Behöver tips till mitt första isoleringsprojekt i ett putshus från 1951.
Dörren ut till kattvinden (ventilerad kallvind) från sovrummet är i princip en 5 cm tjock garderobsdörr av massivt trä. Det är ganska kallt på golvet kring dörren på vintern.
Funderar på hur man snyggt kan isolera den? Är cellplast ett alternativ? Blir inte jättevackert, men går kanske att dölja med en tunn skiva av trä. Hur tjock isolering bör dörren ha?
Väggen mellan sovrum och kattvind är nästa fundering, den är ca 15 cm tjock och är klädd med spånskiva inne på vinden alltså bör det inte vara jättemycket isolering i väggen. Vet inte vad det är isolerat med.
Tänker spontant att det borde löna sig att tilläggsisolera här, men hur? Bör jag ta bort spånskivorna som sitter?
Vilken tjocklek, vilken typ av material, ångspärr innanför tilläggsisoleringen?
Överväger att sätta ca 45mm isolering (glasull eller stenull) på reglar och ytterst en tunn skiva, kanske gips? Vill inte bygga på mer än 10 cm, då tar det för mycket volym i anspråk.
Ska tillägga att jag har FTX-ventilation med ett svagt undertryck. Värmer huset med fjärrvärme.
Dörren ut till kattvinden (ventilerad kallvind) från sovrummet är i princip en 5 cm tjock garderobsdörr av massivt trä. Det är ganska kallt på golvet kring dörren på vintern.
Funderar på hur man snyggt kan isolera den? Är cellplast ett alternativ? Blir inte jättevackert, men går kanske att dölja med en tunn skiva av trä. Hur tjock isolering bör dörren ha?
Väggen mellan sovrum och kattvind är nästa fundering, den är ca 15 cm tjock och är klädd med spånskiva inne på vinden alltså bör det inte vara jättemycket isolering i väggen. Vet inte vad det är isolerat med.
Tänker spontant att det borde löna sig att tilläggsisolera här, men hur? Bör jag ta bort spånskivorna som sitter?
Vilken tjocklek, vilken typ av material, ångspärr innanför tilläggsisoleringen?
Överväger att sätta ca 45mm isolering (glasull eller stenull) på reglar och ytterst en tunn skiva, kanske gips? Vill inte bygga på mer än 10 cm, då tar det för mycket volym i anspråk.
Ska tillägga att jag har FTX-ventilation med ett svagt undertryck. Värmer huset med fjärrvärme.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att ge råd utan en tydligare redovisning av helheten.
Frigolit och mineralull är likvärdiga ur isoleringssynpunkt. Däremot är det svårare att passa in en frigolitskiva i en given ram.
Frigolit och mineralull är likvärdiga ur isoleringssynpunkt. Däremot är det svårare att passa in en frigolitskiva i en given ram.
OK tack för svaret! Vad är intressant att veta? Får förmodligen riva upp väggen och kolla vad som finns inuti den sen.
Bra poäng med frigolit. Blir nog inte att använda det.
Ett par bilder över hur det ser ut har jag i alla fall.
Bra poäng med frigolit. Blir nog inte att använda det.
Ett par bilder över hur det ser ut har jag i alla fall.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Av bilderna att döma verkar inte kattvinden vara helt oisolerad. När är huset byggt?
Är det ventilationskanaler som man ser på bild nr 2?
Är det ventilationskanaler som man ser på bild nr 2?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om kattvinden är isolerad behöver den inte ventileras så mycket som nu sker. Sannolikt är då väggen mellan kattvind och sovrum helt oisolerad. En variant är att även värma upp kattvinden lite grann, då försvinner kanske draget.
Klicka här för att svara


