Hej alla forumläsare!
Jag funderar lite på hur jag skulle kunna fixa till i min källare.
Mina amatörmässiga funderingar är:
Skulle man kunna isolera enligt bild?
Tanken är att källaren ska just vara källare, men jag skulle vilja ha lite isolering samt få till en snygg puts.
1 regla upp med reglar som inte är organiska.
2 ett lager cellplast
3 putsa
Luftspalten mot vägg blir ca: 20mm samt ventilation upptill mot taket samt golvet.
Jag är säkert ute och cyklar...:blushing:
Ge gärna lite tips och idéer!
Att tilläga är att jag har en bra källare utan några problem med fukt.
Jag funderar lite på hur jag skulle kunna fixa till i min källare.
Mina amatörmässiga funderingar är:
Skulle man kunna isolera enligt bild?
Tanken är att källaren ska just vara källare, men jag skulle vilja ha lite isolering samt få till en snygg puts.
1 regla upp med reglar som inte är organiska.
2 ett lager cellplast
3 putsa
Luftspalten mot vägg blir ca: 20mm samt ventilation upptill mot taket samt golvet.
Jag är säkert ute och cyklar...:blushing:
Ge gärna lite tips och idéer!
Att tilläga är att jag har en bra källare utan några problem med fukt.
Lite sent inlägg kanske, men...
Håller i dagarna på och planerar själv för invändig isolering av källarvägg och har kommit fram samma lösning som du. Kommer dock att ha skivor istället för puts och luftspalt både uppe och nere på väggen för att luft skall kunna cirkulera och minska risken för fuktbildning. Håller kontakt med ett antal olika firmor både inom bygg och fuktsanering och jämför de lösningar som kommer in.
I dagsläget ligger det träreglar mot ytterväggen och 90mm mineralull direkt mot väggen och det är byggt i slutet på 70-talet. Tog ned några sektioner i förra veckan och det finns inte en tendens till fuktbildning på varken reglar eller isolering. Beror nog till stor del på att kåken är byggd vid ett gammalt sandtag och marken runtomkring är 10-12cm matjord därunder sand. Ett helvete vid odling på sommaren för det krävs mycket vattnande, men förmodligen bra för självdränering. På utsidan källarväggen finns en platonmatta.
http://www.alltombostad.se/isolera-kallarvagg-inifran-23153/nyhet.html Beskriver isolering inifrån, men de har ingen luftspalt alls mellan isolering och vägg... Känns bättre med luftspalt! Kolla om du kan hitta någon lokal firma som är van vid källarbyggen och hör med dem samt grannar (om du har några) med källare och se vilken lösning som funkat för dem. Kan ge en hint.
Den dyra varianten jag har hittat är att lägga en mekaniskt ventilerad platonmatta på väggar och golv, men offerten jag fick var på 67.000 för inläggning av 80kvm golv inklusive arbete och ventilationsenhet. Kändes inte helt befogat när det finns fårskinnstofflor
Håller i dagarna på och planerar själv för invändig isolering av källarvägg och har kommit fram samma lösning som du. Kommer dock att ha skivor istället för puts och luftspalt både uppe och nere på väggen för att luft skall kunna cirkulera och minska risken för fuktbildning. Håller kontakt med ett antal olika firmor både inom bygg och fuktsanering och jämför de lösningar som kommer in.
I dagsläget ligger det träreglar mot ytterväggen och 90mm mineralull direkt mot väggen och det är byggt i slutet på 70-talet. Tog ned några sektioner i förra veckan och det finns inte en tendens till fuktbildning på varken reglar eller isolering. Beror nog till stor del på att kåken är byggd vid ett gammalt sandtag och marken runtomkring är 10-12cm matjord därunder sand. Ett helvete vid odling på sommaren för det krävs mycket vattnande, men förmodligen bra för självdränering. På utsidan källarväggen finns en platonmatta.
http://www.alltombostad.se/isolera-kallarvagg-inifran-23153/nyhet.html Beskriver isolering inifrån, men de har ingen luftspalt alls mellan isolering och vägg... Känns bättre med luftspalt! Kolla om du kan hitta någon lokal firma som är van vid källarbyggen och hör med dem samt grannar (om du har några) med källare och se vilken lösning som funkat för dem. Kan ge en hint.
Den dyra varianten jag har hittat är att lägga en mekaniskt ventilerad platonmatta på väggar och golv, men offerten jag fick var på 67.000 för inläggning av 80kvm golv inklusive arbete och ventilationsenhet. Kändes inte helt befogat när det finns fårskinnstofflor
instämmer fredrik!
att isolera, oavsett ovan eller under mark skall göras på utsidan.
att flytta in fryspunkten i väggen och därmed eventuell daggutfällning etc är vansinne.
dränera och isolera utvändigt, ska man nödvändigtvis bo i källare så regla med stålregel+gipsa och isolera inte.
Mvh
att isolera, oavsett ovan eller under mark skall göras på utsidan.
att flytta in fryspunkten i väggen och därmed eventuell daggutfällning etc är vansinne.
dränera och isolera utvändigt, ska man nödvändigtvis bo i källare så regla med stålregel+gipsa och isolera inte.
Mvh
Putsa direkt på väggarna och höj värmen några grader så får du en bra miljö och snygg puts i källaren för billig penningcust3000 skrev:
Puts skvallrar direkt om det blir för fuktigt någonstans och är enkelt att åtgärda. Dom enklaste lösningar håller oftast längst
Finns en skiva som heter träulit som kan gott fungera som isolering och putsbärare i en källare .... den känns enklare att sätta på än en reglad vägg och det skulle bli mitt val om jag fick för mej att isolera min källare invändigt.
gaia
Tack för tipset, träulit ska jag titta närmare på.gaia skrev:Putsa direkt på väggarna och höj värmen några grader så får du en bra miljö och snygg puts i källaren för billig penning. Reglar , skivor och venlilerade luftspalter hör till ett trähus. Din källare är ju av annat material och påverkas av markfukt genom golv och väggsulor. Du har kanske inte samma tur som flamestrike77 att bo på en sandbacke? Det upptäcker du först när du hindrar "andningen" från golv och vägg med fex en tätt färg eller annat konstig påbygge som är svårt att kontrollera vad som händer bakom.
Puts skvallrar direkt om det blir för fuktigt någonstans och är enkelt att åtgärda. Dom enklaste lösningar håller oftast längst.
Finns en skiva som heter träulit som kan gott fungera som isolering och putsbärare i en källare .... den känns enklare att sätta på än en reglad vägg och det skulle bli mitt val om jag fick för mej att isolera min källare invändigt.
gaia
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Mitt tips: Gör det rätt och kör på dränering med pordrän på utsidan!!!
Tidigare ägare 1990-1995 hade isolerat på insidan med träreglar dikt mot ytter/innervägg.F Fredrik Å skrev:
Väggarna vara slambruk och utanför platonmatta medsand
2024 tog jag bort gipsväggarna även om det inte luktade något eller visade inget fukt
Enda som var skadat var golvregeln som var av trä och där var den rutten
medans isoleringen var torr likaså väggreglarna ända ner till golvregeln.
Så med den slutsatsen är att isolering direkt mot vägg är inte alltid dålig
dock en riskkonstruktion
Klicka här för att svara