Hej,
Jag behöver hjälp! Jag har köpt mitt första hus och har frågor 😊.
Förutsättningar
I mitt nyinköpta fritidshus finns en liten källare under en utbyggnad på sidan av huset. Väggarna i källarutrymmet är i betong och är isolerade med glasfiberull. Golvet är täckt av lecakulor. Delar av ytterväggen ligger under mark och det läcker in vatten vilket gör att både isoleringen mot den väggen och golvet är blött/fuktigt. Ovanpå källaren ligger ett rum med mulltoalett och ett handfat. Handfatet har läckt vatten så spånskivan under plastmattan behöver bytas ut.
Mina frågor
- Jag kommer inte använda källaren för förvaring så varför man isolerar denna typ av utrymmen?
- På bilden (1) kan ni se att jag har tagit bort isoleringen på väggen där det läcker in vatten. Det ligger plast på kanten, ska den ligga kvar eller ska jag ta bort den?
- På bilden (2) finns det isolering bakom en skiva. Borde jag ta bort skivorna och isoleringen? Behövs dom?
- På bilden (3) är det inplastad isolering runt en betongstolpe. Varför isolerar man där? Borde jag ta bort den isoleringen för att minska risken för fukt och mögel?
- På bilden (4) ser ni golvet upp till toaletten. Ska det vara så där glest mellan plankorna dom sitter löst?
Jättetacksam för svar 😊. Tack och hej 😊