Jag bor i en hyresrätt med nya fönster. Vaktmästaren har varit här och ansåg att det inte var nåt problem. Suck. Men det ÄR ett problem. Fönsterna är så otroligt icke-ljudisolerade. Jag bor vid en tågbana där tåg kommer flera ggr per dag (hörs mest i mitt sovrum) samt vid infarten till mitt område där bilar hörs (i mitt vardagsrum) det är väldigt problematiskt. Inte nog med det, det släpper in mkt kyla och jag antar mkt varmluft också vid 30+ celsius somrar.
Det kan kännas som vindar när man är nära fönsterna och bilarna i vardagsrummet hörs som att fönstret är öppet men nej nej enligt vaktmästaren är det inget fel, suck på den snubben. Sovrummet blir för kallt. Elementen är på full effekt men fönstren är väldigt kalla. Ventilerna ovanför är stängda. Kylan kommer från ramarna runt självaste fönstret samt ramen i mitten av fönstret. Vad kan jag själv göra för att isolera och ljudisolera dessa piss-fönster? Jag önskar verkligen vettigt råd! Bra persienner finns men jag vägrar leva med dom nere jämt, hjälp tack! Obs kom ihåg att jag bor i hyresrätt. Har lagt filt vid fönstret.
Det kan kännas som vindar när man är nära fönsterna och bilarna i vardagsrummet hörs som att fönstret är öppet men nej nej enligt vaktmästaren är det inget fel, suck på den snubben. Sovrummet blir för kallt. Elementen är på full effekt men fönstren är väldigt kalla. Ventilerna ovanför är stängda. Kylan kommer från ramarna runt självaste fönstret samt ramen i mitten av fönstret. Vad kan jag själv göra för att isolera och ljudisolera dessa piss-fönster? Jag önskar verkligen vettigt råd! Bra persienner finns men jag vägrar leva med dom nere jämt, hjälp tack! Obs kom ihåg att jag bor i hyresrätt. Har lagt filt vid fönstret.
Flytta....
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
jag har ingen aning om vad för typ av fönster det är. Jag bifogade en bild i inlägget. Vaktmästaren öppnade fönstret och kollade på ”ramen” och sa att det är nya fönster och inga problem. Fattar inte hur han ens kan säga så. Måste kanske ha en second opinion eller lösa det på egen hand på nåt jävla vänsterE etompau skrev:
det är här nedifrån som man känner luften släppas in
Ser ut som nya moderna fönster. Nog inte mer att hämta där.L Linnzie skrev:jag har ingen aning om vad för typ av fönster det är. Jag bifogade en bild i inlägget. Vaktmästaren öppnade fönstret och kollade på ”ramen” och sa att det är nya fönster och inga problem. Fattar inte hur han ens kan säga så. Måste kanske ha en second opinion eller lösa det på egen hand på nåt jävla vänster
det är här nedifrån som man känner luften släppas in
Kanske har det fuskats med tätning/drevning mellan fönster och karm (om) när nya fönster monterades.
Detta är inget som du nu själv kan åtgärda.
Drag mellan fönster och karm hanteras av tätningslist. har du själv titta hur den ser ut?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
När det är kallt ute kan man kontrollera med en värmekamera som du kan hyra.
En värmekamera visar direkt om det inte är tätt och var det läcker värme samtidigt som den dokumenterar problemet genom inspelning.
En värmekamera visar direkt om det inte är tätt och var det läcker värme samtidigt som den dokumenterar problemet genom inspelning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


