Tja. Skulle vilja isolera vinden då det bara är 100cm isolering nu, problemet är att det inte går att isolera så mycket då det är trångt. Som de är nu på vissa ställen är avluftning igensatt av isoleringen och det ska jag fixa. Funderar lite på hur jag enklast förlänger avluftningen för att kunna isolera lite mer.

Sen är ju frågan ja ställer mig hur mycket ger det å isolera mer längst in vid snedtaket ? Jämfört med att bara lägga på säg 200 i mitten? Finns lite mögel där uppe nu som troligtvis blir åtgärdat när de blir mer isolering.

• Man i trångt utrymme på vind med synliga träbjälkar och mörk bakgrund, ser ut att bedöma arbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åsbjälkstomme på vind med ca 100 cm isolering och synliga tegelpannor, behöver optimerad avluftning.
    Skapa konto
  • Isolering på vinden nära snedtak med synliga träbjälkar och begränsat utrymme.
    Skapa konto
  • Oisolerat vindsgolv och snedtak med synligt trä samt spår av mögel och isolering som blockerar avluftning.
    Skapa konto
Redigerat:
Interiör av kattvind med träbjälkar och golvbrädor.
Skapa konto

Inuti en kattvind med synliga träbjälkar och plankor i dunkel belysning.
Skapa konto

Såhär ser det ut innifrån "kattvindarna"

För luftspalterna så får du gräva fram de som finns och fortsätta på samma sätt uppåt.

Ju mer heltäckande du får isoleringen desto bättre.

Alt kan du, om du använder skivor el mattor (ej lösull) sluta strax innan råsponten så du behåller luftspalten.

Är kattvindarna tätade/plastade mot den varma fuktiga inomhusluften?
Annars kan det nog vara det som ger möglet på vinden, och i så fall blir det bara värre med mer isolering och öppnade ventilationsspalter.

Kattvindarna måste ha kolla upp hur de är uppbyggda,återkommer nät jag har tid

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.