1 806 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Hur isolera/täta mellanbjälklag mot yttervägg med minst åverkan?
Stött på patrull i min renovering och är i behov av råd.
Det blåser in i mellanbjälklaget utifrån. Detta trots att utsidan nu är tilläggsisolerad. Trodde tilläggsisoleringen skulle få bukt med detta (känt till problemet) men det tar sig in ändå. Det väller in kallluft på kattvinden och kallrasar ner på bottenvåningen.
Värst när det blåser givetvis. Då blir det rejält med kallras på parketten.
Kalla golv på övervåningen är givetvis också ett problem.
Vad jag ser när jag kikar in mellan takgips och vägg med ficklampan är att isoleringen har sjunkit ihop och det har blivit glipor mellan isolering och bjälkar. Upp till 1cm på vissa ställen. Nu har jag inte kunnat inspektera upptill men det har säkert sjunkit ihop på höjden också.
Ett annat problem är ju att ytterväggen är oplastad i detta utrymme mellan våningsplanen. (plastat för övrigt)
Jag är egentligen inte jättesugen på att plocka ner hela innertaket, måste jag? Vad har jag för alternativ?
Finns inga kottlingar vad jag vet och bjälkarna ligger på CC60. Taket består av enkelgips. Om det hänger lite? Klart det gör efter 50 år.
Det ultimata hade väl varit att ta ner taket, isolera fullt, glesat och satt 90-gips/panelbrädor eller takskivor men vilket läskigt stort jobb det blev.
Tanken har slagit mig att ta bort 1m med multin längs med hela väggen, kottla och gipsa om den biten men känns lurigt också. Risken är väl att det spricker och har sig med tiden? Kan dessutom bli svårt att spackla in och få enhetligt kanske?
Det svåraste med att renovera är att veta vilken nivå man skall lägga sig på. Det är väldigt lätt att bli efterklok.
Det blåser in i mellanbjälklaget utifrån. Detta trots att utsidan nu är tilläggsisolerad. Trodde tilläggsisoleringen skulle få bukt med detta (känt till problemet) men det tar sig in ändå. Det väller in kallluft på kattvinden och kallrasar ner på bottenvåningen.
Värst när det blåser givetvis. Då blir det rejält med kallras på parketten.
Kalla golv på övervåningen är givetvis också ett problem.
Vad jag ser när jag kikar in mellan takgips och vägg med ficklampan är att isoleringen har sjunkit ihop och det har blivit glipor mellan isolering och bjälkar. Upp till 1cm på vissa ställen. Nu har jag inte kunnat inspektera upptill men det har säkert sjunkit ihop på höjden också.
Ett annat problem är ju att ytterväggen är oplastad i detta utrymme mellan våningsplanen. (plastat för övrigt)
Jag är egentligen inte jättesugen på att plocka ner hela innertaket, måste jag? Vad har jag för alternativ?
Finns inga kottlingar vad jag vet och bjälkarna ligger på CC60. Taket består av enkelgips. Om det hänger lite? Klart det gör efter 50 år.
Det ultimata hade väl varit att ta ner taket, isolera fullt, glesat och satt 90-gips/panelbrädor eller takskivor men vilket läskigt stort jobb det blev.
Tanken har slagit mig att ta bort 1m med multin längs med hela väggen, kottla och gipsa om den biten men känns lurigt också. Risken är väl att det spricker och har sig med tiden? Kan dessutom bli svårt att spackla in och få enhetligt kanske?
Det svåraste med att renovera är att veta vilken nivå man skall lägga sig på. Det är väldigt lätt att bli efterklok.
Ja det är ett pussel faktiskt. Hela fasaden är som sagt omgjord. Blandat mexi/träpanel från början. Lejde bort en tilläggsisolering av kåken där allt tegel revs. Sedan reglades det upp en ny 95-stomme på utsidan.mexitegel skrev:
Sista biten under takutsprånget blev det dock en kompromiss då de utgående balkar som höll takfotsbrädan var infästa på ett sådant vis att det blev problematiskt att öppna upp där. Snickarna valde där att isolera utanpå befintlig oljehärdad board (vindskydd) så gott det gick mellan balkarna. Vindskydd över som sedan tejpades ihop med vindskyddet för den reglade väggen och häftades i andra änden mot vinden.
Det är mycket möjligt att den här konstruktionen inte blev optimal?
Ja, det hela blir krångligare när man dessutom räknar in kattvindarna. Dessa är rejält kalla och utan att veta riktigt (har inte öppnat upp) ingen aning vad som gör dessa kalla. Läckage utifrån eller läckage från övre vind. Kall luft rör sig nedåt.mexitegel skrev:
Stödbensbalkar som går igenom kattvindarna och ut. Inget att göra åt dessa än att försöka isolera runt dem.
Ja, du behöver nog lista ut helheten. Annars är det inget problem att öppna upp en meter i gipsen som du föreslog i ditt första inlägg. Man skruvar bara en plywood-remsa bakom skarven och spacklar med pappremsa utanpå så är det ingen risk för sprickor.
Ok så det är ett vedertaget sätt att göra det på? Undrar hur de gjort med gipsskarvar i befintligt tak?mexitegel skrev:
Mig veterligen finns det inga gipsskivor på 3m
Det skumma är att jag kan inte se några korskarvar i släpljus. På precis samma avstånd i köket (bredare än vardagsrummet) sitter en skarvlist i taket.
Man börjar ju undra om de är hela skivor trots allt.
Helheten är svår. Har hantverkarna gjort misstag? Rasar det ner från kattvindarna? Rasar det ner från kallvinden? Får antagligen plocka ner hela huset för att få svar.
Öppnade upp en inspektionsruta i taket på 120x30.
Mina iaktagelser var följande:
Kattvindarna är extremt dåligt isolerade, fattades en bit bara i det facket jag öppnade. Någon verkar ha gjort om detta för isoleringen var inte ”orginal”
Isoleringen var rätt missfärgad.
Det glipar överallt i masoniten (vindskyddet) då jag antar att den svällt och krympt genom åren. Det drar igenom springorna detta trots tilläggsisolering 100mm och vindduk utanpå masoniten.
Jag misstänker att det läcker in vid stödbenen som går rakt igenom väggen och ut alternativt letar det sig ner via kallvinden på något sätt.
Jag tog beslutet att inte öppna upp mer takgips. Jag kommer försöka attackera problemet från kattvindarna istället. Förhoppningsvis lyckas jag även plasta därifrån.
Först måste jag dock bli klar med renovering av vardagsrum och sovrum.
Mina iaktagelser var följande:
Kattvindarna är extremt dåligt isolerade, fattades en bit bara i det facket jag öppnade. Någon verkar ha gjort om detta för isoleringen var inte ”orginal”
Isoleringen var rätt missfärgad.
Det glipar överallt i masoniten (vindskyddet) då jag antar att den svällt och krympt genom åren. Det drar igenom springorna detta trots tilläggsisolering 100mm och vindduk utanpå masoniten.
Jag misstänker att det läcker in vid stödbenen som går rakt igenom väggen och ut alternativt letar det sig ner via kallvinden på något sätt.
Jag tog beslutet att inte öppna upp mer takgips. Jag kommer försöka attackera problemet från kattvindarna istället. Förhoppningsvis lyckas jag även plasta därifrån.
Först måste jag dock bli klar med renovering av vardagsrum och sovrum.
Hur ser det ut med ventilation? Har du kraftigt undertryck i huset? Hur känns ytterdörrar när dom öppnas?
Vi har frånluftsventilation och tilluft via spaltventiler. Inget märkbart undertryck när man öppnar stänger ytterdörren.Antewallgren skrev:
Tror inte det kan skapas så mycket undertryck när det går rakt igenom väggen där.
Okej, Jag upptäckte ett liknande problem hemma i somras:C Xcqn skrev:
Vi har en timrad del i vårt hus, där det är byggt lådor i alla timmerknutar. Här öppnade jag en låda där det inte var en timrad knut, utan en låda som skulle få fasaden att se symmetrisk ut. Om du tittar på bilderna ser man att det är helt öppet in till mellanväggarna på insidan. Denna del av huset är ganska kall Har åtgärdat en av fyra lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder