Hej!
Min egen kunskap om isolering är tämligen begränsad men jag vill innan jag planerar alltför långtgående åtgärder veta hur man både isolerar för bästa energibesparing men samtidigt kan vara trygg i att man inte riskerar att skapa fukt, kondens eller andra följdfel som kan inträffa?
Mina förutsättningar är följande:
Sutterränghus där övervåningen till största delen ursprungligen har en utomhusventilerad krypgrund som är tätad (luckorna) och har nytt lager med makadam/plast samt sorbtionsavfuktare installerad. Under del av övervåningen finns det källardel som är inredd (förråd, entré och tvätt) vilken är byggd med platta på mark. Bjälklag mellan övervåning och krypgrund/källarvåning tilläggsisolerad under 1980-talet. Fasad tilläggsisolerad på utsidan under 1980-talet. Kallvind.
Huset byggt på berghäll vilket gör att markfukt är så pass markant att ingen kunde rekommendera annat än sorbtionsavfuktare efter besök på plats. (Hade tankar om Trygghetsvakten).
Vi har blandad kompott av fönster; äldre fasta och öppningsbara treglas (1980-tal) nyare fönsterdörrar 1,2-värde. Värme kombination av luftvärmepump och braskamin. Ventilation - självdrag.
Var börjar man, vad är viktigt att tänka på och vilken ordning är bäst att genomföra det som kan göras ur ekonomisk synvinkel?
Mvh
TMC