Hej! Som nybliven husägare funderar jag på vilka måsten det egentligen finns kring isolering av taket i garage. För att få till en ”öppnare” känsla tänker jag riva taket/vindsplanet (just nu 210 cm takhöjd) och därmed synliggöra takstolarna (blir då ca 370 cm takhöjd till nock).

Just nu värms garaget + förråd/arbetsrum av ett stort element, luftvärmepump kommer att installeras senare.

Jag vill alltså veta vad jag absolut behöver göra/använda för att isolera taket ovanför takstolarna så att värmen behålls i garaget? Luftspalt nödvändigt etc?

Inredning av ett garage med öppet tak och synliga takstolar samt en trappa som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion och takstolar i ett ouppvärmt garageförråd under takrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand

Tomture61
  • Gilla
Youngblood
  • Laddar…
Du har ett valmat sadeltak med fackverkstakstolar. Det blir inte superestetiskt när du tar bort bjälklaget.

• Gilla
Youngblood
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så här gjorde jag , läs från inlägg #65
[länk]

Luftspalt mot råsponten = ja .
Bör vara öppet nedtill + uppe vid nock .
Garaget är 5 m brett .
Har lite enklare takstolar .
Tack för svar. Jag kikade ditt och det är ganska likt vad jag själv vill åstadkomma med mitt garage. Jag har även ett rum i garaget där förråd + arbetsbänk och verktyg finnes, ovanpå detta rum kommer jag ha ett ”loft” (förvaringsutrymme) med trappa från garage-delen

Vad menar du med ”bör vara öppet nedtill + uppe vid nock”? Du har inte någon bild på detta?

Till skillnad från ditt garage kommer jag att behålla väggarna som de är, endast spackling och färg blir det där. Vad hade du för cc mått på luftspalt?

Vänligen
Kim

• Gilla
Ninamoni
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du har ett valmat sadeltak med fackverkstakstolar. Det blir inte superestetiskt när du tar bort bjälklaget.
Okej haha, tack för definitionen Jag förstår vad du menar och håller med, dock tror jag att för det ändamål jag har kommer jag få till taket som helhet bättre än vad det är nu, både vad gäller funktion och estetiskt.

Vänligen
Kim

Tomture61
Y Youngblood skrev:
Tack för svar. Jag kikade ditt och det är ganska likt vad jag själv vill åstadkomma med mitt garage. Jag har även ett rum i garaget där förråd + arbetsbänk och verktyg finnes, ovanpå detta rum kommer jag ha ett ”loft” (förvaringsutrymme) med trappa från garage-delen

Vad menar du med ”bör vara öppet nedtill + uppe vid nock”? Du har inte någon bild på detta?

Till skillnad från ditt garage kommer jag att behålla väggarna som de är, endast spackling och färg blir det där. Vad hade du för cc mått på luftspalt?

Vänligen
Kim
Luftspalten du bör skapa måste ha tillgång till fria luften (från utsidan)
Nertill (närmast ytterväggen) längs upp , vid nocken .
Luftspalten skapar du mellan takstolarna , fäst en träregel på sidan av överarmen , ca 25 mm hög .
Jag använde masonit + vaxad kartong .
https://www.butik.xlbygg.se/mjallby...pp/luftspaltsskiva-c-c-1200-1560x1242mm-15192

https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-takfot.399429/

• Gilla
Youngblood
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Luftspalten du bör skapa måste ha tillgång till fria luften (från utsidan)
Nertill (närmast ytterväggen) längs upp , vid nocken .
Luftspalten skapar du mellan takstolarna , fäst en träregel på sidan av överarmen , ca 25 mm hög .
Jag använde masonit + vaxad kartong .
[länk]

[länk]

Okej, då är jag med på vad du menar! Tusen tack!

Vänligen
Kim

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.