganska gammal och har lite problem med att patronens säkring löser ut när den går igång. Vad tror ni? Är det värt bara att börja planera för byte?
 
Kan vara, känn på pumpen och ändra farten med vredet så framgår set säkert vad som skramlar. Syns inte vilket byggmått den har måtter mellan kopplingarna 180 eller 130 mm. Finns nya på varuhusen till bra pris och går utmärkt att använda. Inte svårt att byta heller. Ta ingen pump från IVT-service, kostar skjortan.
 
  • Gilla
Smedz
  • Laddar…
S Smedz skrev:
Är det cirkulationspumpen som börjat ge upp tro? Pumpen är ganska gammal och har lite problem med att patronens säkring löser ut när den går igång. Vad tror ni? Är det värt bara att börja planera för byte?
Jag har AutoTerms version av samma panna. Missljudet du har låter exakt som mina pumpar när de gav upp. Det är själva lagret som gått och det gör att impellern skaver emot godset i pumpens hus.

Du kan kolla vilken pump det är som låter genom att köra den i installatörsläge, men jag vet inte exakt hur det går till på din panna eftersom det kanske skiljer i menysystemet. Sök på nätet efter en installatörsmanual så borde du hitta hur du gör.

Om du ska byta pumpen eller hela anläggningen kan jag dock inte råda dig om. Att du har något fel så att säkringen löser ut känns ju inte så bra. Det kan ju dock bero på för liten säkring i förhållande till vad pumpen behöver.

Jag har själv läst hela användar- och installationsmanualen till min och lärt känna den väl, så jag hade nog bara bytt pumpen om jag var i dina skor. Men jag hade också börjat titta på alternativ inför den dagen pumpen ger upp helt så att min egen ledtid blir kortare för att skaffa en ny.
 
  • Gilla
Smedz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.