Vi är på gång att köpa ett växthus från Willab Garden och har komit fram till att budgeten tillåter antingen ett 11.7m² i isolerplast eller ett 14.1m² i säkerhetsglas. Vilket hade ni valt?
Jag vet att isolerplast är gynsammare odlingsmässigt och säkerhetsmässigt då vi har 2 barn samt att säkerhetsglas är mer estetiskt och eventuellt kan locka till att man vill vara mer i växthuset...
Huvudsyftet är odling, men då jag precis genomgått en större kris kommer det även bli att fungera som en fristad...
En stor fundering jag haft är hur klimatet i växthuset påverkas av isolerplast vs en större volym på växthuset. Någon som har några erfarenheter eller är snilliga nog att räkna ut på något vis?

Det är nog sällan man ångrat att man valt ett större växthus om man har möjlighet, sen kanske just de kvm inte märks av nämnvärt när det gäller klimatet. För volymen av luft borde vara tillräcklig för att det inte ska bli sådana snabba skillnader.

Sen finns det annat som påverkar, vilken grund du väljer, du kan ha vattentunna i växthuset som absorberar värme dagtid och värmer nattetid. Dra in el och installera frostvakt.

Jag valde willabgarden maxi4 m säkerhetsglas, mycket för det estetiska och också att det är lite lättare att hålla rent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.