Hej!

Jag har nu dragit igång mitt första större renoveringsprojekt och bilat bort källargolvet i mitt hus från 1937. En bit under golvet dyker ett rör upp med riktigt gammal isolering. Som novis i renoveringssvängen drabbas man naturligtvis av asbestnojan. Behöver jag skicka in ett prov på denna isolering eller finns det någon som kan säga vad det rör sig om för material?

• Gammalt röret och isolering under källargolv, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt rör med sliten isolering ligger i ett utrymme fyllt med betongrester och jord från ett källargolv i ett hus från 1937.
    Skapa konto
  • Ett gammalt rör med sliten isolering syns bland brutet källargolv. Isoleringen kan innehålla material som asbest.
    Skapa konto
  • Gammal källarisolering på rör, exponerad under ett bortbilat golv i ett hus från 1937.
    Skapa konto
  • Wow
Fox Lane
  • Laddar…
Det där kan mycket väl vara asbest.
Har själv stött på rör i källargolvet isolerade med asbest i en villa från 1946 de såg ut som dina
Jag tog prov och skickade in fick svar att det var asbest.
Vill du veta säkert så skicka in på analys.

Luddelurvet närmat röret påstår jag är asbest.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E eriklasse skrev:
Hej!

Jag har nu dragit igång mitt första större renoveringsprojekt och bilat bort källargolvet i mitt hus från 1937. En bit under golvet dyker ett rör upp med riktigt gammal isolering. Som novis i renoveringssvängen drabbas man naturligtvis av asbestnojan. Behöver jag skicka in ett prov på denna isolering eller finns det någon som kan säga vad det rör sig om för material?
Du kan spara provavgiften där det svar du kommer få är asbest. Vissa rörtyper från den tiden hade ett skikt pålagt det behöver alltså inte ens vara gjort på plats som i många andra fall som brukar visas här på forumet dvs som armering för gips vid böjar och avstick osv. Du kan göra ett enkelt eget test genom att bränna på ett litet stycke så ser du att det varken brinner eller smälter just vad asbest hade som främsta egenskap förutom fiberform i vissa fall.

Rören och asbest kan du enkelt hantera men glöm inte övrigt damm när du jobbar i sån miljö skyddar du mot ena klarar du i stort det andra också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för svar. Hur hanterar jag det bäst? Ta loss försiktigt och lägga i dubbla plastpåsar? Bara låta ligga? Tänker att jag behöver gräva ut runt om osv. Använder halvmask med ffp3.

Ta bort så mycket som möjligt med försiktighet. Använd mask och gärna engångsdräkt som är heltäckande.

Se också till att ingen ventilation upp till övre våningen är öppen , och använd plast så du gränsar av mot andra boytor.

E eriklasse skrev:
Hej!

Det är på inget sätt "naturligt" att ha asbestnoja. Den defektern får man av för ivrigt läsande av inlägg skapade av folk som redan kontaminerats med asbestnojan.
Precis som för ivrig självbefläckelse ger grön hårväxt på handflatorna.

Röret du grävt fram. Används det till något? Till exempel inkommande vatten, värme?

Ser nu att det mer ser ut som ett värmerör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror att det kan vara ett gammalt rör till vattenburen värme ja. Osäker på om det används idag, kräver lite mer efterforskning.

Fick provsvar från Evema idag. Ingen asbest.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Intressant... Undrar vad den där vita duken är gjord av då? Brinner den?

Men då kan jag sluta oroa mig för alla mina rör som har sån där duk innanför isoleringen m

Det är lite bedrägliga bilder. De två sista bilderna visar färgen på isoleringen (brun). Det vita som syns på övriga bilder är putsdamm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.