Jag bor i en hyresrätt med nya fönster. Vaktmästaren har varit här och ansåg att det inte var nåt problem. Suck. Men det ÄR ett problem. Fönsterna är så otroligt icke-ljudisolerade. Jag bor vid en tågbana där tåg kommer flera ggr per dag (hörs mest i mitt sovrum) samt vid infarten till mitt område där bilar hörs (i mitt vardagsrum) det är väldigt problematiskt. Inte nog med det, det släpper in mkt kyla och jag antar mkt varmluft också vid 30+ celsius somrar.

Det kan kännas som vindar när man är nära fönsterna och bilarna i vardagsrummet hörs som att fönstret är öppet men nej nej enligt vaktmästaren är det inget fel, suck på den snubben. Sovrummet blir för kallt. Elementen är på full effekt men fönstren är väldigt kalla. Ventilerna ovanför är stängda. Kylan kommer från ramarna runt självaste fönstret samt ramen i mitten av fönstret. Vad kan jag själv göra för att isolera och ljudisolera dessa piss-fönster? Jag önskar verkligen vettigt råd! Bra persienner finns men jag vägrar leva med dom nere jämt, hjälp tack! Obs kom ihåg att jag bor i hyresrätt. Har lagt filt vid fönstret.
 
  • Ett fönster med persienner och utsikt till träd, en filt staplad på fönsterbrädan, och ett hängande hjärtformat objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju appar för telefonen som hjälper dig att göra en första enkel bullermätning, börja där.
 
Nog inte mycket du kan göra mer än att hänga upp något tjock draperi för fönstret.

Är det moderna fönster av isolerglastyp?
Utgår från att du/vaktmästare har kollat så att tätningslisterna är hela etc.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Flytta....
Nej tyvärr. Omöjligt för mig att flytta.
 
E etompau skrev:
Nog inte mycket du kan göra mer än att hänga upp något tjock draperi för fönstret.

Är det moderna fönster av isolerglastyp?
Utgår från att du/vaktmästare har kollat så att tätningslisterna är hela etc.
jag har ingen aning om vad för typ av fönster det är. Jag bifogade en bild i inlägget. Vaktmästaren öppnade fönstret och kollade på ”ramen” och sa att det är nya fönster och inga problem. Fattar inte hur han ens kan säga så. Måste kanske ha en second opinion eller lösa det på egen hand på nåt jävla vänster

det är här nedifrån som man känner luften släppas in
 
  • Person som pekar på möjlig dragkälla vid ett stängt fönster med filten pressad mot karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Linnzie skrev:
jag har ingen aning om vad för typ av fönster det är. Jag bifogade en bild i inlägget. Vaktmästaren öppnade fönstret och kollade på ”ramen” och sa att det är nya fönster och inga problem. Fattar inte hur han ens kan säga så. Måste kanske ha en second opinion eller lösa det på egen hand på nåt jävla vänster

det är här nedifrån som man känner luften släppas in
Ser ut som nya moderna fönster. Nog inte mer att hämta där.
Kanske har det fuskats med tätning/drevning mellan fönster och karm (om) när nya fönster monterades.
Detta är inget som du nu själv kan åtgärda.

Drag mellan fönster och karm hanteras av tätningslist. har du själv titta hur den ser ut?
 
När det är kallt ute kan man kontrollera med en värmekamera som du kan hyra.
En värmekamera visar direkt om det inte är tätt och var det läcker värme samtidigt som den dokumenterar problemet genom inspelning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.