Håller på och renovera ett litet rum, där jag ska byta ut isolering (spån) i vägg och golv. Ersätta brädorna mot osb och gips.
Väggen som är mot ytterväggen ( söderläge) ser ut så här (hur bifogar jag bild ?) när jag rivit karlit panel 12mm. Brädor och spån nästan helt upp. Ca 15 cm saknas. Och bakom papp.
Min fundering är nu, är detta en luftspalt eller har det bara packats ihop med tiden ?

20160522_123358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det jag sökt och läst så är det förmodligen bara ihopsjunket med tiden.

S
japp spån och lösull sjunker ihop med tiden. även isolering i skivor

Nu är jag absolut ingen expert på äldre byggteknik men kontrollera med någon som vet så att det inte blir för tätt med OSB+Gips. Många äldre väggar är konstruerade för att kunna "andas" från båda sidor...

Har för mig att jag sett eller läst om att man gör osb skivan nån cm mindre runt om. Men gipset och resten ända till tapet vill man ju ha slätt och tätt ? Annars blir det ju dragit ?

Jag fortsätter på min gamla tråd.
Har inte kommit längre än på bilderna av olika anledningar.
Min tidigare fråga kvarstår.
Sen får ni ursäkta mina dumma frågor.
Men ska riva upp golvet nu. Och jag undrar om det finns några risker med det ?
Kan golvbrädorna vara en del av konstruktionen så att de håller bjälkar på plats ?
Dvs om jag river upp dem idag. Och låter det vara öppet en tid. Kan bjälkarna skena iväg och ändra form så att det blir skadligt för huset ?

Golvbrädorna är ca 30mm tjocka. Och det är 65 cc mellan bjälkarna.

• Sönderskuret golvbräde visar 30mm tjocklek och mellanrum mellan bjälklag i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska inte vara ngn fara med golvbjälkarna för att du river upp ett rejält gammalt golv. Dock tycker jag att du ska ta upp det helt så att det går att återanvända. Den typen av riktiga massiva golv kostar multum idag.

Tycker även att det är dumt att byta en rejäl plankvägg mot smäckigt och syntetiskt OSB & gips.

Det går att fylla upp isoleringen i väggfacken (även golvet) genom att spruta in lösull (cellulosabaserat).
Oavset hur du gör så ska väggen och golvet vara 100% vindtäta. Det är inte samma sak som fukttäta. Vindtäthet åstadkommes med drevning i äldre hus (+ lister). (Även såklart vindpapp och skivmtrl såsom masonit & tretex.)

Mm jag förstår dina tankar. Men plankorna på väggen är inte rejäla som golvet. Det är återanvända och skarvade överallt.

Blir det sämre stabilitet med osb etc jämfört med träplankor ?
Eller varför är det dumt ?
Jag vet som sagt inte. Så ös på med åsikter och erfarenheter.

A Awes78 skrev:
Golvbrädorna är ca 30mm tjocka. Och det är 65 cc mellan bjälkarna.
Du borde göra en lite större analys.
Att täta till väggar, golv, takbjälkar etc och smacka på billiga täta material kan innebära att du ganska snabbt får massvis av problem och förstör huset. Jag skulle vara försiktig med att riva ner väggar och golv om de inte är förstörda, men det kanske de är? Jag skulle isolera försiktigt med öppna material. Golvet kan du oftast isolera underifrån.

A Awes78 skrev:
Mm jag förstår dina tankar. Men plankorna på väggen är inte rejäla som golvet. Det är återanvända och skarvade överallt.

Blir det sämre stabilitet med osb etc jämfört med träplankor ?
Eller varför är det dumt ?
Jag vet som sagt inte. Så ös på med åsikter och erfarenheter.
Jag tycker om rejäla massiva naturliga mtrl. De känns bättre ur miljö & hälsa, samt ger för mig en bättre känsla. Dessutom vet vi att de fungerar länge och väl i gamla hus som är byggda för de mtrl. Nya mtrl är gjorda för nya hus. Förutsättningarna är olika mellan nya och gamla hus. Lite som att en Ferrari inte presterar så bra som förväntat ute i skogen... Den är optimerad för andra förutsättningar.

Nu går det säkert bra att ha OSB + gips istf plankvägg med masonit och/eller tretex.
Jag befattar mig inte med spånskivor/mdf för att de innehåller syntetiskt lim. Dessutom tappar de all sin bärighet om de blir blöta, och pga limmet så är de betydligt fukttätare än masonit och tretex som enbart består av träfibrer utan tillsatser.

Stabiliteten i väggen blir inte sämre med OSB & gips.

Vad gäller golv så anser jag att det inte finns bättre, vackrare, slitstarkare, skönare att gå på, golv än just rejäla massiva plankgolv. (olackade)

Ekonomi: Att inte röra/göra om något som det inte finns ngt fel på är självklart billigast. Eller att göra minsta möjliga ingrepp, dvs bara det som är absolut nödvändigt.
Vanligt massivt trävirke som man köper på brädgården är i princip dessutom alltid billigast jämfört med moderna mtrl. Iaf om man gör arbetet själv. Och inte är ute efter modernt utseende. Vill man ha helt släta, spikraka och livlösa intetsägande väggar så är de moderna mtrl och metoderna bättre. Vill man däremot ha väggar med karaktär så kör man på gamla beprövade mtrl & metoder.

I slutändan är det upp till dig vad du vill ha/tycker om/trivs med. Men, alltid med gamla hus så måste man veta vad man håller på med för att inte göra ngt dumt av misshugg. (Ja, det gäller väl egentligen allt man gör, men om vi håller oss till ämnet här så.)

Mm nu blev det inte lätt.
Så spånet som isolering är inget man vill ha bort egentligen ?
Jag tänker också att det blir svårt att lägga ett flytande golv ovanpå de ojämna golvplankorna som ligger där nu.

Säg att jag behåller trägolvet med spånet under.
Bättrar väggarna med ny isolering där det saknas. Och spikar upp nya brädor.
Vad ska jag isåfall lägg utanpå för att kunna tapetsera samt lägga ett nytt golv ovanpå golvbrädorna ?

Är det för ojämnt för att sätta renoveringsgips direkt på brandväggarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.