Finns inget bindande krav mot Telia/Skanova. Det undanröjdes i domstol snart efter bitströmsbesluten. Telia tvingades då öppna DSlam och tog då istället bort fibern till stationen så att det ändå blev omöjligt att använda lösningen.

PTS har nu gått ut med ett nytt föreläggande om fiber men innan det är avgjort i domstol är det inte bindande. Dock har Skanovas VD sagt att de ska börja tillhandahålla svartfiber igen på frivillig bas.

För den som vill läsa mer så hänvisar jag som vanligt till PTS webb.
När det gäller nedmontering av koppar så har det mig veterligen inte heller gått till domstol utan Telia har "bromsat" avvecklignstakten och PTS tittar på om det krävs reglering även på denna punkt då det inte bara är Teliakoncernens investeringar som använder kopparn utan även andras utrustningar kan vara anslutna. Även detta finns fokumenterat på PTS webb
 
Kontakta ByNet - De borde kunna hjälpa till. De ligger bakom landsbygsnätet i Kungälv som nämns ovan. De har hjälpt till med att skapa samfälligheter som bygger fibernät i egen regi och med mycket eget arbete. Jag gissar att de även kan tipsa om hur man sedan fixar anslutning till ISP: det handlar väl om att hitta en kommunikationsoperatör, det finns några stycken som arbetar enligt denna så kallade öppna nät modell: OpenNet, Zitius, ViaEuropa - då slipper man vara ISP själv :-)
 
fresve skrev:
I princip så är väl hela jäkla Västra götalands nät uppbyggt av EU-pengar om jag inte minns fel?? Det fick väl i princip kosta vad det ville att få fiber till vatenda håla och ö.
Bättre att dessa pengar hamnar i hålor och på öar än i tokhult (dvs stockholm).
 
Här har det skrivits en del senaste veckan.:)

mexitegel> Tack för tipsen!

Kan ju berätta vad vi hoppas göra här:

Vi bygger ett eget fibernät (20 km) ut till varje stuga, ca 150 st. Vi jobbar redan med ByNet.

Telia blir troligen tjänsteleverantör. Dom kontrakterar i sin tur Skanova för anslutning till telestationen. 100 Mbit/s till varje stuga preliminärt inkl TV, och telefoni. :cool:

Underhåll lägger vi troligen ut.

osv.. finns mycket att jobba med, finansiering, bidrag..
 
Spännande.. 2 mil fiber är ju inte långt egentligen för själva fibern men det är ju en hel del att gräva så att säga..

Har ni kollat på trådlösa lösningar? Blir inte den framtidssäkra infrastrukturen som fiber erbjuder men är ju betydligt billigare att installera...

Jag ansvarar bla för en trådlös lösning från 3com med 1200användare (blir ca 2000efter sommaren). Finns ruskigt bra rundstrålande antenner.
 
mycke_nu skrev:
De som bor i tätorter kanske har lite svårt att föreställa sig detta, men vi och många andra små orter står helt utanför bredbandsutbyggnaden. .
Detta kan ju bara inte få stå oemotsagt.....;)

Om vi bortser från att det byggs som satan till alla höghus så är det ju just på landsbygden eller mindre orter som vi ser en bredbandsutbyggnad. Detta ofta tack vare lokala energibolag och kommuner.

I icke tätort finns det dessutom oftast annat än asfalt att gräva i och i det läget tycker jag man har få ursäkter att inte få till ett fibernät....

De som inte bor i tätort kanske har svårt att föreställa sig detta men..... :)
 
Det är nog ungefär lika illa på många platser.
Här ska komunens energibolag leka storbolag och tro att de kan konkurera med Telia osv. Resultat är att man har byggt till sina egna anläggningar och därmed var det i princip bra. Man vägrar att samarbeta med andra både inom och utom komunens egen verksamhet.
 
MathiasS skrev:
Detta kan ju bara inte få stå oemotsagt.....;)

Om vi bortser från att det byggs som satan till alla höghus så är det ju just på landsbygden eller mindre orter som vi ser en bredbandsutbyggnad. Detta ofta tack vare lokala energibolag och kommuner.

I icke tätort finns det dessutom oftast annat än asfalt att gräva i och i det läget tycker jag man har få ursäkter att inte få till ett fibernät....

De som inte bor i tätort kanske har svårt att föreställa sig detta men..... :)

Haha Älvdalens kommun i norra dalarna menar att dom nu har bredband i hela kommunen..... hmmm jo dom har GPRS/EDGE via Telia i större delen av kommunen.... skit bra "bredband" går inte en att köra webbkonferans med....
 
MathiasS skrev:
Detta kan ju bara inte få stå oemotsagt.....;)

Om vi bortser från att det byggs som satan till alla höghus så är det ju just på landsbygden eller mindre orter som vi ser en bredbandsutbyggnad. Detta ofta tack vare lokala energibolag och kommuner.

I icke tätort finns det dessutom oftast annat än asfalt att gräva i och i det läget tycker jag man har få ursäkter att inte få till ett fibernät....

De som inte bor i tätort kanske har svårt att föreställa sig detta men..... :)
Välkommen på ett studiebesök i den Gotländska verkligheten säger jag bara.. ;):):(:D

ejwbegysv> Jag tror inte att radio är ett alternativ för oss då vi satsar på minst 10 Mbit, men det skulle vara intressant med en länk till tekniken eller en kortfattad beskrivning.
 
mycke_nu skrev:
Välkommen på ett studiebesök i den Gotländska verkligheten säger jag bara.. ;):):(:D

ejwbegysv> Jag tror inte att radio är ett alternativ för oss då vi satsar på minst 10 Mbit, men det skulle vara intressant med en länk till tekniken eller en kortfattad beskrivning.
Jag har varit på studiebesök, det ser ut som ett eldorado för fiberbyggaren. Det är ju som en våt dröm att ha mjuk mark att lägga fiber i......:p
 
Ja, men det varierar. Vi har praktiskt taget bara sand :) i vår socken, men på andra ställen går kalkstenen i dagen överallt.

Sedan har vi å andra sidan hinder av annat slag. Fornlämningar och gravfält..
 
Håller med MathiasS
Säger bara:
- Fortum
- Samförläggning
- Markhyra
- Kostnad för att gjuta fast kantsten i betong istället för sand som det var innan

Har ni det på Gotland?
 
pinebar skrev:
Håller med MathiasS
Säger bara:
- Fortum
- Samförläggning
- Markhyra
- Kostnad för att gjuta fast kantsten i betong istället för sand som det var innan

Har ni det på Gotland?
Du glömde ett par andra inrättningar:
-Trafikkontoret
-SISAB

Vi kanske ses måndag kväll? Ska försöka spika något med P.
 
mycke_nu skrev:
Ja, men det varierar. Vi har praktiskt taget bara sand :) i vår socken, men på andra ställen går kalkstenen i dagen överallt.

Sedan har vi å andra sidan hinder av annat slag. Fornlämningar och gravfält..
Kalksten är nog inga problem, jag tycker ni ska titta på möjligheterna att plöja ner kabeln där det är sand + fräsa/såga ner den där det är kalksten. Avsevärt billigare än att schakta även om en schakt nästan är överkomlig där man inte behöver fundera över återställningskostnaden (asfalt och kantsten). Är det någon riktigt besvärlig fornlämning så kanske horisontalborrning kan vara ett alternativ men med största sannolikhet är det billigare att gå runt problemet än att betala etableringskostnaden för borrmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.