Vi ska byta ut avlopp och renovera badrummet i vår källare. 50-tals tegelhus, fjärrvärme, ej omdränerat, ingen isolering på någon sida av källarväggarna, oisolerat golv. Det är idag vattenburna element i källarens alla rum förutom förrådet. Bra inomhusklimat, vilket gjort att vi ännu inte gjort utvändes dränering och isolering av källaren.

Badrummet ska som sagt renoveras om och från början hade jag inte tänkt ha golvvärme i det. Sedan slog det mig att det kanske är klokt att passa på att gräva ur och isolera badrummet när man ändå är igång och har det uppbilat.

Är det galet att isolera golvet men samtidigt strunta i att lägga golvvärme? De flesta verkar ju göra båda eller inget. Min tanke med att isolera är att reducera fuktmängden i golvet för att minska risken att plastmattan vi tänkt lägga släpper. Badrummet har plastmatta idag och det verkar ha funkat bra (övrigt källargolv andas). Väggarna har kakel idag och efter renoveringen också. Tätskikt på vägg blir så sparsamt vi kan för att hålla alla nöjda, troligtvis på badrummets övre innervägg (blir duschhörna där) och helst inget på yttervägg (delvis som mest).

Varför inte golvvärme då? Ja, jag vet inte, det kanske blir det. Är lite tveksam på grund av mängden isolering man bör ha, snack om omvänd fuktvandring och så vet jag inte om röris har tid (ej med i planeringen och vi drar snart igång).

En isolering (och eventuellt golvvärme då) kommer bara ske i delar av källargolvet. Först badrum, eventuellt hall och allrum längre fram men kanske inte lika troligt förråd och tvättstuga (eller för den delen golvstumpen som är under trappan, gränsar till badrummet). Är detta ett problem?

Ska jag strunta i att isolera, bara isolera eller isolera och lägga golvvärme? Hur hade du gjort om det var din källare? Tipsa mig om vad som är vettigt snälla! :)

Se bilden. T = Tilluft, F = Frånluft (in i murstocken, sätter PAX-fläkt där). Tacksam för råd!

planering_efter_enkel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bumpar denna då jag precis hamnat i närapå exakt samma tankar. Är det vits att isolera om jag inte också installerar golvvärme?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.