633 läst ·
2 svar
633 läst
2 svar
Isolering av snedtak – någon som testat lösull istället för skivor?
Hej!
Jag håller på att planera isoleringen av ett snedtak på ett äldre fritidshus som ska vinterbonas. Det är låg takhöjd, oregelbundna takstolar och svårt att komma åt överallt. Jag har alltid tänkt köra med traditionell mineralull i skivor, men efter att ha läst en artikel på https://isoleraren.se/ om fördelarna med lösull i trånga utrymmen så blev jag nyfiken.
Enligt artikeln är lösull smidigare att få jämnt och tätare i lutande konstruktioner, och det ska minska risken för köldbryggor – men jag undrar hur det fungerar i praktiken?
Så jag tänkte höra med er:
– Har någon här använt lösull i snedtak, och hur blev resultatet?
– Blev det problem med sättningar eller förflyttning av materialet över tid?
– Och hur löste ni luftspalt och ångbroms i sådana fall?
Tar gärna emot både tips, varningar och bilder om någon har!
/Johan
Jag håller på att planera isoleringen av ett snedtak på ett äldre fritidshus som ska vinterbonas. Det är låg takhöjd, oregelbundna takstolar och svårt att komma åt överallt. Jag har alltid tänkt köra med traditionell mineralull i skivor, men efter att ha läst en artikel på https://isoleraren.se/ om fördelarna med lösull i trånga utrymmen så blev jag nyfiken.
Enligt artikeln är lösull smidigare att få jämnt och tätare i lutande konstruktioner, och det ska minska risken för köldbryggor – men jag undrar hur det fungerar i praktiken?
Så jag tänkte höra med er:
– Har någon här använt lösull i snedtak, och hur blev resultatet?
– Blev det problem med sättningar eller förflyttning av materialet över tid?
– Och hur löste ni luftspalt och ångbroms i sådana fall?
Tar gärna emot både tips, varningar och bilder om någon har!
/Johan
Jag har gjort med bra resultat några gånger. Du måste ha en ganska tät luftspalt så du inte blåser ut lösullen dit.
Beroende på längd på takfallet så kan du 45x45 innanför plasten som gör att lösullen inte kanar nedåt.
Har du en vind där dom kan komma åt att spruta ifrån eller måste dom ta hål i plasten för att spruta underifrån?
Tänk på att inte sätta ytskiktet i vilket fall för att se så att isoleringen fyller ut överallt.
Beroende på längd på takfallet så kan du 45x45 innanför plasten som gör att lösullen inte kanar nedåt.
Har du en vind där dom kan komma åt att spruta ifrån eller måste dom ta hål i plasten för att spruta underifrån?
Tänk på att inte sätta ytskiktet i vilket fall för att se så att isoleringen fyller ut överallt.
Lösull i snedtak är inga problem.
Man blåser in så pass mycket att ullen blir så kompakt att den inte rör sig.
För att "komma åt" får man vid behov ta hål på diffusionsplasten som man sedan tejpar igen.
För att inte fylla mot yttertak sätter man lämpligen oljehärdad masonit med distans mot yttertaket.
För att få till det bra rekommenderas "profssprutare", men visst kan en amatör spruta MEN risken är att det inte blir bra om man inte riktigt vet vad man sysslar med. Är det ett platt tak är det enkelt att bara blåsa på till önskat djup.
Man blåser in så pass mycket att ullen blir så kompakt att den inte rör sig.
För att "komma åt" får man vid behov ta hål på diffusionsplasten som man sedan tejpar igen.
För att inte fylla mot yttertak sätter man lämpligen oljehärdad masonit med distans mot yttertaket.
För att få till det bra rekommenderas "profssprutare", men visst kan en amatör spruta MEN risken är att det inte blir bra om man inte riktigt vet vad man sysslar med. Är det ett platt tak är det enkelt att bara blåsa på till önskat djup.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur åtgärda bristfälligt isolering i vinden/snedtak.
Tak & Vind -
Kan man ha ångspärr i stödben och isolering i kattvindens snedtak
Isolering -
Arbetsmetod för isolering snedtak i garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Blir det tillräckligt med isolering i snedtaket?
Isolering -
Isolering av snedtak i garageloft där bjälklaget redan är isolerad
Isolering