4 455 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Istället för flytspackel på väldigt liten lägre del av golvet?
Hej
Har tagit bort garderob, och en mindre del av betongplattan under den gamla garderoben ligger under nivån av resten av golvet. Den lutade lite både uppåt åt ena änden och nedåt någon cm åt den andra. Har nu slipat ner det som lutade uppåt.
Det handlar om en yta på 30 x 100 cm, där det alltså lutar från att vara i nivå med resten av köksgolvet till att ligga ca 1 cm under nivån.
Då jag ska lägga mjukt underlag och laminatgolv ovanpå,, men det endast ska stå en kyl i det hörnet, så tänkte jag om man kunde unvika att behöva blanda till flytspackel och köra med någon vanlig färdighblandad filler, husfix, eller annat som torkar fort och som jag kan lägga på den lilla bit som ligger under nivån och jämna ut med skrapa. Ungefär som man spacklar väggen. INgen kommer som sagt att gå där, utan det är ett hörn där kylen ska stå.
Har tagit bort garderob, och en mindre del av betongplattan under den gamla garderoben ligger under nivån av resten av golvet. Den lutade lite både uppåt åt ena änden och nedåt någon cm åt den andra. Har nu slipat ner det som lutade uppåt.
Det handlar om en yta på 30 x 100 cm, där det alltså lutar från att vara i nivå med resten av köksgolvet till att ligga ca 1 cm under nivån.
Då jag ska lägga mjukt underlag och laminatgolv ovanpå,, men det endast ska stå en kyl i det hörnet, så tänkte jag om man kunde unvika att behöva blanda till flytspackel och köra med någon vanlig färdighblandad filler, husfix, eller annat som torkar fort och som jag kan lägga på den lilla bit som ligger under nivån och jämna ut med skrapa. Ungefär som man spacklar väggen. INgen kommer som sagt att gå där, utan det är ett hörn där kylen ska stå.
Vanligt handspackel för golv är det söker efter. Det krävs dock att du blandar det.M marp68 skrev:Hej
Menar du pulver som blandas med vatten, på samma sätt som flytspackel, men blir tjockare?T Tompafix skrev:
Varför funkar inte vanligt färdigblandat spackel då, eller typ någon form av husfix eller filler som spacklas ut.
Golvspackel klarar tyngden av föremål, det gör inte vanligt spackel. Ja du blandar ihop det med vatten och primar ytan innanM marp68 skrev:
Det ska läggas mjukt utjämningsmaterial och laminatgolv ovanpå. Sedan stå en kyl där. Då kanske vanligt spackel eller gipsputs borde funka i så fall, då ingen ska gå eller något stå direkt på spacklet? Mest få upp höjden lite.T Tompafix skrev:
Eller menar du att det kan sjunka även under laminatgolvet av att kylskåpet står ovanpå laminatgolvet?
Klicka här för att svara