Projekt nybygge av villa: Jag som amatör anser mig själv inte ha några problem att sätta upp kök, lägga golv och fixa de inre snickerierna, det har jag gjort i lägenhet tidigare och det är ju rätt enkelt även om det tar lite tid. men hur stort steg är det att ta hand om isolering, diffusionsspärr och regla upp inneväggarna själv? Det är egentligen tre saker jag undrar över 1) svårighet 2) tidsåtgång för en amatör 3) risk att göra något allvarligt fel
Har du tålamod att montera ett ikeakök så har du inga problem att göra det du undrar över heller! se bara till att inte packa isoleringen den ska vara så fluffig som möjligt och plasten ska vara så tät som möjligt med ordentliga överlapp... köp tejp i överflöd det går åt till dagens termoshus... men hur är taket då? det behöver ju läktas före innerväggar. Är du ensam har du nog å göra en stund är ni 2 så går det typ 3ggr snabbare om ni ligger på lite! mycket fel kan ni inte göra, enda som kan hända att det kommer att läcka luft och borra för guds skull inte i någon golvslinga utan limma fast väggarna istället om du är minsta osäker!
Sen är det bara att köra hårt!
Sen är det bara att köra hårt!
Ett tips till: läs på lite på internet först oxå "sen är det bara å åk!"
Ganska enkelt att isolera men det tar väldigt mycket mer tid än vad man tror.
Håller själv på med detta i huset jag bygger 145kvadrat, 2 personer och vi har nog kört 15 timmar var men det behövs nog iaf 5-6 timmar till för att vara klar med 195 isoleringen, sen ska det ju på 45or plast och en vända 45or till.
Sen beror ju mycket på hur reglar sitter osv, har man många små fack tar det ju betydligt mer tid än om man har många stora fack.
Ska du göra 100kvadrat själv så skulle jag nog säga någonstans 50-70 timmar för att ha gjort all isolering och plastning.
Det är ganska lätt arbete, det jobbiga tycker jag är att skära till bitar helt rätt, blir lätt lite för stora eller lite för små, man ska ju inte pressa som en tok för att få i isoleringen, ibland kan det dock behövas...
Känns som det ger sig rätt lätt när man håller på, sitter reglarna rätt så får man ju snabbt en känsla för hur mycket motstånd det ska vara när man montera skivan, lite trögt går det, det är ju inte bara att ställa i skivan.
Håller själv på med detta i huset jag bygger 145kvadrat, 2 personer och vi har nog kört 15 timmar var men det behövs nog iaf 5-6 timmar till för att vara klar med 195 isoleringen, sen ska det ju på 45or plast och en vända 45or till.
Sen beror ju mycket på hur reglar sitter osv, har man många små fack tar det ju betydligt mer tid än om man har många stora fack.
Ska du göra 100kvadrat själv så skulle jag nog säga någonstans 50-70 timmar för att ha gjort all isolering och plastning.
Det är ganska lätt arbete, det jobbiga tycker jag är att skära till bitar helt rätt, blir lätt lite för stora eller lite för små, man ska ju inte pressa som en tok för att få i isoleringen, ibland kan det dock behövas...
Känns som det ger sig rätt lätt när man håller på, sitter reglarna rätt så får man ju snabbt en känsla för hur mycket motstånd det ska vara när man montera skivan, lite trögt går det, det är ju inte bara att ställa i skivan.
instämmer med förgående talare om tiden...
Låt någon annan isolera o sätta plast för 70 x 400 kr.... i runda tal 30 000 skattade pengar, så kan Du väl göra något annat kul under tiden.
Förlåt mitt spydiga inlägg, men jag orkade inte hålla mig....Jag är nämligen övertygad om att du fixar isoleringen själv, bara du kommer igång. Anlita en snickare en dag för att visa dig hur Du ska regla och isolera.
(Jag föredrar stenull som alternativ till gullfiber (glasull). Minst lika bra och kliar mycket mindre!
Den lokale XL-handlaren har helt gått över till stenull.)
Så var det detta med elektrikern och allt som han ska få in i väggarna, alltså innan plasten monteras... Men allt detta vet en erfaren snickare.
Förlåt mitt spydiga inlägg, men jag orkade inte hålla mig....Jag är nämligen övertygad om att du fixar isoleringen själv, bara du kommer igång. Anlita en snickare en dag för att visa dig hur Du ska regla och isolera.
(Jag föredrar stenull som alternativ till gullfiber (glasull). Minst lika bra och kliar mycket mindre!
Den lokale XL-handlaren har helt gått över till stenull.)
Så var det detta med elektrikern och allt som han ska få in i väggarna, alltså innan plasten monteras... Men allt detta vet en erfaren snickare.
Är ju inget problem med elektrikerna i nya hus, man sätter ju självklart ett lager 45mm innanför plasten.
I vårt hus kör vi stående 195, liggande 45, plast och en en stående 45 till, då har ju elektrikern ett helt 45 lager att dra slangar i och ingen plast behöver göras hål i.
I vårt hus kör vi stående 195, liggande 45, plast och en en stående 45 till, då har ju elektrikern ett helt 45 lager att dra slangar i och ingen plast behöver göras hål i.
Fast detta till trots borrade vår elektriker hål i fuktspärren på ett tiotalställen... :-S
Kolla noga överallt där de farit fram.
Kolla noga överallt där de farit fram.
jag har märkt att det är i princip omöjligt att inte göra hål i plasten om man bygger 2plan, man var nog när man plasta å nu är det som en schweitser ost iaf bjälklaget... push! bärande väggar å spotlådor måste vara djävulens påhitt!
Det går att få en obruten plastfilm trots mellanbjälklag om man tänker till och planerar lite.
Jag har min plast mellan de stående 170 och invändigt liggande 70 reglarna.
Mellanbjälklaget är förankrat i 220x45 bärlinor som går runt hela huset, dessa bärlinor är monterade efter att plasten sattes upp, jag skar bara upp luckor på ca 20x180mm i plasten för att även kunna limma bärlinan mot de stående reglarna.
Jag bifogar en bild.
För övrigt tycker jag att just isolering och plastning är mycket lämpligt "göra själv jobb" eftersom jag tror att hemmafixaren (som ska bo i huset) är mer noga.
Jag har min plast mellan de stående 170 och invändigt liggande 70 reglarna.
Mellanbjälklaget är förankrat i 220x45 bärlinor som går runt hela huset, dessa bärlinor är monterade efter att plasten sattes upp, jag skar bara upp luckor på ca 20x180mm i plasten för att även kunna limma bärlinan mot de stående reglarna.
Jag bifogar en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För övrigt tycker jag att just isolering och plastning är mycket lämpligt "göra själv jobb" eftersom jag tror att hemmafixaren (som ska bo i huset) är mer noga.
jo du har det bra du
, men med ett element hus blir det oplastat bakom bjälklaget märkte jag, så där vart varje våning en skilld cell eller hur man ska förklara det.. och tajt mellan plasten o takläkt, och gå med slang från vägg till tak eller tvärt om, omöjligt! då är det bara å borra å se glad ut...
Klicka här för att svara