Byggahus.se
Hej, jag har ett litet utrymme i ett torp från 1912 som jag skulle vilja frächa upp. Det är stående plank/stock i ytterväggar, och har tidigare läckt från ett fönster, så planket under fönstret togs bort. Se bild.

Det jag undrar om jag kan göra är att regla upp en innervägg av plywood eller obs och i sådant fall vad jag borde göra mer efter väggen. Givet tunna reglar, säg 45mm:

* Går det att sätta in någon form av träfiber/cellulosa/lin-isolering mellan reglarna, trots att det inte kommer finnas någon egentligt luftspalt? Lagrena skulle i sådant fall vara (utifrån och in): träpanel, stående plank, icell (eller liknande), och plywood.

* Oavsett isoleringen, skulle jag käna något på att klä insidan av planken (eller plywooden) i vindpapp eller liknande? Jag vill inte sätta upp plast eftersom det är norrläge och antagligen kan bli rätt funktigt.

Det jag är ute efter är en snygg innervägg, och ev (om möjligt) lite bättre isolering.

Ett hörn av ett gammalt torp med stående träplank på väggarna, ett fönster och saknad plankbit under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.