Hej!
Vi har ett trixigt problem på landet - en gammal murad matkällare (60+ år gammal) som till hälften ligger under jord håller på att renoveras. Som Ni ser på bilderna så är den helt murad och täckt med kallasfalt som fuktskydd. Den skall täckas med både skyddstak och stående väggplåt så frågan gäller nu vad vi skall välja för isoleringsmaterial mellan muren och den stående väggplåten?
Vår största utmaning bedömer jag är gnagare (främst möss) som det finns väldigt gott om då huset vetter direkt mot en skog. Det optimala rent isoleringsmässigt borde rimligen vara skivor av frigolit el. dyl, men det gissar jag samtidigt kommer bli rena musfesten och skogen inom kort vara täckt av ett vitt puder... det vill vi absolut inte ha.
Den har tidigare varit isolerad av min morfar med någon form av ”gullfiber” el motsvarande. När vi plockade bort ytterväggarna tidigare i veckan så är all isolering istort sett försvunnen och borta. Inte så konstigt med tanke på åldern (säkert 30+ år sedan senaste renovering)
Så vi tar tacksamt emot alla former av goda och nya ideér till vad som skulle kunna fungera!
Tusen tack!
Daniel