1 340 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Innervägg i källare direkt mot yttervägg - isolera/gips/puts???
Hej allesammans,
Vad hade jag gjort utan alla era kloka råd?
Vi har som del i en totalrenovering grävt ut vår källare ca 120 cm. Det har gjutits nya källarytterväggar och nytt betonggolv med golvvärme. Det har dränerats och isolerats utvändigt runt nästan hela källaren sånär som på två ställen där det finns tillbyggnader på bottenvåningen.
Hittills har allt gått enligt plan.
Källarytterväggarna är altså delvis nya, delvis original från 1887. Inga stora fuktproblem hittills men vem vet vad som verkligen gömmer sig i väggarna.
Min byggfirma och min rådgivare är nu för första gången oense om hur de ska gå vidare med väggarna inne i källaren.
Min rådgivare vill att väggarna mot en yttervägg ska putsas och sedan målas med passande färg.
Byggfirman däremot föreslår att bygga de invändiga väggarna med detta material från Knauf:
http://www.knauf.dk/prof/produkter/gds-varmvaeg.html
Vad säger ni kära experter?
Vad hade jag gjort utan alla era kloka råd?
Vi har som del i en totalrenovering grävt ut vår källare ca 120 cm. Det har gjutits nya källarytterväggar och nytt betonggolv med golvvärme. Det har dränerats och isolerats utvändigt runt nästan hela källaren sånär som på två ställen där det finns tillbyggnader på bottenvåningen.
Hittills har allt gått enligt plan.
Källarytterväggarna är altså delvis nya, delvis original från 1887. Inga stora fuktproblem hittills men vem vet vad som verkligen gömmer sig i väggarna.
Min byggfirma och min rådgivare är nu för första gången oense om hur de ska gå vidare med väggarna inne i källaren.
Min rådgivare vill att väggarna mot en yttervägg ska putsas och sedan målas med passande färg.
Byggfirman däremot föreslår att bygga de invändiga väggarna med detta material från Knauf:
http://www.knauf.dk/prof/produkter/gds-varmvaeg.html
Vad säger ni kära experter?
De vill klä yttre källarväggarnas insida med dessa alltså?
Inte bra alls att isolera på insidan så här håller jag med din rådgivare.
Eller menar du väggarna mellan rummen i källaren?
Inte bra alls att isolera på insidan så här håller jag med din rådgivare.
Eller menar du väggarna mellan rummen i källaren?
Hej och tack!P Per_Eriksson skrev:
Exakt han vill klä de yttre källarväggarnas insida med dessa.
Ok - skulle du isf rekommendera puts?
Tack!